Byggahus.se
M Manhunter skrev:
Har haft Volvo mer problem än Toyota som
Jag har nu.Kan bilar
Du menar att din stora erfarenhet sätter standard för båda modellerna? "Intressant" tråd, ingen vet ännu vilken generation av bilar vi pratar om. Vore även kul att få veta lie vad ts ska ha bilen till, det brukar kunna ringa in valet bättre.

• Gilla
UlrikaSpg
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Vad är det man ska kunna om bilar menar du?
Din kollega har väl sannolikt en cvt-låda som ju beter sig rätt annorlunda innan man vant sig, och varvar ganska bra om man gasar lite. I stabil fart sjunker naturligtvis varvet ordentligt.
Toyotan brukar vara driftsäker, låga service- och repkostander och ha ett bra andrahandsvärde så jag hade definitivt övervägt den. Men sen kan jag ju inte heller nåt om bilar.
Den lådan är guds straff till mänskligheten. Du kan säkert något om bilar, vi har bara lite olika infallsvinklar där jag är entusiast till företeelsen bil som sådan och där du och ts är pragmatiker. För de som har entusiast i sig, mycket eller lite, ingår parametern njutning i valet i bil. Givetvis även driftsäkerhet och ekonomi, men inte till den grad att skämtet Auris någonsin skulle vara ett alternativ.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Håller helt med, vi har ingen aning om vad ts ska ha sin bil till.
Men med tanke på hur frågan ställdes gissar jag att ts ser alla valen som pragmatiska ”punkt a till b-bilar”. De som ska fungera fram och tillbaka till jobbet, där jag tror att många skulle uppskatta en cvt-låda och inte märka någon större skillnad mot en vanlig automat.
Entusiastbilar får ha helt andra värden och egenskaper, och sällan cvt...

Jag trivs med Golf för närvarande. Aurisen är kanske inte den mest körglada. Men den har hyfsat låg bränsleförbrukning. Det är lite ovant att motorvarvet är så frikopplat från bilens hastighet som det är. Men man vänjer sig.

Köp bmw!
Då har du även roligt när du köro
O tyska bilar Känns mer påkostat när man sitter i o petar på reglage dörrar osv

• Gilla
elbas och 1 till
  • Laddar…
F
Violina Violina skrev:
Då undrar jag vad f*n du gjorde mot den stackars bilen..
Jag har haft tre (!) Corollor av olika årsmodell (80-, 90- och 00-tal) och den ena försökte vi plåga ihjäl på skoj (körde utan kylarvatten och olja) men gav upp efter två veckor, den andra gick från GBG och hem (en resa på 30 mil) med en trasig kamremsspännare (låna aldrig ut din bil till din lillasyster som kan noll om bilar) men överlevde och den tredje köptes ny på bilfirma, såldes vidare efter 30k+ mil och brukas idag av en kille som "aldrig tänker släppa den, världens bästa bil"..
Det där är ju så jävla dumt, alla som vet nåt om motorer vet att man kommer inte långt utan kylvätska eller olja. Det är helt uppenbarat vilken katastrof 30 sekunder oljetrycksbortfall betyder så kan väl alla fundera på hur rimligt ett par veckor utan oljefilm på glidande ytor är.

Har en meeting i närheten där en bil tappas på olja och man får gissa hur länge den lever obelastad med en tegelsten på gaspedalen. Den har kylvätska.... Om jag inte minns fel så var det en Honda Civic motor som fick sätta livet till senast och den överraskade med dryga 4 minuter. Så om inte bilen ni hade inledde sin 2 veckors period med att vara parkerad i 13 dagar, 23h och 30 minuter så är det bara korkat skitsnack.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det där är ju så jävla dumt, alla som vet nåt om motorer vet att man kommer inte långt utan kylvätska eller olja. Det är helt uppenbarat vilken katastrof 30 sekunder oljetrycksbortfall betyder så kan väl alla fundera på hur rimligt ett par veckor utan oljefilm på glidande ytor är.

Har en meeting i närheten där en bil tappas på olja och man får gissa hur länge den lever obelastad med en tegelsten på gaspedalen. Den har kylvätska.... Om jag inte minns fel så var det en Honda Civic motor som fick sätta livet till senast och den överraskade med dryga 4 minuter. Så om inte bilen ni hade inledde sin 2 veckors period med att vara parkerad i 13 dagar, 23h och 30 minuter så är det bara korkat skitsnack.
Du får tycka/tänka/tro vad du vill, men vid normalt brukande (alltså ingen tegelsten på gaspedalen) så höll min corolla från -87 i två veckor utan dessa "nödvändigheter" sen parkerades skiten och bilskroten kom och hämtade..
Vid maxvarv (tegelsten på gaspedalen) spelar det ingen roll om motorn är obelastad eller inte, och det spelar ingen roll om bilen har olja eller inte heller, de är inte konstruerade för att varva så någon längre stund, och absolut inte stillastående (=inget luftflöde, dålig kylning)
Och ja, jag vet ganska mycket om motorer..

