Är i tankarna att köpa el-bil eller en pluggin.Eftersom man är ingen storföbrukare på el(totalt 8000kwh/år) så är tanken att mest "tanka" elbil/pluggin så har fått en offert på solcellsinstallation så ser det vettigt ut eller?Hur resonerar ni?
investeringskostnad 60000 efter skattereduktion

• Offertdetaljer för solcellsinstallation, inklusive kostnader för solpaneler, växelriktare och installationstillbehör med grönt teknik-avdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Offert för solcellsinstallation: 4.5 kWp toppkapacitet, 3947 kWh årlig produktion, 10 paneler, anläggningsyta 19.98 kvm, en växelriktare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag personligen hade börjat med elbil och avvaktat med solceller. Se om du trivs med elbil och om det passar dig (ingen aning varför det inte skulle göra det).

Se till att fixa en laddbox som kan styra laddningen av din bil och ladda då det är billigt eller gratis.

Personligen så kör jag hellre på ren elbil än hybrid då du har två tekniska system där. Jag personligen har väldigt svårt att se att jag kommer gå tillbaka till en förbränningsmotor. Undantaget är om det gäller entusiast bil.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Äpplen och päron, blanda inte ihop dem utan räkna på det som två separata investeringar.

Möjligvis om du även köper till batteri till anläggningen så kanske du kan nyttja till att ladda bilen, men tveksamt med den lilla anläggningen. Jag har både elbil och solceller, det är inte ofta jag laddar mitt på dagen när solen skiner. Möjligtvis någon lördag eller söndag på sommaren om man är hemma.

B
Två olika frågor som tidigare skrev.. att ens fundera på total lösning utan hembatteri känns idag dessutom bakåtsträvande.

Köp bilen du vill ha först 🙂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.