Bor i ett hus som eldas med vedpanna men börjar lessna lite på allt jobb plus att det är dyrt. Har räknat ut att jag i snitt lägger 3000 på ved i månaden! Har visserligen installerat en shuntautomatik nu vilket har gjort stor skillnad.
Funderar dock lite på att skaffa någon form av vp för att slippa elda på höst/vår och milda vinterdagar. Har pannan i garaget och kulvert så jag måste elda ett tag bara för att få igång systemet, därför är vedförbrukningen bara marginellt högre när det är mildväder.
Har sett att det finns lite olika frånluftsvärmepumpar på blocket för billiga pengar och frågan om det skulle kunna vara något att testa?
Har eventuellt en Nibe 360p jag kan köpa men har läst att det inte direkt är en bra produkt. Men skulle det funka på vår, sommar och höst? Kan man koppla ur elpatronen?

360P har bara en ganska liten kompressor som ger ca 2 kW värme. Det räcker inte särskilt långt alls i ett genomsnittligt hus. Frånluftsvärmepumpar är avsedda för moderna och mycket välisolerade hus.

L-Grane L-Grane skrev:
Bor i ett hus som eldas med vedpanna men börjar lessna lite på allt jobb plus att det är dyrt. Har räknat ut att jag i snitt lägger 3000 på ved i månaden! Har visserligen installerat en shuntautomatik nu vilket har gjort stor skillnad.
Funderar dock lite på att skaffa någon form av vp för att slippa elda på höst/vår och milda vinterdagar. Har pannan i garaget och kulvert så jag måste elda ett tag bara för att få igång systemet, därför är vedförbrukningen bara marginellt högre när det är mildväder.
Har sett att det finns lite olika frånluftsvärmepumpar på blocket för billiga pengar och frågan om det skulle kunna vara något att testa?
Har eventuellt en Nibe 360p jag kan köpa men har läst att det inte direkt är en bra produkt. Men skulle det funka på vår, sommar och höst? Kan man koppla ur elpatronen?
Finns det något som slår en bergvärmepump.
Livslängd 20-25 år. Gör en kalkyl och se vad som är mest lönsamt över tid

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
S sommarlyckan skrev:
Finns det något som slår en bergvärmepump.
Livslängd 20-25 år. Gör en kalkyl och se vad som är mest lönsamt över tid
Sant, har av någon anledning fått för mig att frånluft/luftvatten m.m är ett alternativ pga att man borde kunna göra det mesta själv. Men Egentligen går väl bergvärme också att göra i princip allt själv förutom borrningen.

B
Vart bor du då?

Det är kanske till och med enklare att installera en LVVP i monoblockutförande jämfört med FLVP, men det beror väl på hur din ventilation ser ut nu. Ingrn av de kräver att man håller på med köldmediesidan. Då får man rätt kapacitet också till skillnad från en 360p.

B BSOD skrev:
Vart bor du då?

Det är kanske till och med enklare att installera en LVVP i monoblockutförande jämfört med FLVP, men det beror väl på hur din ventilation ser ut nu. Ingrn av de kräver att man håller på med köldmediesidan. Då får man rätt kapacitet också till skillnad från en 360p.
Bor i Säter, Dalarnas Län. Vintrarna är oftast lite milda, med en och annan köldknäpp med -10 eller mer.
Har i princip ingen ventilation (bara fläkt i badrummen) så det är väl en anledning att jag fundrat lite på flvp, men antar att det kanske är bättre med att peta in ett fläktaggregerat med återvinning isåfall. I nuläget har jag sovrumsfönstret på glänt.

B
Ett äldre hus I Dalarna kommer ju en flvp med liten kompressor inte ge den effekt du önskar.

En LVVP är förmodligen sämre än bergvärme där du bor, på lång sikt.

Jag bor längre söderut, satsade på LVVP. Men jag velade mellan det och bergvärme, fick inte tag på nån som bara ville borra hålet, och fick tag på en LVVP för småpengar/utförsäljning. Men byggbranschen var lite överhettad då, tror det är enklare att få tag på en borrare idag. Hade jag gjort det nu hade jag nog lagt lite mer pengar och skaffat en bergvärmeanläggning.

Med det sagt, så har jag haft en fantastisk avkastning på börsen, så pengarna jag förlorar idag på ökad elförbrukning har jag redan kammat hem på avkastning tidigare år, räknat på diffen mellan bergvärme och lvvp.

L-Grane L-Grane skrev:
Frånlufts vp är en elpanna. Kompressorn är en liten kylskåpskompressor med ca 600w effekt.

Oavsett vad du installerar så kan du inte ha den i huset istället?
Kulvert in kan beroende på isolering suga ut mycket värme som bara går till spillo.

Vill du bara ha värme är det väl egentligen billigast med typ två luftvärmepumpar.
Vill du ha fin komfort och minimalt med underhåll är bergvärme otroligt fint, det är rätt dyrt men tusan så smidigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.