Violina Violina skrev:
Då undrar jag vad f*n du gjorde mot den stackars bilen..
Jag har haft tre (!) Corollor av olika årsmodell (80-, 90- och 00-tal) och den ena försökte vi plåga ihjäl på skoj (körde utan kylarvatten och olja) men gav upp efter två veckor, den andra gick från GBG och hem (en resa på 30 mil) med en trasig kamremsspännare (låna aldrig ut din bil till din lillasyster som kan noll om bilar) men överlevde och den tredje köptes ny på bilfirma, såldes vidare efter 30k+ mil och brukas idag av en kille som "aldrig tänker släppa den, världens bästa bil"..
Jag gjorde ingenting, den var servad hos Toyota enligt programmet. Tror den var hemsökt då utbytesmotorn kuggade över kamremmen och krävde en reparation den också. Slutligen blev bilen påkörd bakifrån på en parkeringsficka längs E4 och tog ett skutt in i skogen... bland har man otur helt enkelt, och egentligen är det otroligt att bilar är så driftsäkra som de är med tanke på allt som potentiellt kan gå fel. Jag har kvar en blivande Toyota-klassiker som jag vårdar ömt, en Celica GTi-16 från 1989. Jag har ägt den sen 1998 och den har aldrig gett mig ett minsta problem förutom att frontspoliern rök när jag körde på en grävling, men det får väl jag ta på mig :D

Du har fått en defekt produkt för länge sedan och dömmer ut alla framtida modeller från samma företag trots att det är det bilfabrikat som i genomsnitt haft i särklass bäst tillförlitlighet över de senaste 30 åren? Alla biltillverkare har dåliga utfall som slinker igenom, rost och DSG lådan hos Passat, kamkedja hos AUDi & BMW mm det förekommer hela tiden designmissar och i ditt fall verkar det handla om en tillverkningsdefekt av något slag.

När det gäller TS frågeställning om Auris så är det en helt okej stadsbil. Bra tillförlitlighet men ingen rekordmodell på något vis.

Det går ju skriva massor med saker som hänt 1 gång, 1,8 liters motorn på min V50 blev skrot, polarens audi A4 drog mer olja än en 2 taktare, en annan kompis körde växellådsras på sin Golf.

Just toyota upplever jag som oerhört tråkiga och själlösa bilar, men de verkar ju vara hållbara, hade en Reiz när jag jobbade utomlands men den går ju inte jämföra med vad man hittar hos närmsta Toyota ÅF.

Redigerat:
F
Violina Violina skrev:
Du får tycka/tänka/tro vad du vill, men vid normalt brukande (alltså ingen tegelsten på gaspedalen) så höll min corolla från -87 i två veckor utan dessa "nödvändigheter" sen parkerades skiten och bilskroten kom och hämtade..
Vid maxvarv (tegelsten på gaspedalen) spelar det ingen roll om motorn är obelastad eller inte, och det spelar ingen roll om bilen har olja eller inte heller, de är inte konstruerade för att varva så någon längre stund, och absolut inte stillastående (=inget luftflöde, dålig kylning)
Och ja, jag vet ganska mycket om motorer..
Skitsnack. Fö så klara en bil med olja och kylvatten betydligt längre tid än en bil utan olja på fullgas, det tar fö ganska lång tid innan det är ett problem för en riktig bil så jo, det spelar roll. Vidare är fullgas obelastad eller fullbelastad en jävla skillnad, det är extrem skillnad i effekt och samtidigt mycket mer värme som skall transporteras bort. Jag vidhåller att du snackar skit och troligtvis helt saknar kvalifikationer för vad du snackar om.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Ska köpa bil vilken tycker ni

Opel Astra
Toyota Auris
Volvo V40
VW Golf

kombi sk det vara
Jag är asiat Toyota auris(corolla) bästa av de.. Volvo v40 är trångt..
Så auris och golf från mig

possum77 possum77 skrev:
Jag har kvar en blivande Toyota-klassiker som jag vårdar ömt, en Celica GTi-16 från 1989.
Hade en -88:a som jag köpte ny. På den tiden var 140 hk rätt imponerande men man dreglade över GT-four som hade turbo och 4-hjulsdrift.:love:

• Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
Hur är det med Ford focusen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.