Byggahus.se

Köpa eller inte köpa villa med friskrivningsklausul

10k läst  77 svar

1. MagicaDeHex
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Hej alla!

Jag och sambo står inför valet och kvalet att köpa en villa som vi tänkte ha som fritidshus.
    Jag är väldigt tveksam och tänkte be er om lite råd och tips.

Säljs med friskrivningsklausul, dödsbo. Närstående i livet men de har alla god man. Kommer ej ges möjlighet till besiktningar pga detta. Jag frågade om detta, då jag vill ta vattenprover, kolla svamp&mögel etc., och mäklaren sa att visst, man kan göra detta, men det gör man innan kontrakt skrivs. Så rent krasst, kan ju någon norpa huset under tiden. Och att göra besiktningar och kolla mögel, svamp, vattenkvalitet, kan ju ta några veckor. Tveksamt om säljaren väntar på det.. då tar de lätt nästa budgivare.. mao kommer det inte ges tillfälle att kontrollera huset först.

Annonsen verkade lovande men när jag kom på visningen visade det sig att filterbädd i trekammarbrunn måste bytas + att träfasaden måste målas om och vissa vindskivor bytas. Kyl och frys var också ganska illa däran och luktade illa. Vissa lampor verkade inte fungera så det måste kontrolleras. Rutan på en dörr var inslagen så den måste också bytas. Mycket snårig skog runtomkring på tomten som behöver röjas. Dock inte prio 1 men ändå.

Mäklaren sa att hela taket är bytt då det tydligen läckte in.
    Det finns spår av läckage (gammal läcka kunde ses på vinden) och man visste inte helt hundra om det var från det gamla taket eller om det är läckage nu. Mäklaren trodde på att det är gammal läcka som är intorkad.

Utseende inne i huset från 1950/1960-tal. Mycket som behöver tapetseras om (kan jag göra själv), dock ej badrum á ca 8 kvm bör renoveras av fackman. Inga skador men väldigt omodernt.

Bostadstyp Villa
    Upplåtelseform Äganderätt
    Boarea 100 m²
    Tomtarea 7 606 m² tomt
    Antal rum 4 rum
    Driftkostnad 15 400 kr/år
    Byggår 1909. Fortlöpande renoverat och underhållet
    Uppvärmning Direktel samt luftluft värmepump och kamin
    Vatten/avlopp: Enskilt vatten, grävd brunn med bra tillgång. Enskilt avlopp; trekammarbrunn med filterbädd från 2002.

Grund: Torpargrund/liten källare
    Grundmur: Natursten/betong
    Stomme: Trä
    Bjälklag: Trä
    Fasad: Panel
    Takbeklädnad: Plåt
    Plåtarbete: Lackerad plåt
    Fönster: 2-glasfönster
    Ventilation: Självdrag

Garage/verkstad, c:a 60 kvm, med gjuten sula, stomme i trä och panelfasad samt eternittak, rymligt loft över hela byggnaden.

Är det någon vits att ta på sig ett sådant här projekt?
    Budgetmässigt ligger det uppe för 795 000 kr. Jag och sambo tänkte köpa det kontant och vi har tillsammans ca 900 000 kr att lägga. Men ja, sedan har vi ju inte mycket mer. Om vi inte tar ett litet lån.. Frågan är ju här nu med om det blir några obehagliga överraskningar eftersom vi inte kan besiktiga huset. Är det lönt? Vad händer om brunnen inte är ok? Om det är svamp i hela huset? Mögel? Hur kostsamt och riskfyllt är det?

Huset ligger ca 45 min bilkörning från vår lägenhet i Lund i Skåne, vilket känns ganska ok. Ska vi ha stuga närmre har vi inte råd att köpa kontant.
    Vi kollade hus tidigare men det är alldeles för dyrt så vi tänkte behålla lägenheten i stan och istället satsa på ett fritidshus man kan ha även på vintern. De flesta andra fritidshus vi kollat på har inte varit vinterbonade. Detta är ju en vanlig villa, så att säga. Kanske lite stor dock och onödigt med 2 vån.
    Utseendemässigt och läget är det perfekt. Jag drömmer om ett litet rött torp med vita knutar. Men samtidigt får det inte vara alldeles för mkt arbete, jag får liksom inte bränna ut mig.

Hur känner ni? Jag tänker då specifikt på husets skick och risker med allt arbete som behövs göras (är det väldigt mycket eller normalt för ett hus av denna typ?). Jag tänker även på att det inte finns möjlighet att besiktiga huset inför köp samt friskrivning, hur känner ni kring det? Är det yey eller ney?
    Svårt för er kanske som inte känner varken oss eller huset, men spontana tankar?

Tacksam för alla konstruktiva tankar och inputs.

2. O
    Medlem Nivå 6
    Vet inte om mitt svar gör dig klokare men...
    Vi köpte ett gammalt hus, med ungefär samma utgångsläge som du beskriver det. Det som skiljer är att köpeskillingen på vårt hus var lägre.
    Det vi gjorde var att vi bokade en tid för en rejäl genomgång av huset innan vi skrev kontraktet (utan besiktningsman). Vi nyttjade våra mödrars näsor, och våra fäders snickarkunskaper. Jag skulle vilja påstå att vi efter det hade en duktigt bra bild av husets skick.
    Det vi gjorde efter var att helt enkelt värdera det vi kom fram till på genomgången av huset i relation till vad det skulle innebära i värsta fallet...och vad som vi skulle vara tvungna att ta tag i rätt omgående.
    Vi bestämde oss för att köpa huset...(och nu, efter tredje sommaren som husägare - så gör jag inget annat än renoverar :cool:)

3. W
    Husägare Nivå 1
    Hej! kontakta en godkänd besiktningsman och ta med honom på visning en gång till och lita aldrig på vad en mäklare säger eller tror om hus de har ofta väldigt dålig kunskap samt att det sällan ligger i deras intresse att påpeka brister.
    skriv ner allt besiktningsmannen säger så har ni en gratis underhållsplan sedan. tycker besiktningsmannen att det inte är några stora brister så köp huset så gjorde vi och det fungerade för oss.
    brunn kan man ju klorera och vattenfilter går ju att installera vid behov

4. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Vad var anledningen för att infiltration och tre-kammarbrunnen måste ses över redan ?

• Laddar…
  5. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Besiktningsklausul kan man ha även om säljaren vill friskriva sig. Sen att se kan välja bort en på den grunden, ja det gäller ju samma för alla säljare.

Sen får man ju fundera på vad man kan hitta på en besiktning. Torpargrund ser det ut att vara, det är en känd riskkonstruktion, så där har man inte så mycket att hämta. Taket (plåt?) lär väl vara ok om det är bytt; det borde ni ju se om vattenskadan ser gammal ut. I övrigt, 50/60-talsstandard, det är ju vad det är; mycket lär ju som du själv är inne på vara redo att bytas/renoveras.

Jag skulle allra minst försöka få dit någon som kan värdera kostnaden för att fixa sånt ni inte kan/får/bill göra själva.

För på något vis är det bra att kalkylera risken ni tar. Trekvarts miljon är ju också pengar. Har jag hört.

• Laddar…
  6. H
    Medlem Nivå 7
    Det är mycket vanligt att dödsbon säljs med friskrivningsklausul.
    Arvingarna är ofta flera och är oftast ute efter en smidig affär mer än maximera priset.
    Jag köpte mitt hus på samma sätt.
    Gjorde bara visuell avsyning av vind, källare, syll, panel osv.
    Priset var definitivt lägre på grund av detta.

Är man ohändigt och har en snål budget gör man klokt i att köpa ett annat hus.
    Jag har inte haft så värst mycket bekymmer.
    Fick byta och laga lite saker för typ 20000;- första året och vanliga fel på hua från 40-talet har jag hittat men inget allvarligt.

7. J
    Medlem · Nivå 3
    Förutom ovanstående bra råd så har jag bara en kommentar: tycker ni läget är perfekt så tveka inte för mycket för lite småproblem. Allt går ju att fixa utom just läget som är svårt att ändra i efterhand. Så om ni älskar läget så se allt annat som möjligheter att få exakt som ni vill istället för problem som måste lösas.

8. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 8
    Köp!

9. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    ja det var en mycket tydlig beskrivning av ett renoveringsobjekt...
    Om ni ska ha det som sommarhus, räkna med att tillbringa de närmsta 5-10 somrarna med renoveringar. Är ni bekväma med det, och läget, så kan ni fundera på att köpa. Se även till att ta hjälp med att undersöka skicket på husets stomme och grund innan köp, det är stora, arbetskrävande och dyra saker att åtgärda. Interiör, tapeter och färg osv, är, missförstå mig nu rätt, "enklare" att fixa till.
    Friskrivningaklausul till trots är det normala att man har ca 10 dagar på sig att besikta efter kontraktsrivning, och kan då hoppa av affären inom denna tid. Se till att få med det i kontraktet.

10. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 11
    Som föregående redan skrivit så se till att få med en besiktningsklausul i kontraktet.

• Laddar…
  11. F
    Medlem · Nivå 6
    Du verkar vilja köpa ett billigt objekt som ska vara i nyskick. Ett gammalt hus innebär ARBETE och pengar. Lantdrömmen kommer inte uppfyllas om du inte kan leva med gamla tapeter. Allt som har med VA att göra har begränsad livslängd och är säkerligen redan inprisat. Kyl och frys kan du köpa nytt för några tusenlappar så vad är problemet? Extremt privilegierat att kunna köpa ett hus kontant så var inte så rädd för lån om standarden behöver vara så pass hög och du gillar stället.

12. MagicaDeHex
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Hm jag vet faktiskt inte. Bra fråga. Jag läste att ett sådant filter håller ca 15 år. Filtret som sitter i är från 2002. Så det kan ju vara att det "gått ut" så att säga.

13. MagicaDeHex
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Jag kollade med mäklaren om detta, som sa att det inte går.
    Det var något med att de som ärvt huset inte själva kan ta beslut, utan alla har god man. Och då ska det upp i någon form av myndighet/förvaltning, något ditåt. Och handläggningstiden är jättelång för ärenden. Därför kan man inte ta med det i kontraktet. Hängde inte helt med. Men det var inget alternativ i alla fall och det känns lite creepy kan jag tycka.

14. MagicaDeHex
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Hm, vettiga inputs faktiskt. Inte riktigt tänkt på det så. Jag tar det med mig.

15. MagicaDeHex
    Renoveringsnovis Nivå 5
    Mm frågan är vad som är rimligt pris när det är friskrivning.
    Hade du med dig en expert vid den visuella kontrollen?