Byggahus.se
Hej!

Vi tittar på ett äldre hus norrut i landet där krypgrunden tyvärr är lite för låg för att sätta in avfuktare. Inga förhöjda fuktvärden som det ser ut i dagsläget, men besiktningsman rekommenderade ändå att man inom 3-4 år gräver ut krypgrunden lite till för att sätta in en avfuktare. Förslagsvis i samband med att man ändå renoverar golven i huset.

Hittar inte så mycket information om just denna typ av åtgärd på nätet - hur stort är projektet? Vad kan det uppskattningsvis kosta?

Huset är på ca 110 kvm i 1,5 plan, modell äldre.

En tanke som slog mig var att man kanske kan lyfta huset en bit med hjälp av domkrafter och istället höja krypgrunden uppåt. Är det ens teoretiskt möjligt? Uppskattad kostnad?

I övrigt är det ett läge som av personliga skäl är helt oslagbart för oss, priset är okej så om huset ens går att rädda på denna punkten är vi villiga att göra mycket själva.

Vad är bästa vägen att gå här? Har själv noll koll på dessa saker så råd uppskattas verkligen!

Allt gott!

Fundera över några saker innan du går vidare med en sådan här insats. Hur gammalt är huset? Har grunden varit fuktig förr? Är det något som gör att den borde bli fuktigare nu?
Bara för att man generellt inte bygger krypgrunder längre betyder inte det att varenda hus som är byggt på krypgrund kommer rasa ihop inom ett par år. De där husen har i många fall stått i hundra år utan problem.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Jag gissar att besiktningsmannen jobbar åt ett bolag vars namn börjar på A och slutar på nticimex! Dom vill bara sälja sina avfuktare mm. Inga problem ingen åtgärd, somna om.

• Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
H
Om huset stått i hundra år utan några problem under så kan det fort stå i 100 till.
Men det är om man ändrar något utvändigt så vatten plötsligt letar sig in under huset man kan börja fundera.

men då skulle jag hellre fundera på vad som gjort att det helt plötsligt blev dåligt och åtgärda det istället.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Ja, varför lösa ett problem som inte finns?

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Har själv ett hus med krypgrund, även det en bra bit över 100 år. Visserligen har jag isolerat golvbjälklaget med spån och eldar nog mindre än vad de gjorde förr (eller eldade de verkligen så mkt förr, de bodde 7p i ett rum på vintern). Just det, huset saknar helt vattenavrinning. Och visst har jag lite höga värden därnere, men inga synliga problem.
Och nu till saken, detta är i fuktiga södra delen av landet. I norr, bör du ha mkt mindre problem med sådant. Jag tycker du skall be den där besiktningsmannen redogöra varför ni skall gräva ur och köra en avfuktare i grunden på utförligare sätt än den gamla klyschan "riskkonstruktion".

H
Har du en torpargrund som fungerar utan problem behöver du inte göra något. Byter du uppvärmningssystem vedpanna->fjärrvärme eller isolerar bjälklaget så att grunden blir kallare bör du hålla uppsikt. Ta foton vid samma tidpunkt på året så kan du jämföra. Händer inget så finns ingen anledning till avfuktare.

• Gilla
ZcR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.