H HenrikHuslöse skrev:
Samtidigt installeras det massor av no-name material köpt hos grossisterna. Vågar man montera utrymningsbelysning av märke "a-collection" vågar man nog montera strömbrytare från utländska kvalitetsmärken. Känns väl tryggare med kabel från Draka eller Nexans än något grossen hittat billigt och märkt upp med sitt varumärke.
Du missar ju hela poängen, starta ett företag och handla med rabatt. Som företag handlar jag kvalitet grejer till ungefär samma kostnad som privatpersoner köper lågkvalite i utlandet.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Som företag handlar jag kvalitet grejer till ungefär samma kostnad som privatpersoner köper lågkvalite i utlandet.
Mja, drar till med ett exempel:

ABB jordfelsbrytare 2160161
Mitt pris på Ahlsell: 880 kr (ink moms)
elbutik.se: 565 kr
elektroland24.de: 36,60 €

Så nog kan det vara skillnad.

P.s. elektroland24:s "budgetalternativ" är för övrigt Schneider R9R22440 för 20,84 €...

Redigerat:
C cpalm skrev:

P.s. elektroland24:s "budgetalternativ" är för övrigt Schneider R9R22440 för 20,84 €...
Har du suttit ner med någon säljare och förhandlat priser? Man måste bjuda till liiite för att komma in i gotteutiken.

C cpalm skrev:

Kostar typ lika mkt på rexel som på elbutik.se😉

A adron skrev:
Det kan två timmar eller tre timmar, eller en vecka att få tag i svenska anvisningar för någon pryl som man fått tag på "billigt". Köper man bara kända märken som elektrikern är van vid att jobba med är inte det ett problem, men börjar man handla udda saker så får man räkna med att det kommer kosta mer i tid än man sparar i inköpspris.
Så du behöver lägga tre timmar på att hitta en svensk manual innan du kan installera en ABB eller Schneider jordfelsbrytare köpt från Tyskland? Men om den är köpt i Sverige för dubbla priset vet du exakt hur den ska installeras?

• Haha
  • Gilla
sin och 3 till
  • Laddar…
C
J J-banan skrev:
Kostar typ lika mkt på rexel som på elbutik.se😉
Ink moms?

C cpalm skrev:
Ink moms?
Yes

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så du behöver lägga tre timmar på att hitta en svensk manual innan du kan installera en ABB eller Schneider jordfelsbrytare köpt från Tyskland? Men om den är köpt i Sverige för dubbla priset vet du exakt hur den ska installeras?
Köper du samma brytare så vet du. Men har du otur så beställer du något från ett land där man gör lite annorlunda; saker heter likadant men har andra artikelnummer och annan specifikation.

A adron skrev:
Köper du samma brytare så vet du. Men har du otur så beställer du något från ett land där man gör lite annorlunda; saker heter likadant men har andra artikelnummer och annan specifikation.
Det börjar låta lite krystat nu...

• Gilla
useless
  • Laddar…
E elmont skrev:
Har du suttit ner med någon säljare och förhandlat priser? Man måste bjuda till liiite för att komma in i gotteutiken.
En prisförhandling bygger på volymer. När Vattenfall och Eon förhandlar med grossarna får de rejäla rabatter men när Pelle skutt frågar blir det standardrabatter. Visst låter det bra med 75% rabatt på kabel, men när listpriset är högt blir slutpriset dyrt ändå.

Köper man till exempel Siemens eller ABB-prylar till serieproduktion direkt från tillverkaren i volym blir priset mycket lägre. Listpris 1000 kr hos grossen, ditt pris 100 kr.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ta en enkel sak som N1XV 5G6. Hos Ahlsell är listpriset 222 kr exkl moms för deras egen kabel på 500 meter trumma. Likvärdig kabel i samma längd kostar 58 kr/meter i nätbutiken hos en tysk handlare med dagens valutakurs.

Vad betalar du, Elmont?

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Och att ha GNP listan som ugångspunkt kanske inte är så seriöst. Jag tror att man kan köpa den kabeln för ca 70-80:- hos svenska näthandlare.
Jag betalar 60-70:- (OBS) per meter hos mina grossister. Jag brukar debitera mina kunder med utgångspunkt från näthandlarna och tycker mig göra en helt OK förtjänst på matr.
Ska jag sitta och leta efter det absolut billigaste måste jag ju även ta med den ökade tidsåtgången och lägga den på slutpriset.
Naturligtvis har jag, eftersom jag vill tjäna maximalt, suttit och letat men kommit fram till att det på sista raden inte är lönsamt att lägga någon längre tid för någon några % billigare.
Jag kan inte förstå varför folk tror att jag som företagare inte vill köpa där det totalt sett är billigast?

• Gilla
vanpire och 3 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Ta en enkel sak som N1XV 5G6. Hos Ahlsell är listpriset 222 kr exkl moms för deras egen kabel på 500 meter trumma. Likvärdig kabel i samma längd kostar 58 kr/meter i nätbutiken hos en tysk handlare med dagens valutakurs.

Vad betalar du, Elmont?
Du säger likvärdig hos tysk handlare. Vore intressant med en länk.
Behöver själv köpa endel elmaterial framöver någon gång. Vilket år nu projekten blir av. Så jag tackar alla för en intressant tråd!

C
E elmont skrev:
Jag tror att man kan köpa den kabeln för ca 70-80:- hos svenska näthandlare.
Jag betalar 60-70:- (OBS) per meter hos mina grossister.
Och 4,68 € + 9,90 € per kapning från elektroland24.de (lösmeterpris).

Så argumenten håller inte riktigt här tycker jag.
Samma prylar är helt enkelt ofta billigare utanför Sverige.

Och det utan att man som kund behöver starta ett företag, öppna ett konto hos en grossist och sätta sig ner med säljaren och förhandla till sig en särskilt bra rabattsats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.