Byggahus.se

Köpa farmors hus till taxeringsvärde

1. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Jo, du är bröstarvinge, och din potentiella arvslott efter farmor är 1/9-del av det hela. Dock är det ju din far som ärver 1/3 först, sedan ärver du 1/3 av hans kvarlåtenskap när dina föräldrar har dött, om inget testamente finns.

Farmor är fri att disponera sina tillgångar hur hon vill, men säljer hon till dig till taxeringsvärdet 2 miljoner, när marknadsvärdet är 5 miljoner, så blir det automatiskt 3 miljoner i förskott på arv. Att hon inte vill ha pengarna och att ni vill undvika reavinstskatten påverkar inte detta.

Det går att skriva att de tre miljonerna ska vara en gåva som inte utgör förskott på arv, men då hamnar ni i krånglet med att du antingen ska betala "under bordet" till de andra i släkten, eller att de blir sura på att du fått huset billigt.

Det finns en hel del att hitta om detta om man googlar, det här är ju tex något liknande:
    https://lawline.se/answers/gava-ska-inte-raknas-som-forskott-pa-arv

2. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 8
    Och som sagts tidigare, glöm inte bort att en eventuell framtida tvist kring ett för lågt värde på ett hus riskerar att tolkas som att lagfarten har något förbehåll som innebär att den ogiltigförklaras långt senare, med en massa olämpliga bieffekter.
    Men, om farmor har kring 25Msek i sitt arv bör det gå att få till, då du betalar in 2Msek för huset, får ut 3Msek i förtida arv och resterande 8 9delar då blir ungefär 3Msek i var.

Alternativt kan du satsa på att få farmor att skänka dig de tre miljonerna som en gåva som inte ska räknas som förtida arv, men då gäller det att ha ett riktigt vattentätt gåvobrev som kommer vara värd varenda advokattimme som du betalar. Samt att du har rätt hög sannolikhet att du nog kan räkna bort framtida släktmiddagar...

3. M
    Medlem Nivå 4
    Har taxeringsvärdet någon koppling till den reavinstskatt som ev. uppstår vid försäljning?

Används tax.värdet för någon schablonmetod för anskaffningsvärdet?

4. h-man
    Medlem Nivå 6
    Ja. Vid köp för tax.värde skjuts reavinsten upp och jag som köpare tar över säljarens anskaffningspris

Jag tror inte det men killgissar

5. J
    Medlem Nivå 2
    OBS! jag är inte expert utan bara tänkte till....

Det som inte nämnts är att ni (d v s som kan gynna alla potentiella arvingar) kan göra avdrag för är ju de kostnader som uppstår vi en försäljning
    - Det vore rimligt att en jurists kostnad för att just husaffären ska gå rätt till är avdragsbart
    - Besiktning och möjligtvis en dålda fel försäkring.
    - Energiibesiktning
    - flyttstädning (är väl fortfarande RUT)
    - Husvärdering (fast den är oftast gratis, åtminstone i storstäderna)
    - mm
    Det blir ju liksom 22% "rabatt" på allt sådant, förutom flyttstädning som har RUT.

Kolla hur det blir med lagfartskostnad vid arv och då om övriga potentiella arvingar tjänar att du tar över kåken förtid. Sker ett skifte och ni blir alla delägare blir det väl en del lagfartskostnader.
    Förskott på arv ses väl som en gåva och i ditt fall skall det väl inte vara en gåva utan i praktiken ett köp.

Den form av bodelning som t.ex. tillämpas vid skilsmässor och där man räknar med en uppskjuten reavinst (som då inte betalas förrän huset säljs på riktigt eventuellt senare) kan det ju inte bli tal om.

6. M
    Medlem · Nivå 7
    Det blir ju ändå reavinst även om priset är taxeringsvärdet. Taxeringsvärdet har ju troligtvis passerat farmor anskaffningsvärde.

Varför kompensera övriga släktingar? Köp huset till taxeringsvärdet och betala farmors skatt som gåva. Låt henne ha besittningsrätt tills hon avlider eller flyttar. Hon betalar hyra under tiden.

7. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Kompensera för att man bara betalat två miljoner för ett hus som är värt 5 miljoner. Eftersom en sådan försäljning till en bröstarvinge räknas som förskott på arv och TS del av arvet bara är ca 1/2 miljon.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Nej, vid försäljning till taxeringsvärde (eller om det är en viss andel av tax. värdet, kommer inte ihåg) så anses "försäljningen" vara en gåva. Ingen reavinstskatt utgår. Istället får gåvomottagaren senare vid försäljning betala reavinstskatt baserat på givarens anskaffningsvärde. Alltså som om han hade ägt fastigheten hela tiden.

Samma gäller för övrigt vid arv.

Även lagfartsavgiften slipper man om det räknas som gåva eller arv, får bara betala en mindre administrativ avgift.

9. M
    Medlem · Nivå 7
    Nej det går att skriva bort. Finns tom. Juristfirmor som erbjuder ett standardkontrakt för detta, 2000kr ligger det på. Känner flera som gjort denna typen av affärer.

10. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Visst går det. Om man vill bryta med släkten.

• Laddar…
  11. h-man
    Medlem Nivå 6
    Det vill jag inte. Poängen med en transaktion som den i TS skulle vara att skjuta upp reavinstskatten. Det skulle jag räkna av när jag kompenserade övriga arvingar. Huset skulle då stanna i familjen och alla övriga arvingar skulle netto få samma arv som om huset såldes till marknadsvärde. Men som vi konstaterade tidigt i tråden så funkar det inte pga lagfarten kan klandras. :thinking:

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är där jag tror att en advokat kan hjälpa. Jag tror att det kan finnas upplägg som fixar det, helt lagligt.

• Laddar…
  13. M
    Medlem · Nivå 7
    Det beror väl på hur släkten ser på det. Dom fallen jag känner har inte haft några som hellst problem med detta förfarande. Mina föräldrar funderar på att göra samma sak, låta ett barnbarn ta över huset, inte mina barn ska tilläggas. Marknadsvärde 8Msek. Jag har inga invändningar mot det, vad dom gör med sina tillgångar är upp till dom.

Men om TS vill kompensera sina övriga säktingar är väl det enklaste att räkna på dödsboets behållning efter en försäljning, om man tillåts tänka framåt. Jag tänker då på marknadsvärde, mäklararvode, reavinst osv., och det som blir kvar splittas, vad är då varje andel värd. När man vet detta så kan man börja fundera på tillvägagångsättet. TS köper huset till taxeringsvärdet, belånar huset och betalar sina släktingar. Naturligtvis ska TS räkna bort eventuell reavinst upp till marknadsvärde så hen inte blir belagd med detta vid en försäljning, då kan det snabbt bli en dålig affär.

14. J
    Medlem Nivå 2
    Bästa rådet hittills är väl att anlita en jurist! (Och försök att dra av kostnaden som en gemensam kostnad för potentiella arvtagare, alternativt på reavinsten)

Det finns ganska bra information på Lantmäteriets hemsida om när och hur mycket man måste betala i stämpelskatt/administrativ avgift.

Vad man ofta glömmer är att som i detta fall är arvsrätten tlll fastigheten fördelad på flera arvtagare och det påverkar när man måste betala stämpelskatt. I detta fall skall ju övriga arvtagare "lösas ut" d v s man betalar för gåvan. Såhär står det bl.a.:

Gåva, arv och bodelning

Vid arv och bodelning behöver du inte betala någon stämpelskatt, utan bara expeditionsavgiften. När det gäller gåva kan du behöva betala stämpelskatt om du övertar lån eller betalar något för gåvan. Vid handläggning jämförs då taxeringsvärdet från föregående år mot den summa som är en ersättning för gåvan. Om summan uppgår till 85 procent eller mer av taxeringsvärdet ska stämpelskatt betalas som vid ett köp.
    (OBS! Det "luriga" är väl då att om man har rätt till 1/5 del av arvet får man inte betala mer än 1/5 del av de 85% för fastigheten för att undgå stämpelskatt? Eller fattar jag fel?

OM man räknar så skulle det funka om övriga potentiella arvtagare accepterar taxeringsvärdet som värdet på fastigheten, då löser han ut de andra 4 arvtagarna med totalt 80% av taxeringsvärdet.
    Gränsen skulle i sig gå vid 105,25% av taxeringsvärdet d v s de 4 andra arvtagarna får dela på max 4x21,25% = 85% (minus någon 100 lapp för att komma under 85% gränsen)

15. J
    Medlem Nivå 2
    Måste nog "backa" på mitt föregående inlägg...kanske. Logiken stämmer inte...eller? Någon som vill kommentera