Byggahus.se

Köpa diskmaskin; vilka ska man undvika?

1. T
    Medlem · 310 inlägg

TottoGBG

Medlem
    Jag har bestämt mig för att köpa en ny diskmaskin. Min är tydligen 16 år gammal och det är svårt att hitta rätt reservdelar.

Så vilka maskiner ska man INTE köpa? Jag behöver inte lull-lull som wifi utan en pålitlig maskin som diskar rent och som håller och som helst är ganska tyst.
    Synpunkter och tips mottages tacksamt.

• Laddar…
  2. electroluxaren
    Medlem · - · 9 991 inlägg
    inga asiatiska så har du tagit bort de värsta.
    inga turkiska så slipper du mycket mög
    du kan nog med fördel skippa polska och slovakiska oxå.

3. T
    Medlem · 310 inlägg

TottoGBG

Medlem
    Blir det några kvar efter en sån rensning?

4. electroluxaren
    Näe
    Bosch serie 8
    Siemens IQ700

5. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 690 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Begagnat kanske? När tillverkades de sista i Sverige?

6. J
    Medlem · Örebro · 34 inlägg

Joakim Ågren

Medlem
    Synd dock att Siemens i år slutat tillverka sin bästa serie IQ700 som underställd modell. Finns numera bara som hel/halvintegrerad. Köpte precis den sista IQ700 vit färg underställd modell på deras outlet för 7824 Kr (riktigt bra fynd då den ju gick för över 16000 Kr från början) inklusive frakt vilket var förra årets modell och därmed den sista.

Vad gäller att rensa bort alla modeller fån tex Slovenien så var min Cylinda Sverigedisken som nu gått sönder efter 10 år i alla fall bra. Hade inget problem med den! 10 år är rätt hyffsad livslängd med dagens standard. Man kan inte förvänta sig mer än drygt 10 års drift och det är också så länge som reservdelar maximalt brukar finnas.

Redigerat 6 sep 13:36
    • Laddar…
  7. K
    Medlem · stockholm · 2 611 inlägg

Kane

Medlem
    Nå, hur många år höll den då? :cool:

• Laddar…
  8. K
    Medlem · stockholm · 2 611 inlägg

Kane

Medlem
    Ingen Miele?

9. Bästa svaret

Magnus Filip
    Medlem · 454 inlägg
    Ringde förra året kommunens konsumentupplysning om vitvarorna, i samband med nytt kök.
    De rekommenderade någon som har kundservice, svensk telefonnummer, tekniker i Sverige.
    Kom fram till Electrolux koncernen och i dem ingår Husqvarna, AEG, Electro Helios.
    eller
    Asko

Köpte allt från Electrolux-koncernen och en lös frys från Asko.

Två av prylarna krånglade inom ett år. Electrolux och Asko var snabbt där och fixade.

Har haft Miele förr, men de har sedan ett tag inte kundservice och råd m.m. Bara tekniker som kommer ut och tar betalt om det är "handhavandefel"

10. electroluxaren
    Jo jag har sett det åxå, din cylinda var i alla fall gjord i Sverige

11. J

Joakim Ågren

Medlem

Oops snubblade på tangenten där skulle stå 10 år på båda ställena då den är från 2011. Har nu korrigerat detta!:cool:

• Laddar…
  12. electroluxaren
    Fortfarande Sverige byggd

13. J

Joakim Ågren

Medlem
    Fast spelar det stor roll? Min far jobbade fram till sin pension för ett par år sedan på vitvaruavdelningen i Elektroskandia's centrallager här i Örebro som var/är grossist åt Cylinda och enligt honom så påverkades RMA inte påtagligt mycket efter att de gick över till Slovenien. Lite sämre materialval på vissa ställen och de fick lättare vikt samt ökat antal transportskador. Men de funkade fortfarande bra.

14. J

Joakim Ågren

Medlem
    Det förvånar mig förövrigt att Electrolux/AEG blivit lite vanryktat på senare år vad det verkar. Minns hur det var för ett antal år sedan då dessa var sinnesbilden av lyxkök/vitvaror med premiumkänsla.

• Laddar…
  15. electroluxaren
    Nä det är väl bara vi på linjen som märker det. Övriga produkter är ju sedan länge tillverkade i Polen och Turkiet och de har väl inte blivit sämre för det går nog inte. Har de bara blivit lite bättre påverkar ju det drn totala statistiken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.