10 447 läst · 83 svar
10k läst
83 svar
Köpa elinstallationsmaterial utanför Sverige
Det ni diskuterar är ett icke problem, alla interna förbindelser ska utan problem tåla den högsta belastning som kan förekomma. Det kan då lösas på lite olika sätt men det finns inget som är det enda rätta.
Elbutik
Hornbach
Rörande påståendet att de finns på samma platser...
- Elbutik Veddesta
- Elbutik Staffanstorp
Hornbach
- Arlöv
- Borås
- Göteborg
- Helsingborg
- Kristianstad
- Norsborg
- Sundbyberg
- Trollhättan
Rörande påståendet att de finns på samma platser...
I en bostad kanske det inte är så viktigt annan sak på industriH hempularen skrev:
När det gäller större anläggningar är det ännu viktigare att man som yrkesman har full koll på "läget" och man litar aldrig på att den som varit och kopplat tidigare har tagit höjd för ev utökning i framtiden.
biltema är billigt ^^ köp fler spara mer.. samt om inte var dugligt så skulle det inte saluföras.. har ett gargare med allt från biltema... skyddsrörhållarna till elskåpet och 16A kraftstöm.. 5år felfritt win/win
Det är inte så att du kan få material billigt via honom?T twnk skrev:Herrans vad många svar. Kul!
Jag kanske ska förtydliga att det är en nära vän som driver eget elföretag som jag kommer göra jobbet tillsammans med, så han bestämmer givetvis vad som installeras. Men jag var mest nyfiken om det ens var värt att titta på, vilket det verkar vara i vissa fall.
För framtida trådbesökare kan vi väl summera det med:
- Att vissa saker kan vara värt att beställa utomlands, om man vet exakt vad man ska ha.
- Att produkter från märken som Jung och Gira är billigare.
- Kabel och slang är ovärt att köpa utanför Sverige.
- Några tyska återförsäljare är Avolta, Elektrobode och elektroland24.
- Att räkna ut exakt vad som behövs och sedan efterfråga offert från svenska återförsäljare kan vara förmånligt.
- Att det tvistas och ifrågasätts om rätt eller fel även inom elinstallation, precis som inom allt annat hantverkeri.![]()
Som jag har skrivit tidigare, är det en bra kompis du har och han har ett "normalt" rabattbrev hos grossisterna så kan ha sälja allt du behöver till priser lägre än dom som tex Biltema håller och då kan du få produkter av högsta kvalité.
Jag har aldrig sett elinstallatörer ränna runt på lågprisbutikerna och handla elgrejer och det beror på att dom han handla minst lika billigt hos "sin"grossist.
Jag har aldrig sett elinstallatörer ränna runt på lågprisbutikerna och handla elgrejer och det beror på att dom han handla minst lika billigt hos "sin"grossist.
Exemplifiera gärna.A adron skrev:Det kan vara sånt material som elektrikern inte är bekant med utan måste läsa på om och sätta sig in i. Och då kanske något som skulle gått på fem minuter med det material som elektrikern är van vid att jobba med istället tar två timmar av att söka och läsa information och manualer. Kan bli rätt mycket dyrare att inte ta det som elektrikern redan kan.
Vad är det som kan vara så avgörande att vara bekant med, vara van med eller att redan kunna?
Samtidigt installeras det massor av no-name material köpt hos grossisterna. Vågar man montera utrymningsbelysning av märke "a-collection" vågar man nog montera strömbrytare från utländska kvalitetsmärken. Känns väl tryggare med kabel från Draka eller Nexans än något grossen hittat billigt och märkt upp med sitt varumärke.E elmont skrev:Som jag har skrivit tidigare, är det en bra kompis du har och han har ett "normalt" rabattbrev hos grossisterna så kan ha sälja allt du behöver till priser lägre än dom som tex Biltema håller och då kan du få produkter av högsta kvalité.
Redigerat:
Åtdragningsmoment, anslutning för rätt typ av kabel, det kan vara vad som helst som elektrikern behöver veta om materialet. Och som visar sig stå på fel språk så att han behöver ansluta till en ftp i kina för att lägga tre timmar på att söka efter rätt fil utifrån felaktiga artikelnummer.jbr skrev:
Visst kan an alltid hitta på märkliga fall för att försvara försäljning av sina egna dyra produkter. Tråden handlar väl om att köpa CE-märkta "märkesprylar" från ett annat land i EU?A adron skrev:
Så istället för två timmar (vilket i sig är nonsens) och Tyskland så blev det tre timmar och Kina?A adron skrev:
Testa att installera några från Tyskland inköpta strömbrytare och uttag från Merten, Jung, Gira eller Berker så ska du se att det inte är oövervinnerligt svårt.
Se'n vet man ju att just momentskruvmejseln är elektrikerns mest använda verktyg, för vem vill fuska med åtdragningsmomentet...?
Redigerat:
Det kan två timmar eller tre timmar, eller en vecka att få tag i svenska anvisningar för någon pryl som man fått tag på "billigt". Köper man bara kända märken som elektrikern är van vid att jobba med är inte det ett problem, men börjar man handla udda saker så får man räkna med att det kommer kosta mer i tid än man sparar i inköpspris.