Byggahus.se
Hejsan!

Jag är ute efter en billig och hyfsat bra vägg och takfärg, skall måla om i ett hus som skall ut för försäljning, jag har provat "billig" färg tidigare för många år sedan med dåligt resultat. Men såg att rustas väggfärg fick riktigt bra resultat på Testfaktas Väggfärgtest. Så nu min fråga, vilken lågpris färg fungerar bra, Rusta ,Biltema,Byggmax?
Jo jag vet att man får vad man betalar för.

Rustas Nyans.

Läst o hört mycket bra om färgen från hemmafixare i olika grupper på facebook men proffsen, rynkar på näsan.

Rustas färg är bra bland de dåliga. Men det kommer ändå att krävas minst en extra strykning. Jag fick en dum snålattack och använde Nyans på ett innertak i höstas. Efter tre strykningar tog burken slut men man såg fortfarande spackelskuggor så jag köpte en märkesfärg till fjärde strykningen. Och detta gäller takfärg, den enklaste av alla färger. Det är helt enkelt för mycket vatten och för lite pigment i de billiga färgerna.

Jag har mycket goda erfarenheter av Caparols vägg-, betong- och snickerifärger. (En treliters snickerifinishfärg har räckt till fyra dörrar, fyra element och karmar/golvlister i rum på totalt 160 m2).

För träfasad/takskägg finns det en utmärkt färgtillverkare som är lika bra som, men mycket billigare än, Jotun: nämligen https://nordenpaint.se/

Systemet hette Thor+Oden när jag målade sist (har hållit perfekt).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.