Byggahus.se

Köpa diskmaskin; vilka ska man undvika?

1. HOBBY ARCHITECT
    Medlem · 1 096 inlägg
    Finns det diskmaskiner där det lyser en lampa när disken är klar, så man vet om det är färdigdiskad eller smutsig disk i?

2. Magnus Filip
    Medlem · 623 inlägg
    Kika på en 20 år gammal vitvara och jämför med dagens. Själv föredrar jag en ny. El, vatten, resultat, funktion, eller vad man vill jämföra.
    En del gillar dock att fortsätta köra Volvo 240 än idag, var och är sin egen kung givetvis.

3. yonna
    Medlem · Österlen · 7 394 inlägg

yonna

Medlem
    Min drygt 15 år gamla Electrolux läcker från dörren men går annars utmätkt. Kan det vara så svårt att fixa detta? Kosta på en reparatör för att konstatera dödsdomen?

4. S
    Medlem · Uppsala · 197 inlägg

SonnyListon

Medlem
    Fast du har ju fel. Vad ska jag jämföra? Din jämförelse med bilar är inte relevant, om du inte mäter hästkrafter i din kyl. Själv vill jag ha en felfri kyl.
    När vi byggde vårt hus för åtta år sedan köpte vi vitvaror från Electrolux/Husqvarna eftersom vi trodde det var kvalitet. Samtidigt köpte jag kyl och frys på blocket för 250kr/st, då 15 år gamla Bosch. Det tog ett par år så hade flera av Electrolux maskiner behövt service. Diskmaskin två gånger, micro, tvättmaskin, kyl och frys. Men de två Bosch puttrade bara på. De kylde och fryste på det enda sätt som går, med kylning och frysning. Hur menar du att det är bättre kylning ju nyare en kyl är? Är det möjligheten till kylning med Instagram?
    Jag kan dock pudla om @electroluxaren invänder. Tyvärr köpte jag Miele till vårt nya hus innan jag rådfrågade honom på forumet. Nu är jag bara bitter inför framtiden...

5. Magnus Filip
    Medlem · 623 inlägg
    Håller inte alls med. Meningslöst idag att tillverka prylar typ Merca W123 som lätt höll i 25 år. Utvecklingen på alla prylar går snabbare än någonsin. Inget har nått taket.
    Bara el-förbrukningen på en ny tvättmaskin som är så pass mycket lägre gör att en familj kanske sparar in hela kostnaden på 10 år, i jämförelse.
    Vem vill ha en mobiltelefon som håller i 10 år? Även om det är fullt möjligt att tillverka en sådan.
    Eller en 20 år gammal cykel i stål, istället för dagens lätta och lättrampade med 24 växlar.

Tror det är bra att allt inte håller som gjutjärn längre, för då skulle utvecklingen inte komma framåt. Saker och ting behöver bytas ut ibland för att de skall funka bättre

Vårt hus tror jag får minus på hela året i el-kostnad, alltså pengar tillbaka. Det ser ut så iaf, har gått 8 månader nu. För att vi har satsat på det moderna istället för att bygga ett gammaldags nytt hus med vindskivor i trä, pannor och fönster med vita spröjs något ironisk nu.

6. Magnus Filip
    Medlem · 623 inlägg
    Nej du, du har fel! Och det är jag som har rätt :) Eller vi tycker olika?
    Börja med att läsa specifikationen ny och 20 år gammal.

Sedan kan man ju ha otur. En del har inga problem med prylen i 20 år, andra har problem jämt med samma pryl.

7. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 5 707 inlägg

Fairlane

Medlem
    Om vi fortsätter tanken, så är huset slut efter 20 år, eller kanske långt innan? Läge att riva då och bygga nytt?

Själv lagade jag min 10+ år gamla Miele tvättmaskin för något år sen, men hjälp härifrån. I förra huset hade jag en Bosch och en Siemens, tyskbyggda, och de var bra, men det enda jag saknar i min äldre Miele är möjligheten att ställa in en tid när tvätten ska vara klar. Inte något särskilt viktigt dock.

8. electroluxaren
    Medlem · - · 10 660 inlägg
    Kan vara attdräneringshålet i bakkant är täpt

• Laddar…
  9. electroluxaren
    Samma pryl har samma liv.

10. electroluxaren
    Nej
    EU har förbjudit den funktionen

• Laddar…
  11. electroluxaren
    Du personifierar konsumtionssamhället slit och släng. Ingen hållbarhets tanke här inte.

12. electroluxaren
    När du växer upp kommer även du till insikt att en 20 år gammal fungerande vitvara är betydligt bättre än en nytillverkad.

13. electroluxaren
    Du har rätt. Dina miele kommer säkert hålla bättre än en uppkopplad, underdimensionerad dito.

• Laddar…
  14. electroluxaren
    Vem fan vill ha en cykel.?

15. electroluxaren
    Skaffa dig körkort om du kan...
    Gå på mattelektionerna.
    Lär dig granska fakta.
    Bli källkritisk
    Du spar kanske 50.- per år på en ny kyl det tar 200år innan du tjänat in det och då har du bytt kyl 40ggr under den tiden.
    Du kanske sparar 20 öre per tvätt en tvätt om dagen 70.- per år... Och den uppkopplade tbättmaskinen tar 5h på sig att tvätta och behöver service vart annat år. Samt repareras där emellan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.