Byggahus.se

Köpa bostadsrätt privat utan mäklare - bad idea?

1. Nanorch
    Medlem · Stockholm · 76 inlägg

Nanorch

Medlem
    Jag och en annan privatperson har kommit överrens om att jag ska få köpa hans bostadsrätt.
    Vi har bestämt summa, tillträde, vad som ska ingå och inga klausuler över huvud taget. Vi kan ha kontrakts och tillträde på samma datum.

Beloppet är 1 - 2 MSEK och jag känner inte säljaren personligt, vi är inte släkt eller har några som helst andra band.

Jag vet att ni som är rädda säger anlita en mäklare, jurist eller någon annan för kontraktet.

Det här blir den femte bostadsrätten jag köper i mitt liv (+2 fastigheter).

Det är ju inte rocket-science och jag tänkte höra hur ni andra som köpt bostadsrätt privat har gjort för att båda parter ska känna sig trygga. Antingen köper man ett stanardkontrakt eller hämtar inspiration från tidigare kontrakt som har passerat genom ens liv.

Om vi kör tillträde och kontrakt på samma datum så tänker jag mig att vi slipper problemet med en handpenning som normalt sätts in på mäklaren klientmedelskonto. Det blir ju svårt om man kör privat utan mäklare.

Ni som varit i liknande situation, hur gjorde ni?

2. H
    Moderator · Stockholm · 44 046 inlägg

hempularen

Moderator
    Det bör fungera. Det du som köpare måste göra är att kolla med föreningen om ägarförhållande (att säljaren verkligen har rätt att sälja), vilka pantsättningar som finns registrerade, och säkerställa att de verkligen återbetalas vid ditt övertagande.

Du skriver "inga villkor". Du måsta har ett villkor om att du som köpare skall beviljas medlemskap i föreningen. Det är ett lagmässigt krav. Och här behöver du kolla med föreningen, det är möjligt att du inte kan skriva avtal och överta på samma dag, just pga. kravet om att du skall bli medlem. Du blir inte ägare till bostadsrätten om du nekas medlemskap i föreningen. Så du tar ev. en risk om du slutbetalar innan medlemskapet är klart.

3. Nanorch
    Medlem · Stockholm · 76 inlägg

Nanorch

Medlem
    Tack för ditt svar!

Vi har fixat ett utdrag från föreningen på ägarförhållandet, däremot står det inget om pantsättningen och det är just kring detta som mitt största orosmoln finns.

Jag har tänkt mig att vi utgår från ett stanardkontrakt, då menar jag ett standardkontrakt för köp av bostadsrätt. Så där förutsätter jag att det finns villkor om medlemskap och liknande. Så med "inga klausuler" så menar jag tillägg utöver det standardmässiga, t.ex. krav på ytterligare besiktning eller liknande.

Jag äger redan en annan bostadsrätt i samma förening men jag antar att medlemskapet är per bostadsrätt så man måste ändå söka medlemskap även om jag redan är medlem i föreningen.

4. C
    Medlem · 10 258 inlägg
    Näe, är man medlem i föreningen så är man, min uppfattning är att du inte behöver ansöka om medlemskap igen. Å andra sidan får du inte två röster bara för att du innehar två bostadsrätter.

P.s. däremot skall föreningen ha en kopia på det s.k. överlåtelseavtalet så att överlåtelsen kan registreras.

Redigerat 24 jul 2015 11:39
  5. H
    Moderator · Stockholm · 44 046 inlägg

hempularen

Moderator
    Föreningen håller ett register över pantsättningar. Men de lämnar nog bara ut det till privatpersoner om innehavaren först godkänner det.

6. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 173 inlägg

falkn

Byggveteran
    Man kan ju begära ett utdrag ur lägenhetsregistret, men jag vet inte om enbart mäklare kan göra detta?

7. osiris
    Byggnadsvårdare · Stockholm · 1 144 inlägg

osiris

Byggnadsvårdare
    Det är inte så att man kan få en mäklare att sköta de juridiska bitarna för ett nedsatt arvode? Allt jobb med fotograferingar, visningar, budgivning osv försvinner ju så arvodet kanske inte behöver bli så högt...

8. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 226 inlägg

Peter2400

Medlem
    Om man blandar in en mäklare så är väl risken väldigt stor att säljaren får reda på lägenhetens potentiella försäljningvärde.

Risk för affären faller då, tänker jag.

9. S
    Medlem · Västernorrland · 141 inlägg

swejocke

Medlem
    Jag har bara köpt och sålt både villa och bostadsrätt utan mäklares inblandning. Inga som helst konstigheter. Om du har din ekonomi via en bank kan någon kontakt där berätta vad du behöver för att beviljas lån (om det nu behövs) och då kan banken hjälpa till med pantsättningen, kolla med banken där lånet finns idag, osv.

• Laddar…
  10. Stringfellow Hawke
    Medlem · Stockholm · 1 327 inlägg

Stringfellow Hawke

Medlem
    Det enda ni behöver lösa är väl att slutlikviden går över direkt på sekunden vid tillträdet. När man sitter hos mäklare brukar väl bankerna lösa detta per telefon genom ett system som inte vanliga människor kommer åt? Dvs pengarna förs över omgående oavsett olika banker.
    Vid en vanlig överföring tar detta några timmer eller i värsta fall till dagen efter.

11. B
    Medlem · Blekinge · 363 inlägg

big mike

Medlem
    Slutlikvid och överlåtelse skriver man hos köparens bank. Dom ringer säljarens bank. Men överföring tar lika lång tid som vanligt. Det var likadant när jag köpte genom mäklare som när jag sålde privat.

12. F
    Medlem · Stockholm · 162 inlägg

fredrik1234

Medlem
    Banken ringer över pengarna vilket gör att de bokförs på båda ställena samtidigt, dvs lånet betalas ut i en bank samtidigt som de löses hos den andra banken.

13. C
    Medlem · 10 258 inlägg
    Ja, och banken sköter väl även all hantering av pantsättningen gentemot föreningen om jag minns rätt.

14. F
    Medlem · Stockholm · 162 inlägg

fredrik1234

Medlem
    Banken kommer att se till att alla befintliga lån blir lösta (det är ju lika viktigt för banken som för kunden), och de kommer även se till att registrera den nya panten i föreningens register.

15. C
    Medlem · 10 258 inlägg
    Kruxet är förstås om lägenheten inte skall belånas av köparen. Då blir det lite knepigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.