Byggahus.se
Man kan alltid försöka med ett lågt bud ( skambud). I Stockholm kan man notera att priserna förefaller ha blivit 10-25 procent lägre, men det kan nog skilja mellan olika delar av landet. Ingen vet när och hur vi kommer ur denna kris. I dagens tidning (SvD) kan man läsa att bostadsmarknaden i England helt står still. Så kan även vi ha det i värsta fall om ett par veckor.

Bostadsmarknaden i England har ju varit om möjligt en ännu värre bubbla än i Sverige. ju större bubbla ju värre smäll när den spricker.

Det är väl inget konstigt om den står still, det är ju fryst med alla bostadsaffärer där just nu.

Det jag sett här på Gotland är att det är budgivning som vanligt och min syster sålde sitt hus i Stockholm nyss och det gick bra.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Denna bostadsaffär är kanske avslutad nu. I senaste analysen från Hemnet finns intressant information. Min slutsats är nog att priserna kommer att falla en bra bit den närmaste tiden. Vad som händer i höst och senare beror nog på hur väl samhället återanpassar sig efter denna kris. Det kan bli så att allt återgår till det normala inom ett år, men det kan också bli en mer långtgående störning dör en lägre prisnivå etableras.

https://www.hemnet.se/artiklar/bost...il&utm_term=0_9548ebac2c-f980539895-262928815

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
1.4 MSEK är långt under snittpriset i landet. Som är ca 3.1 MSEK.
Dvs detta är någon avfolkningsbygd, och man ska nog räkna med att efterfrågan och priser går ned med åren. Men räknar man med att bo där länge så är det rätt att köpa. Att bo bra har med livskvalitet att göra. Och bor man någonstans länge så spelar prisförändringar inte så stor roll.

Men kortsiktigt kommer bostadspriser att falla. De gör det när BNP faller. Och BNP faller eftersom ekonomin krymper, då vi köper mindre och producerar mindre.
I grunden beror det på nedstängning och frivillig isolation.

Vilket i sin tur beror på att man vill smeta ut lasten på sjukvården över tiden. Det nya viruset har vi ingen partiell immunitet mot, vilket vi brukar ha mot vanliga influensor.

Till sommaren när det är varmare och fuktigare och fler är immuna och smittan sprid mycket sämre lär vi rampa upp ekonomin. Det är enorma stimulanser som släpps på. Och då kommer såväl BNP som bostadspriser återgå. Sedan kan det i sig dröja innan man är helt tillbaka till Januari-nivån.

Är man bara ute efter bra pris, så är det ide att vänta. Men är det något speciellt man hittat, som kan ta många år innan man hittar igen, då är det rätt att köpa.

• Gilla
Jameson
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Jag skulle aldrig köpa nu. Jag är övertygad om att det kommer kraftiga prisfall på bostadsmarknaden som ett brev på posten. Dessutom är din belåning väldigt hög och det finns stora risker med att ha ett hus som riskerar att bli mindre värt än själva lånen. Världen riskerar att gå in i en depression pgr av Corona-krisen och då kan inte bostadsmarknaden stå pall. Så har du fortfarande valet så avstå är mitt råd.
:D

• Haha
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Det verkar inte som det där brevet kommit än, priserna har ju rusat den senaste tiden här och det är slagsmål om husen.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
H
S SueCia skrev:
Hej!

Har letat hus till och från under fem års tid, inte haft spec. bråttom då jag haft ett hus under tiden, nu bor jag i lägenhet och vantrivs därför har jag dragit upp takten att leta hus.

Nu har det dykt upp ett extremt fint renoverat hus på marknaden där jag bor för 1.4Miljoner vilket är något högre än normalpris här i trakterna, de hus som ligger på marknaden i den prisklassen nu verkar inte säljas. Dock är detta mycket finare och enligt mig bättre läge då det ligger i mitt favoritområde (högst personligt alltså).

Jag har ekonomi att lägga bud omgående med belåningsgrad på cirka 80% tyvärr (Dålig separation tidigare ledde till att jag fick starta om från noll....)

