Hej alla här
Ska dränera 120 meter runt min fastighet,
Även gräva grundläggning till attefalls hus och även anlägga damm. Har sett små billiga minigrävare på nätet tex sunward, rhinoceros, yanmar, etc minigrävare som kostar ca 100.000-150.000 kr
Hur bra är dessa?
Orkar dom lyfta grus och sten och gräva 1 meter djupt i skånsk lerjord?
Någon som har provat dessa?
För ska jag hyra större maskin 2-3 veckor i sträck från hyrföretag, kostar ju transport hit och maskinhyra en del pengar.
Är kluven ska jag köpa billig maskin eller är dom för begränsade i kraft och kvalitet?
Tacksam för hjälp och förslag.
-
Medlem · 122 inlägg 25 feb 2021 00:01
-
Medlem · 625 inlägg 25 feb 2021 00:2725 feb 2021 00:27 #2
Yanmar är väl kvalitetsmärke. Tänk på att de inte kan lyfta speciellt tungt, dvs om du fyller en storsäck kommer du inte kunna rubba den.
-
25 feb 2021 00:31 #3
Jag skulle nog satsa på en beg lite större 3,5-5t. Jag hade själv en hanix 4,5t som jag ångrar att jag sålde.
- Laddar…
-
25 feb 2021 00:40 #4
Läs om vad maskinerna har för begränsningar och räckvidd...
Kolla också vilka skopor som följer med eller om du kan köpa sådana beg. -
Medlem · 122 inlägg 25 feb 2021 00:5625 feb 2021 00:56 #5
Jag har mycket lera och även mycket sten i marken, kan jag inte lyfta sten som är 50-70 cm i diameter med en liten minigrävare?
Vilka märken ska man välja?
För ca 150.000 kr vad hittar man begagnat för dom pengarna? och vad ska man vara uppmärksam på vid köp av begagnad minigrävare? ålder, storlek? Skick? -
25 feb 2021 01:30 #6
Själv har jag kikat lite på att köpa direkt från Kina. Har inte kommit till skott än, men blir det något så blir det en 2,5 - 3 tons maskin. -
Medlem · 122 inlägg 25 feb 2021 01:5325 feb 2021 01:53 #7
Vilka märken finns där?
Någon hemsida du kan rekommendera- Laddar…
-
25 feb 2021 02:02 #8
-
Självbyggare · Stockholm · 8 848 inlägg 25 feb 2021 05:31
Robert-san01
Självbyggare- Stockholm
- Medlem apr 2011
- 8 848 inlägg
- 5 133 gillningar
- 560 bilder och filmer
25 feb 2021 05:31 #9Skall ni köpa från Kina är det viktigt att kolla så den har CE intyg och ett riktigt sådant. Har den inte CE intyg går den inte att sälja vidare och får inte användas i yrkesanvändning.
Skulle köpa en redskapsbärare från Kina och det mesta var klart. Intyget jag fick visade sig vara från Photoshop och helt fake.- Laddar…
-
25 feb 2021 05:49 #10
Om du säljer den och det sker en olycka så sitter du med svarte Petter.
Citat amv:
en tillverkare utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, EES, behöver ha en representant inom EES i de allra flesta fall. Om tillverkaren inte har någon representant inom EES så kommer myndigheterna att vända sig till den som importerat maskinen till EES-området.
Tillverkarens representant inom EES är särskilt utsedd för att se till att maskinen uppfyller de krav som finns angivna i direktivet från EU. Representanten ska ha sitt hem i en medlemsstat i EES.
Om en maskin som inte är avsedd för EES-marknaden köps av en importör eller slutanvändaren direkt från ett land utanför EES, så har köparen alla skyldigheter enligt EU:s maskindirektiv. Det innebär att importören ska ta fram tillverkningsdokumentation, utfärda försäkran om överensstämmelse, göra bruksanvisning och CE-märka maskinen innan den släpps ut på marknaden eller tas i drift. Importören/slutanvändaren kommer då att betraktas som tillverkare.
