Hej,

Vi har ett hus med bra sydväst läge på taket och inga skuggor. Bor i Sydsverige.

På sistone har jag gått och funderat på solpaneler och ser också att två grannar installerat sina. En stor skillnad är att vi inte tänker bo där vi bor för evigt. Kommer förmodligen flytta 5-7 år framåt i tiden.

Jag har fått 4 offerter och har klart och tydligt sagt att en kortare återbetalningstid är det viktigaste för oss. De flesta har gjort en uträkning på omkring 6 års återbetalningstid. Jag tar det med lite salt förstås.

Men den sista offerten (Svea Solar) har sagt att leasing är bättre för oss då vi säljer huset om 5-7 år.

De hävdar också att "det kommer kosta dig 2340kr/mån första fem åren samtidigt får du i snitt in 2100kr/mån utav Svenska kraftnät vilket innebär du betalar 240kr/mån för din anläggning."

För bra för att vara sant?

Vad skulle ni kunniga råda?

Vad är det som är bra att leasa något som går back 240 kr i månaden och som du inte har någon annan nytta av?

• Gilla
Posselosse och 3 till
  • Laddar…
Under vintern får du in 0 kr per månad. Under resterande månader får man räkna efter storleken de monterar upp. Men tumregeln är att sätter du 10kW paneler får du 10 000kWh per år, varav kanske 6-8000kWh under sommaren. Att sälja solel i dagsläget ger ca. 50öre/kWh enligt min egen produktionsanläggning.

Så räkna lite själv så ser du att inte mycket av säljarnas snack går ihop.

Hur stor anläggning är det om du förväntas dra in 2100 kr/månad? 25000 kr/år, runt 1.20 kr/kWh då solen skiner kostar elen om du använder din egen el (räknar med nyttan är inte betala skatt eller överföring då). 21 MWh/år? 20 kWp? Låter stort; kanske behöver säkra upp också, vilket ökar kostnaden

S sjoelund skrev:
Hur stor anläggning är det om du förväntas dra in 2100 kr/månad? 25000 kr/år, runt 1.20 kr/kWh då solen skiner kostar elen om du använder din egen el (räknar med nyttan är inte betala skatt eller överföring då). 21 MWh/år? 20 kWp? Låter stort; kanske behöver säkra upp också, vilket ökar kostnaden
Säkringen är redan 20A vilket jag hoppas är tillräckligt. Använder i dagsläget runt 14000kwh om året. Betalar runt 30k då. (Elnät och förbrukning, två fakturor)

P Pin skrev:
Vad är det som är bra att leasa något som går back 240 kr i månaden och som du inte har någon annan nytta av?
Förklara gärna! I dagsläget så betalar vi runt 30k om året totalt för el.

S Sonnabakana skrev:
Förklara gärna! I dagsläget så betalar vi runt 30k om året totalt för el.
Det spelar igen roll. Du skriveri att det kostar dig 240 kr i månaden när leasing kvittats mot intäkter. Hur kan det vara lönsamt?

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
S Sonnabakana skrev:
samtidigt får du i snitt in 2100kr/mån utav Svenska kraftnät
Det var nytt för mig, betalar svenska kraftnät pengar till enskilda hushåll med solceller?

S Sonnabakana skrev:
Säkringen är redan 20A vilket jag hoppas är tillräckligt. Använder i dagsläget runt 14000kwh om året. Betalar runt 30k då. (Elnät och förbrukning, två fakturor)
Vet inte om det är tillräckligt eller om priset är bra då du inte svarar på hur stor anläggningen är till det priset.

Priset du betalar kan de ju beräknat på ett år med dyr el och då förlorar du ännu mer pengar än de beräknat. Dessutom är det leasing på 20 år med straffavgift om man avbryter på grund av till exempel flytt. Jag skulle därmed säga att det vore bättre att köpa systemet direkt (eller inte alls; priset på marknaden är ofta negativt då solen skiner).

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det var nytt för mig, betalar svenska kraftnät pengar till enskilda hushåll med solceller?
Ja om anläggningen har batteri som erbjuds till en aggregator för handel med balanstjänster. Då är det SVK som betalar ersättning för detta. Även på vintern.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Ja om anläggningen har batteri som erbjuds till en aggregator för handel med balanstjänster. Då är det SVK som betalar ersättning för detta. Även på vintern.
Men det är batteriet du får ersättning för, du behöver inte ens ha solceller vad jag förstår?

D Dilato skrev:
Men det är batteriet du får ersättning för, du behöver inte ens ha solceller vad jag förstår?
Det är korrekt men det vore ju lite dumt om man inte har solceller ihop med det. Om balanstjänsten vill att anläggningen ska mata ut effekt på nätet kan det ske med både solcellerna och batteri. Därefter kan batteriet laddas upp igen från solcellerna.

D Dilato skrev:
Man behöver ladda batteriet med solel som jag fattade det. Jag kollade också på deras leasing men det var inget alternativ då det var för dyrt kontra risken.

Det enda som är vettigt riskmässigt är att batteriet är så pass stort att det kan förse huset med el hela dygnet tills det börjar laddas igen nästa dag. Det skulle ge minimal elförbrukning under hela sommarhalvåret. Men det kräver att batterierna/tekniken blir billigare och där är vi inte ännu.

Logad Logad skrev:
Det är korrekt men det vore ju lite dumt om man inte har solceller ihop med det. Om balanstjänsten vill att anläggningen ska mata ut effekt på nätet kan det ske med både solcellerna och batteri. Därefter kan batteriet laddas upp igen från solcellerna.
Finessen är väl att SVK laddar upp batterierna från nätet så du behöver inte göra något och kan använda din egen solel själv eller sälja den.

När nätet är hårt belastat så kommer elen att hämtas från ditt batteri, och när belastningen är låg så skickas el tillbaka till ditt batteri. Det bästa av allt är att allt detta sker automatiskt, utan att du ens märker det.

Dina batterier kommer i snitt att ha 60% lagring och laddas fullt av Svenska Kraftnät när de ser att behov kommer att uppstå för att de sedan ska kunna ta ut el igen när det behövs.

https://solkraftdirekt.se/batterilagring/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.