Jag är orolig att Coronahysterin ska totalkrasha marknaden och att jag sitter i ett hus för 1.4Miljoner som kanske är värt 700 innan jag ens får tillträde till huset (runt sommaren)

Hur tänker ni andra?
E elmont skrev:
Men om du planerar att bo kvar i huset så spelar det väl ingen roll om det blir ett prisras efter att du köpt huset? Är du beredd att i dag betala 1.4 mille så är det för dig värt just 1.4 mille.
Skulle sedan marknaden rasa så kan du vara helt säker på att den kommer att resa sig. Och bor du kvar livet ut så drabbar det knappast dig om dina arvingar inte skulle få så många kronor att dela på.
Det har blivit en omvärdering av boendet hos fler människor pga pandemin, människor vill ha frihet att kunna gå ut i sin trädgård, vara nära naturen, man är även beredd att flytta långt och även ut på landet, många kan jobba på distans och då betyder orten inte så stor roll för arbetet skull. Tanken finns också att det kan komma fler pandemier. Priserna kommer inte att gå ner men kanske stagnera i storstäderna, priserna kommet säkert att gå upp på de flesta andra orter. Vissa orter mer andra orter mindre. Efterfrågan kommer att öka under lång tid framöver!

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det verkar inte som det där brevet kommit än
Fast till hans försvar var det väl det @Saintus skrev, som ett brev på posten.

Det är alltid bekvämt att vara efterklok. Då har man ju aldrig fel. Men titta på hur läget såg ut 25 mars när jag skrev detta. Börserna hade rasat med ca 25% på kort tid. Allt fler länder började stänga ned. Människor hamstrade toalettpapper och pasta. Arbetslösheten skenade i restaurang/tursismbranschen. Ingen visste hur det skulle påverka importen till Sverige eller världsekonomin. Ingen visste heller någonting om framtiden. Det var bara osäkerhet. Utifrån det perspektivet står jag fortfarande för vad jag skrev. När människor blir av med sina investeringar (börsen) och blir arbetslösa, då minskar också köpkraften vilket brukar påverka bostadsmarknaden.

Nu har börserna återhämtat sig men samtliga regeringar har satt sig i enorm skuld för att bekosta alla coronastöd och arbetslösheten ökar för varje månad. Förr eller senare kommer notan för allt detta. Tillfälligt har bostadsmarknaden hållit emot bra och till och med ökat i värde med över 10% under 2020 så idag hade rådet blivit ett annat.

• Gilla
Knäppgöken
  • Laddar…
Mitt hus har ökat med 1,5 mkr det senaste året och det har väldigt lite med Corona att göra.

Prisökningarna på ca 100% (en dubblering) de senaste 8-10 åren har att göra med att vi är det land i Europa som ökat mest i folkmängd. Sverige finns inte längre, vi är något annat nu och husägare har tack vare detta fått en historiskt hög förmögenhetsökning.

A
S SueCia skrev:
Hej!

Har letat hus till och från under fem års tid, inte haft spec. bråttom då jag haft ett hus under tiden, nu bor jag i lägenhet och vantrivs därför har jag dragit upp takten att leta hus.

Nu har det dykt upp ett extremt fint renoverat hus på marknaden där jag bor för 1.4Miljoner vilket är något högre än normalpris här i trakterna, de hus som ligger på marknaden i den prisklassen nu verkar inte säljas. Dock är detta mycket finare och enligt mig bättre läge då det ligger i mitt favoritområde (högst personligt alltså).

Jag har ekonomi att lägga bud omgående med belåningsgrad på cirka 80% tyvärr (Dålig separation tidigare ledde till att jag fick starta om från noll....)

Jag är orolig att Coronahysterin ska totalkrasha marknaden och att jag sitter i ett hus för 1.4Miljoner som kanske är värt 700 innan jag ens får tillträde till huset (runt sommaren)

Hur tänker ni andra?
Vart bor du ?

I Mellansverige får du nog trippla

Om du har råd och det inte blir mycket dyrare än hur du bor idag så köp huset. Priserna på boende går upp och ner.. så är det bara . Om du tänker bo där i över 10 år är sannolikheten att det kommer gå upp igen stor. Sedan skall man väl följa sina drömmar och glöm inte.. YOLO... (och för er gamlingar. översätter jag Yolo, Du lever bara en gång.. )

B Boende45 skrev:
Mitt hus har ökat med 1,5 mkr det senaste året och det har väldigt lite med Corona att göra.

Prisökningarna på ca 100% (en dubblering) de senaste 8-10 åren har att göra med att vi är det land i Europa som ökat mest i folkmängd. Sverige finns inte längre, vi är något annat nu och husägare har tack vare detta fått en historiskt hög förmögenhetsökning.
Många av mina vänner som kom i samband med kriget i Syrien har nu börjat köpa hus. Så nya köpare på bostadsmarknaden.

Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Många av mina vänner som kom i samband med kriget i Syrien har nu börjat köpa hus. Så nya köpare på bostadsmarknaden.
Exakt!

Det vi ser nu är en form av Dominoeffekt.

Det här har aldrig upplevts i ett i-land under samma förutsättningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.