Om exempelvis en maskin som är avsedd för EES-marknaden köps av en importör eller slutanvändare direkt från ett land utanför EES, ska maskinen ha genomgått certifieringsproceduren enligt maskindirektivet från EU och det ska finnas en teknisk tillverkningsdokumentationRedigerat 25 feb 2021 05:56- Laddar…
-
25 feb 2021 18:29 #11
När det kommer till andrahandsvärdet så ser jag inte hur jag kan förlora speciellt mycket pengar när likadana maskiner säljs för dubbla priset av svenska importörer. Och är folk villiga att betala nästan 100 kkr för en entonnare så borde det gå att kränga en begagnad 2,5-tonnare för samma peng.- Laddar…
-
Medlem · Kalmar · 469 inlägg 25 feb 2021 18:5325 feb 2021 18:53 #12
Skulle alla dar i veckan köpa en begagnad kvalitetsmaskin och sen sälja den när du är klar. Tyvärr förlorar man ju momsen då (om man är privatperson) men det gäller ju även en ny maskin.
Jag skulle satsa på att avtala ett längre hyreskontrakt. Du bör få ner dygnshyran rejält sålänge du även avtalar om ett tak på driftstimmarna.
Då kan du även lägga upp så du har en grävmaskin vid grävningen och en kompaktlastare vid återfyllnad om det underlättar på din tomt (hjullastaren ärycket snabbare och tar större volymer än grävmaskinen)
Oavsett så ska du absolut inte gå på en 1-romare. De skakar och hoppar för minsta lilla och framförallt sitter ofast spakarna framför föraren vilket är totalt värdelöst. Du får ingen stabilitet i körningen och gungen förstärks eftersom du med kommer hoppa när maskinen rör på sig.
Satsa på minst 2-2,5t.
Vidare om du ska komma nära huset (framförallt utan rotortilt) så måste du ha vridbar sticka. Då kan du vrida över hytten och samtidigt vrida stickan åt andra hållet så gräver du parallellt med huset fast precis intill- Laddar…
-
mexitegel
Allvetare- Västra Götaland
- Medlem jan 2009
- 17 397 inlägg
- 16 145 gillningar
- 919 bilder och filmer
25 feb 2021 19:09 #13Du behöver minst en 1,5-tons. Är det rejäl lera och mycket av den så blir även den ineffektiv och du behöver upp på säkert det dubbla. En liten grävare har ju en skopa knappt större än en hink. Om du ska dränera om 120 löpmeter så tar det aldrig slut med en liten maskin.
Planeringsskopa med tilt är nästan också oumbärligt om du ska få ett vettigt resultat och som skrivet ovan vridbar sticka. Men tiltrotator är överlägset.
Så satsa på en beg. kvalitetsmaskin istället, då vet du också att det går att få tag i reservdelar. -
Ingen-gör · Norrlandet · 5 726 inlägg 25 feb 2021 19:19
richardtenggren
Ingen-gör- Norrlandet
- Medlem feb 2010
- 5 726 inlägg
- 7 308 gillningar
- 1 098 bilder och filmer
25 feb 2021 19:19 #14Tyvärr är ju rotortilt rätt dyrt, men oerhört smidigt
Jag antar att ni menar svängbar bom(bomsväng?), stickan är den delen man sätter skopan på, finns dock teleskopiska stickor.
Jag har tillgång till en 2,5 tons som jag använde vid vår dränering, anslutning av kommunalt VA och vår utbyggnad.
Problemet med den var väl sticklängden, då vi behövde ner rätt djupt vid dräneringen, men speciellt med LTA-brunnen. Vi fick gräva ner oss för att komma tillräckligt djupt med brunnen.
Jag hade nog satsat på en 3,5 ton typ -
Medlem · 122 inlägg 25 feb 2021 19:2425 feb 2021 19:24 #15
Hej tack
Jag är novis kan inget om minigrävare
Var ska man leta blocket eller företag som säljer begagnat?
Vad bör jag tänka på när det gäller begagnat?
Hur länge fanns reservdelar?
Bör jag köpa äldre än år 2000 ?
Max 200.000 Vad får jag för dom pengarna?
Någon som har förslag
Bor i Trelleborg i Skåne