Jo den turkiska-bazar-verksamheten som råder i Sverige med grossister och annat skit är ju såklart ovärdigt. Detsamma gällde ju för bildelar för ett antal år sedan då premiummärken på t.ex. bromsar gick för halva priset jmf med Biltema i Sverige. Den marknaden har ju förändrats ordentligt bara på senare år och jag tror väl detsamma kommer ske på byggmateriel framöver.

C cpalm skrev:
Och 4,68 € + 9,90 € per kapning från elektroland24.de (lösmeterpris).

Så argumenten håller inte riktigt här tycker jag.
Samma prylar är helt enkelt ofta billigare utanför Sverige.

Och det utan att man som kund behöver starta ett företag, öppna ett konto hos en grossist och sätta sig ner med säljaren och förhandla till sig en särskilt bra rabattsats.
Hur lång är leveranstiden?

C
J J-banan skrev:
Hur lång är leveranstiden?
Det har gått snabbt de få gånger jag själv beställt, men det var som sagt många år sedan så det kan ju knappast sägas vara varken aktuellt eller representativt. Generellt tar det ju sedan typ 1-4 dagar att skeppa prylarna från Tyskland till Sverige.

Fraktkostnaderna är ju däremot dock hyfsat saftiga inom EU, så det är ju inget att hålla på med för småbeställningar. Då äter frakten upp prisskillnaden.

C cpalm skrev:
Och 4,68 € + 9,90 € per kapning från elektroland24.de (lösmeterpris).

Så argumenten håller inte riktigt här tycker jag.
Samma prylar är helt enkelt ofta billigare utanför Sverige.

Och det utan att man som kund behöver starta ett företag, öppna ett konto hos en grossist och sätta sig ner med säljaren och förhandla till sig en särskilt bra rabattsats.
Så du menar att jag ska sitta och leta matr över hela värden? den ev förtjänst jag kan göra äts rätt snabbt upp av den tid som jag måste lägga ner. Det handlar ju för mig INTE bara om en eller några produkter utan det handlar om tusentals, mer eller mindre frekventa, produkter.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Så du menar att jag ska sitta och leta matr över hela värden?
Ha ha, nä, har full förståelse för att du som proffs handlar hos de svenska grossisterna.

Men ditt argument att du får bättre pris på grossen än vad utländsk webbhandel kan erbjuda håller inte.
Inte ens när man jämför äpplen och äpplen.

Jag tror inte att jag påstått att jag kan handla billigare hos mina grossister men däremot till likvärdiga priser, då ska man naturligtvis räkna in ALLA kostnader

• Älska
Uffe A
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
då ska man naturligtvis räkna in ALLA kostnader
Ja ja, skall du räkna in arbetstiden för att leta rätt på grejorna är ju ingenting billigare än det du har framför näsan. Och det är ju en realitet när man jobbar yrkesmässigt, det säger jag ingenting om.

Men nu får vi förutsätta att TS och andra på "kundsidan" som sitter och jagar bra priser värdesätter sin tid på ett annat sätt. Jag tror ingen här förväntar sig att en elinstallatör skall beställa prylar från utlandet. Det är inte det tråden handlar om.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Så du menar att jag ska sitta och leta matr över hela värden?
Nä. Det har större företag en avdelning som sköter 😉

Men, om man har tid över så kan man absolut spara pengar på att kolla runt även som privatperson.

E elmont skrev:
Jag brukar debitera mina kunder med utgångspunkt från näthandlarna och tycker mig göra en helt OK förtjänst på matr.
Det ska du ha heder av.

• Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.