Byggahus.se

Köpa bra elmätare / energimätare

1. E
    Medlem · Norrbotten · 15 inlägg

elrtjg3

Medlem
  2. ådal
    Renoverare · Göteborg · 327 inlägg

ådal

Renoverare
    Bumpar denna tråden.

Har tänkt att ta reda på hur mycket min kyl/frys drar då den är väldigt gammal. Sen även kolla ifall hemelektroniken drar någonting i standby-läge.

De man kan köpa för 100-lappen är de något att ha? Visar dem rimliga siffror?

Hittade ett inlägg av hempluaren som är 10 år gammalt (https://www.byggahus.se/forum/threads/elfoerbrukning-kyl-frys.105197/#post-740899)
    Gäller det även idag att dem billiga prylarna kan visa helt fel eller har det förbättrats?

3. J
    Husägare · 2 122 inlägg

Johan456

Husägare
    Vad är det du vill kunna se? Din elmätare visar effektförbrukningen i realtid och du kan via din nätägare läsa av förbrukningen timma för timma.

4. ådal

ådal

Renoverare
  5. D
    Medlem · Södermanland · 538 inlägg

Donald-Duck

Medlem
    Längst ner på Kjells hemsida så hittar du manualen till elmätaren, och enligt den så är noggrannheten i strömförbrukning +/- 0,1 A och noggrannheten i effektförbrukning +/- 0,2 W.

6. ådal

ådal

Renoverare
    Jag såg det, men stämmer det? Eller är det bara glädjesiffror för en så billig pryl?

Här är ett svar av @hempularen från tråden jag länkade som fick mig att fundera:

"Din energimätare (om det är en billig typ Clas Olsson) mäter inte korrekt på en s.k induktiv last. Ett kylskåp som innehåller en elmotordriven kompressor är en typisk induktiv last.

Det fanns ett exempel häromåret här där någon mätte förbrukningen på en mobilladdare på tomgång, energimätaren visade mer än 100ggr för hög förbrukning (kontrollmättes senare med mer proffsig utrustning). Om jag minns rätt så var korrekt förbrukning 20 milliwatt, mätaren visade 5 watt.

De enkla mätare som finns på marknaden mäter helt korrekt på apparater typ Elradiatorer, varmvattenberedare glödlampor, de är exempel på resistiva laster.
    "

Finns det en anledning till att lägga ner mer pengar på en bättre? Eller har tekniken kommit ikapp?

7. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 4 916 inlägg

Peter2400

Medlem
  8. ådal

ådal

Renoverare
    Då ska jag prova den! Tack för svaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.