Jag vill som privatperson köpa en kapitalvara (maskin) från ett företag i England för i storleksordningen 100k. Företaget skeppar maskinen till mig i Sverige från Spanien. Jag är ny på detta, så jag skulle vilja få en second (och om jag känner detta forum rätt kommer jag få även en third, fourth och fifth) opinion om mina spörsmål.
1. Eftersom varan befinner sig i EU redan, blir det ingen tull vid köpet trots att den ägs/säljs av ett företag i England. Det är varans placering, inte var pengarna tar vägen, som bestämmer detta. Stämmer detta?
2. Företaget kräver förskottsbetalning. Enda gången tidigare jag har köpt något större och gjort förskottsbetalning var när jag köpte en Ilve-spis av Frau Krause (ni som vet, vet). Det gick ju bra, men då detta rör sig om betydligt större pengar skulle jag vilja veta vilka risker som finns när man betalar i förskott. Det jag betalar är ju en faktura såklart, så jag har ju någon form av papper på det hela. Men vi vet alla att det är skillnad på att ha rätt och att få rätt. För att känna mig mer säker har jag kollat upp bolaget via Companies House som jag uppfattar som det förenade kungadömets motsvarighet till Bolagsverket. Det ser ju helt klart ut att vara ett aktivt företag. Vad skulle hända om jag betalar och sen inte hör något mer?
1. Eftersom varan befinner sig i EU redan, blir det ingen tull vid köpet trots att den ägs/säljs av ett företag i England. Det är varans placering, inte var pengarna tar vägen, som bestämmer detta. Stämmer detta?
2. Företaget kräver förskottsbetalning. Enda gången tidigare jag har köpt något större och gjort förskottsbetalning var när jag köpte en Ilve-spis av Frau Krause (ni som vet, vet). Det gick ju bra, men då detta rör sig om betydligt större pengar skulle jag vilja veta vilka risker som finns när man betalar i förskott. Det jag betalar är ju en faktura såklart, så jag har ju någon form av papper på det hela. Men vi vet alla att det är skillnad på att ha rätt och att få rätt. För att känna mig mer säker har jag kollat upp bolaget via Companies House som jag uppfattar som det förenade kungadömets motsvarighet till Bolagsverket. Det ser ju helt klart ut att vara ett aktivt företag. Vad skulle hända om jag betalar och sen inte hör något mer?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, England brukar ju pekas ut av just den anledningen, att aktiebolag (limited liability) lätt kan missbrukas pga för lite skin in the game.K kindvall skrev:
Nästan rätt. Det som är avgörande är att varan är införtullad och fri för omsättning i EU. En vara kan fysiskt befinna sig i EU men inte vara införtullad. Den kan exempevis befinna sig i ett tillfälligt tullager.jonmo skrev:
Bra tänkt, man behöver alltså be om papper på att... vad? Det behöver ju inte finnas papper på förtullning om den befunnit sig i EU hela tiden?globaljuggler skrev:
Men borde inte detta vara samma problem när köper från ett företag inom EU. Om jag kontaktar en firma i Nederländerna och vill köpa en minigrävare (fiktivt exempel), hur vet jag att den är förtullad? Företaget kanske äger den men den har precis ankommit? Eller så har den varit i EU hela tiden, och då finns det ju inga papper på detta...globaljuggler skrev:
Det finns även en annan fallgrop och det är att om varan skickas direkt från tredjeland till dig och inte mellanlandar i ett annat EU land så kan du åka på att bli importör i lagens mening. (Jag läste om detta nyligen men kan för allt i världen inte komma ihåg var jag läste det, så kolla upp detta själv om du känner behov av det, jag är för lat och jag kan för all del ha feljonmo skrev:
Men borde inte detta vara samma problem när köper från ett företag inom EU. Om jag kontaktar en firma i Nederländerna och vill köpa en minigrävare (fiktivt exempel), hur vet jag att den är förtullad? Företaget kanske äger den men den har precis ankommit? Eller så har den varit i EU hela tiden, och då finns det ju inga papper på detta...
Detta kan t.ex. vara problematiskt om man handlar från Amazon då inte alla varor skickas från Amazons egna lager utan kan komma från en säljare i Kina. Som Importör så har man ansvar för bl.a. CE-märkning av produkten. Man har även ett strikt ekonomiskt ansvar för skador som orsakas av att produkten inte är så säker som den bör vara. Skadestånds-ansvaret gäller vid skada på person eller privat egendom. Däremot gäller det inte skador på själva produkten. Preskriptionstiden är som längst tio år sedan produkten sattes i omlopp.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är det värt att köpa dyrare trallsåpa?
Altan & Uteplats -
Att köpa nyproduktion
Bostadsrätt -
Köpa osett? Bostadsrättsköp i planerad nyproduktion – recension
Bloggkommentarer -
Var köpa stålprodukter söder om stockholm
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Köpa partier hygienprodukter till slussboende? (flyktingar)
Övrigt Off Topic