Byggahus.se

Köpa bil

1. Talvan
    Medlem Nivå 6
    Ska köpa bil vilken tycker ni

Opel Astra
    Toyota Auris
    Volvo V40
    VW Golf

kombi sk det vara

• Laddar…
  2. M
    Medlem Nivå 5
    Toyota alla dagar i veckan

3. Fel av Åke
    Husägare · Nivå 6
    Jag har alltid kört japanskt och har en förkärlek till Toyota, så det hade blivit mitt förstaval. I andra hand hade jag valt Golfen, sen Volvon och sist Opeln. Toyota har bra kvalité och bra andrahandsvärde också. Får inte mycket anmärkningar på besiktningen.

4. Talvan
    Medlem Nivå 6
    Toyota är fint men Volvo är väl lika bra?

5. K
    Husägare · Nivå 13
    Jag tycker att det är svårt att ge ett bra/vettigt svar på din fråga med så lite information.
    Först och främst;
    I vilket prisspann ligger du?
    Det är ju det som i första hand styr ditt inköp, eller sätter begränsningarna.

Vilka krav på ålder och miltal har du?
    Det är direkt relaterat till frågan ovan.

Men som ett spontant svar på din fråga så hade jag satsat på Volvo och Toyota i första hand, sedan VW o sist Opel.
    Om du funderar på Volvon så titta då även på V50. Tror mer på den än på V40, beroende på årtal givetvis.

6. Tokslut
    Medlem Nivå 13
    V40 är väl knappt en Volvo?

Och jag handlar bil mer med hjärtat än med hjärnan, så kan inte välja en åt dig :oops:

• Laddar…
  7. GoC
    Medlem · Nivå 10
    Minst mil och mest bil är troligen en Astra.
    1,4 turbo i så fall.
    Annars en Toyota av dom listade

8. Robert63
    Medlem · Nivå 8
    En kollega har en Auris och den är extremt plågsam att åka i, varvar som en bålgeting. Tror att det kan vara den sista bilen jag hade valt. Hade nog hellre skippat bil helt. Om man rekommenderar Toyotan kan man inget om bilar.
    Jag slår ett slag för Volvo V40. Rejäl bil som känns större än vad den är och som har en bra totalekonomi. Den modellen är ett stycke svensk ingenjörskonst.

Edit. såg nu att du skulle ha en kombi. Den V40 som kom -12 är en hatchback. Du menar väl inte gamla modellen?

9. P
    Medlem · Nivå 10
    Vilka årsmodeller och prisklasser är det som avses?

Jag har tex en V40 från 2016 som är typ maxutrustad, den är ju jättetrevlig, men senast när jag lämnade bilen på service så fick jag en budgetutrustad v40 som lånebil och det var ju en helt annan upplevelse.

Det är ju mer än utsidan och märket som gör valet!

10. F
    Husägare · Nivå 10
    Vad är det man ska kunna om bilar menar du?
    Din kollega har väl sannolikt en cvt-låda som ju beter sig rätt annorlunda innan man vant sig, och varvar ganska bra om man gasar lite. I stabil fart sjunker naturligtvis varvet ordentligt.
    Toyotan brukar vara driftsäker, låga service- och repkostander och ha ett bra andrahandsvärde så jag hade definitivt övervägt den. Men sen kan jag ju inte heller nåt om bilar.

11. V
    Husägare Nivå 5
    Säger som någon annan, antar du menar v50, inte v40 (för den gamla kombi-modellen av v40 är inget att ha och den nya är en liten bil)..
    V50 är en bra bil, men skulle inte rekommendera en 2.0d (om det är diesel du är ute efter) eftersom denna motorn är skit (jag vet, har haft oturen att äga en sådan) men de flesta bensinmodellerna och 1.6d (drive) är trevliga! Bättre hjullager på dessa också än på 2.0d (där fick vi byta ett var 4000e mil)
    Toyota Auris är en bra bil (punkt typ)
    VW har fortsatt problem med rosten på sina bilar, så en sådan skulle jag inte rekommendera..
    Och Astran... Ja... en Opel är alltid en Opel, tyvärr...

12. M
    Medlem Nivå 5
    Har haft Volvo mer problem än Toyota som
    Jag har nu.Kan bilar

13. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 19
    V40 och Astra är klart trevligast att åka i. V40 är också den volvomodell med minst problem. V40 är närmast jämförbar med BMW 1 serie och Mercedes A-class. Alltså inte lika rymlig som Golf och Astra

Golfen tycker jag är bullrig och det är en VW så undviker dom. Kollat på Peugeot 308 SW. Riktigt trevlig bil med bättre tillförlitlighet än Golfen.

Toyota Auris är en okej bil men i princip en förlängd Yaris. Hårda stolar och bullrig. Auris var modellen som ersatte Corolla men nu har man bytt tillbaka till Corolla

14. possum77
    Medlem Nivå 6
    Den enda bil jag ägt där motorn havererat och behövde bytas ut var en Toyota Corolla. Den skar efter 4000 mil

15. V
    Husägare Nivå 5
    Då undrar jag vad f*n du gjorde mot den stackars bilen..
    Jag har haft tre (!) Corollor av olika årsmodell (80-, 90- och 00-tal) och den ena försökte vi plåga ihjäl på skoj (körde utan kylarvatten och olja) men gav upp efter två veckor, den andra gick från GBG och hem (en resa på 30 mil) med en trasig kamremsspännare (låna aldrig ut din bil till din lillasyster som kan noll om bilar) men överlevde och den tredje köptes ny på bilfirma, såldes vidare efter 30k+ mil och brukas idag av en kille som "aldrig tänker släppa den, världens bästa bil"..