Köpa farmors hus till taxeringsvärde

11k läst  47 svar

Sida 1 av 4
  1. h-man
    Medlem Nivå 6
    Farmor lever. Huset är slitet men har bra läge.
    Taxvärde: 2mio
    Marknadsvärde:5mio

Jag är enda släkting som är intresserad av att ta över huset.

Om jag köper huset till tax.värde (för att farmor ska slippa reavinstskatt) kan jag i så fall kompensera henne (eller hennes framtida arvingar) för skillnaden mellan tax och marknadsvärde?

Gäller regeln om uppskjuten reavinstskatt även om jag skulle köpa huset för tax.värde från ett dödsbo?

2. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 13
    Det där upplägget kommer inte att hålla om det finns flera arvingar. Det är inte tillåtet med sidolikvider som inte redovisas. I värsta fall underkänns hela köpet och du har betalat två miljoner för ingenting.

Om inte farmor har X antal miljoner till som ligger och skräpar förstås som övriga kan dela på, men det har ju de flesta inte.

Mikael_L gillar
  3. D
    Medlem · Nivå 14
    Nej. Du kan inte betala svart på sidan om för att smita från skatten. Betala vad inblandare parter tycker är rimmlgt och betala den skatt det blir.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Det där att betala mer senare kan vara vanskligt. Det bör du kolla med en advokat isåfall.

Om man inte uppger korrekt köpesumma i handlingarna för lagfart, så blir lagfarten ogiltig. Samma sak gäller om det finns "hemliga" sidoavtal som innebär betalning eller andra förpliktelser senare.

Det innebär att om någon blir sur på dig om typ 10 - 15 år, och kan bevisa att du inte angett korrekt köpesumma. Då återgår affären, du ägde aldrig fastigheten. Du får då tillbaka de pengar du totalt betalat, men fastigheten är då kanske värd mer än det dubbla. Det är tom. så att om du då sålt fastigheten, så återgår den ändå, och du kan räkna med ett rätt saftigt skadeståndskrav från den du sålde till.

Det kan finnas upplägg som är helt lagliga, iom att arv inte utlöser reavinsskatt. Men jag vet inte hur man då skulle göra, kolla med advokat.

LoweW och Mikael_L gillar
  5. h-man
    Medlem Nivå 6
    Noterat. Tack för snabba svar alla

Nån som har idéer? Är inte särskilt sugen på att gå till advokat i det här stadiet

6. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 4
    Skulle snarare säga att det är helt rätt tillfälle att gå till en jurist där du kan prata öppet och fritt om samtliga förhållanden kring dig, din farmor och den övriga släkten, så attt de kan hjälpa dig att hitta rätt lösning, istället för att få tips via ett publikt forum där vi enbart har tillgång till några få fakta kring affären.

Nillea, Hunnert, Herc och 1 till gillar
  7. S
    Husägare · Nivå 6
    Har farmor fler barnbarn än dig så är väl det schysstaste att du köper huset för marknadspris, så kan hon ge det belopp hon tycker är mer än nödvändigt för huset som gåva till er samtliga i lika delar. Det blir väl skatt på detta också, men samtidigt måste det väl vara det mest rättvisa?

8. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 13
    I och med att det skiljer så mycket mellan taxeringsvärdet och marknadsvärdet ser jag inget hållbart upplägg, vare sig att slippa reavinstskatt eller stämpelskatt.

Och då har jag funderat lite utifrån att TS arvslott skulle vara 25 % (andra generationen, två syskon per generation).

Skattar bäst som skattar sist förvisso, men här får vi nog anta att farmorn får punga ut med en miljon i reavinstskatt och TS får kompensera de andra arvingarna med 3,75 Mkr samt betala 75.000 kr i stämpelskatt. (Räknat utifrån att i princip hela värdet är vinst, att TS far A avstår sitt arv till TS och TS syskon A2, samt att A har ett syskon B som själv eller i form av egna arvingar ska ha 50 % av arvet. Många om och men alltså.)

Har jag missat något kan det uppenbarligen gå att tjäna mycket pengar på att konsultera en skattejurist såsom rekommenderats ovan.

Kanske kan TS tjäna lite på att få köpa huset med någon form av familjerabatt om de andra arvingarna gärna ser att huset är kvar i släkten eller inte förstår sitt eget bästa, men då är det ju i första hand inte skatten som undviks.

9. K
    Medlem · Nivå 8
    Hur många potentiella arvingar finns det egentligen, dvs hur många barn har farmor, och har TS syskon?
    Det kan ju gå att minska skatten med något upplägg enligt ovan, men ju fler arvingar och syskon desto svårare lär det bli, mer utspädning av "rabatten". Dessutom större chans att någon har synpunkter på en ev. liten familjerabatt. Viss rabatt bör man ju kunna tillräkna sig då det är en snabb affär utan mäklararvode, det slitna huset i princip säljs med friskrivning från fel och det sannolikt blir minimalt jobb/utgifter med röjning vid avflytt.

10. Anna_H
    Husägare · Nivå 16
    Hur många barn har farmor, och hur många syskon har du?
    (det spelar ingen roll hur många barn de andra har, det påverkar inte din andel)
    Om vi vet hur många arvingar det handlar om är det lite lättare att ge vettiga råd.
    Mellanskillnaden blir ju förskott på arv hur du än bär dig åt. Det är bra att få det på pränt. Också viktigt att få en aktuell värdering på pränt eftersom värdet lär ändras när du tar över och renoverar.

11. h-man
    Medlem Nivå 6
    Jo det är klart att jag får bättre hjälp hos en duktig jurist än av ett gäng internetkrigare:cool: Men det är lite för tidigt för det då jag ännu bara sonderar terrängen.

Det är tre barn och jag har två syskon. Det är bara jag som är intresserad att ta över huset.

12. P
    Medlem · Nivå 9
    Som flera påpekat redan, mellanskillnaden i värde är förskott av arv.

Innan mina morföräldrar gick bort så hann de sälja av en stor del av sina tillgångar till sina barn och barnbarn, ibland till marknadsmässiga priser, ibland inte. Allt de gör innan de trillar av pinn är deras ansvar. Vid varje försäljning så uppdaterades sedan testamentet för att kompensera för eventuella vänskapspriser och för att hantera:
    - att eftersom X fick vägguret så skall Y få pigtittaren

Detta fungerade mycket bra, men då handlade det inte om så här stora belopp som man skulle kompensera för...
    ...och det kräver att släkten kommer överens.

13. K
    Medlem · Nivå 8
    Då ligger ju din arvslott på ca 11%. Vilket kanske är för lite för att det ska vara lönt att krångla med upplägg. Möjligen om TS bara behöver kompensera de andra två bröstarvingarna, och att TS far har tillgångar som kan kompensera TS syskon för ett förskott på arv.

SysterNett och Anna_H gillar
  14. h-man
    Medlem Nivå 6
    Ang förskott av arv (frågar utan att googla-sorry)

Måste det vara det? Jag är ju dels inte bröstarvinge och farmor är väl fri att disponera sina tillgångar hur hon vill?

15. T
    Medlem Nivå 1
    Allt under värdering blir vad jag förstått klassificerat som förskott av arv vid hennes bortgång, finns ingen möjlighet att köpa det för X antal MSEK och sedan resterande del skrivs ett gåvobrev för och vid önskemål så skrivs ett skuldbrev på XXX som sedan regleras i dödsboet?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: