Byggahus.se

Köpa fönster från Polen

1. J
    Medlem · Västerbotten · 13 inlägg

JohanHusum

Medlem
    Hej!

Jag slänger ut en fråga här.

Vi ska renovera ett stort hus och behöver byta samtliga fönster och dörrar. Vi har kollat runt hos svenska fönstertillverkare och fått priser på mellan 200000kr och 250000kr för 19st fönster. Jag tog även kontakt med en Polsk fönstertillverkare som vill ha 85000kr för samma fönster, energiglas och träbågar. Han vill ha 40% vid order, 50% innan leverans och 10% när vi tar emot fönstren. Prisskillnaden är så enorm att det känns het fel att betala så mycket mer till en svensk återförsäljare men det finns en betydligt större risk med förskottsbetalning.

Min fråga är och det finns någon här på forumet som köpt fönster direkt från polen och kan dela med sej av den erfarenheten.

/Johan

2. K
    Medlem · Uppsala · 91 inlägg

KjellT

Medlem
    Jag håller på med en beställning i samma storleksordning som dig, även för mig är det förskottsbetalning som gäller. Jag kan återkomma med erfarenheter om ett par veckor när fönstren är på plats.

3. J

JohanHusum

Medlem
    Det låter bra KjellT
    Om allt ser ok ut så lägger vi ordern vid månadsskiftet.
    Får jag fråga vilken tillverkare du köper ifrån?

4. J

JohanHusum

Medlem
    Ingen annan som har någon erfarenhet?

5. A
    Bannad · uppsala · 17 inlägg

Arnebygg

Bannad
    Hej!

Jag har hört både gott och ont, oftast att man får det man betalar för. Virket tvivelaktigt är väl det vanligaste jag hört.
    Liksom svenska tillverkare kan variera en hel del i kvalité, bör även de Polska göra det. Se till att ha ordentliga referenser och kontrollera fönster som suttit monterade i några år.

Skulle även kunna tänka mig att det kan bli problem vid eventuella reklamationer. Finns företaget kvar om 2-5 år?
    Mycket pengar att spela lotto med...

//Arne

6. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 539 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
  7. J

JohanHusum

Medlem
    Ok KnockOnWood, men hur gick din affär till. I vårt fall vill leverantören ha 40% vid lagd order, när fönstren är klara för leverans skickar han en bild till oss på fönstren och vill då ha 50% av totalsumman. När lastbilen kommer med leveransen så ska chauffören ha dom sista 10%en. Känns betalningsproceduren rimlig? Hur betalade du KnockOnWood?

8. KnockOnWood

KnockOnWood

Grundstött
    Min byggmästare betalade.
    Jag tog fram offerten, men sedan tog han över affären, och jag gav klartecken till förskottet, som var 40% att betalas före produktionsstart. Resterande 60% betalades före leverans.
    Jag tycker det är mycket rimligt att begära förskott när man säljer till okända småfirmor och privatpersoner, speciellt i andra länder.
    Så gör vi i mitt företag också.

Kolla även den här tråden:
    http://www.byggahus.se/forum/fonste...ster-direkt-fran-polen-erfarenheter-tips.html
    Jag tror att användaren Zeltber nyss har köpt fönster från samma tillverkare.

9. B
    Medlem · 8 inlägg

boffe2016

Medlem
    Gammal tråd, men misstänker fler är intresserade. Funderar också på att köpa fönster från Polen. ca 20st. troligen PVC.

10. KnockOnWood

KnockOnWood

Grundstött
    Nu efter åtta år är vi fortfarande nöjda med våra fönster.
    Eller kanske skall säga att vi uppskattar dem mer och mer!

Varför vill du ha PVC i stället för trä?
    Ja, vi har åtta PVC-fönster i vårt stall, men ser inte att de på något sätt är bättre än träfönstren i boningshuset.

11. junologue
    Medlem · 10 inlägg

junologue

Medlem
    Finns det någon chans att man kan få se dina fönster?

12. larry78
    Medlem · 427 inlägg

larry78

Medlem
    En fönstertittare :surprised:

Vad är du intresserad av att se? Alltså finns ju massor med olika modeller på PVC eller är de hur de ser ut efter 10år?

• Laddar…
  13. KnockOnWood

KnockOnWood

Grundstött
    Du är välkommen och titta. När kan det bli?

14. junologue
    Medlem · 10 inlägg

junologue

Medlem
    Vad pratar du om? Jag bad om att få se ett träfönster tillverkat av det polska företaget.

Vad är det för fönster du köpt? Och vad blev totalkostnaden?

Tänkte mest om du hade foto på trädetaljer eller dylikt. Är ute efter flaggfönster i gammal stil, men på deras egna site, finns det ju få fönster, med svenskt traditionellt utseende. Så man undrar ju om dom hade kunnat få till den där sekelskifteskänslan jag är ute efter.

15. J

JohanHusum

Medlem
    Hej! Vi köpte fönster från en Polsk tillverkare och dom snickrade fönstren helt efter våra önskemål och med våra gamla flaggfönster som förebild. Kolla på: https://www.malecokna.pl/en/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.