T
Hej!

Vi står i planerna att bygga ut vårt hus. Det är ett mindre småhus omgivet av aktiv åkermark som ej ägs av oss.

Vi är intresserade av att ta kontakt med markägaren och fråga om vi får köpa de närmsta metrarna som omger vår nuvarande tomt, detta för att kunna ha trädgård runt huset när vi väl byggt ut. Det rör sig om en smal remsa, totalt cirka 500m2, där vi önskar ha gräsmatta för att skapa distans mellan huset och åkern, samt eventuellt ett staket.

Frågan är, är detta möjligt? Jag har förstått att det är svårt att stycka av jordbruksmark till tomtmark, för till exempel ett nybygge. Men gäller det även i ett sånt här fall? I det här fallet skulle det ju bli fastighetsreglering mellan den nuvarande ägaren och oss. Kan vi som ägare av ett småhus ta över jordbruksmark utan att bedriva jordbruk? Kan lantmäteriet ha synpunkter på det eller annat? Är det någon som har lyckats med liknande?

Och om och när man slutligen har klarat av lantmäteriet, är det någonting utöver det som kommunen behöver godkänna?

Bifogar ett liknande exempel på hur kartvyn ser ut.

Tack på förhand!

• Kartvy över tomt med markering av en del på 427,9 m² som föreslås bli del av ett småhusområde, markerad med rosa linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det detaljplan på området idag?
I så fall kan det bli riktigt dyrt om man behöver göra om den också.

Generellt anses det ju vara olämpligt att göra om åkermark till bostäder, men det sker ju hela tiden...
Just nu håller kommunen här på att sätta en detaljplan på åkermark för ett nytt bostadsområde.

Så omöjligt är det nog inte.
Men spontant skulle jag fundera på om det inte vore vettigt att försöka ta i lite mer.
Jag tror att den stora kostnaden inte kommer att vara markpriset ni ska betala till lantbrukaren, utan kostnaden hos lantmäteriet. Och det påverkas ju inte nämnvärt av storleken.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Generellt anses det ju vara olämpligt att göra om åkermark till bostäder, men det sker ju hela tiden...
Just nu håller kommunen här på att sätta en detaljplan på åkermark för ett nytt bostadsområde.
Anledningen är väl att kommunen vill ha in fler skattebetalare. Att däremot utöka tomten för befintliga ger inte en krona utan belastar bara miljö-kontot negativt. Så det kan ju vara klart svårare.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Anledningen är väl att kommunen vill ha in fler skattebetalare. Att däremot utöka tomten för befintliga ger inte en krona utan belastar bara miljö-kontot negativt. Så det kan ju vara klart svårare.
Absolut, men det är inte per automatik nej hela vägen till MMÖD.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Kanske ett långt arrendeavtal istället?

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Det är ju onekligen det absolut billigaste alternativet då det inte blandar in lantmäteriet...

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
T
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Finns det detaljplan på området idag?
I så fall kan det bli riktigt dyrt om man behöver göra om den också.

Så omöjligt är det nog inte.
Men spontant skulle jag fundera på om det inte vore vettigt att försöka ta i lite mer.
Jag tror att den stora kostnaden inte kommer att vara markpriset ni ska betala till lantbrukaren, utan kostnaden hos lantmäteriet. Och det påverkas ju inte nämnvärt av storleken.
Bra poäng. Fastigheten är utanför planlagt område så det ska inte vara några problem. Min tanke med att inte be om mer än nödvändigt var att "smyga under radarn" lite hos Lantmäteriet. Men det kanske inte spelar någon roll om det är 500m2 eller 1000m2.

Jag förstår dock inte hur/varför kommunen skulle bli inblandad i ett sånt här fall? I och med att inget bygglov kommer sökas på marken..

T
BengtH BengtH skrev:
Kan absolut vara ett alternativ. Min magkänsla säger dock att det skulle vara bättre att äga marken än arrendera vid en eventuell försäljning av huset.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Att ta produktiv jordbruksmark ur drift kan kräva tillstånd, vilket i praktiken blir effekten här (även om du har tänkt ha marken till egen småskalig odling). Kolla på det, kan vara bra att ha i bakhuvudet i alla fall.

T Trädgårdhen skrev:
Bra poäng. Fastigheten är utanför planlagt område så det ska inte vara några problem. Min tanke med att inte be om mer än nödvändigt var att "smyga under radarn" lite hos Lantmäteriet. Men det kanske inte spelar någon roll om det är 500m2 eller 1000m2.

Jag förstår dock inte hur/varför kommunen skulle bli inblandad i ett sånt här fall? I och med att inget bygglov kommer sökas på marken..
Även Lantmäteriet kommer att ifrågasätta/neka om ni vill öka en fastighet avsedd för boende ytterligare och ta jordbruksmark i anspråk.
Så det enklaste är nog att försöka få arrendera/hyra lite av marken.

T Trädgårdhen skrev:

Lantmäteriet kommer ju starta hela sin utredning oavsett om ni vill stycka av 1m2 eller 1ha.

Lantmäteriet bedömer i första hand om det finns något med de nya fastigheterna som är olämpligt.
Typ att åkern blir för liten att bruka, vilket jag inte misstänker är fallet här etc.

Så lantmäteriets regler kommer inte sätta stopp för något i ert fall.
*Men* de kommer rådfråga kommunen och fråga om de har några invändningar ur miljöbalkens perspektiv.

"Problemet"ni behöver överkomma är
Brukningsvärd jordbruksmark får tas i anspråk för bebyggelse endast om det behövs för att tillgodose väsentliga samhällsintressen
Och den positiva delen är ju att ni inte vill bygga på marken.
Tvärt om, ni vill ju odla på den. (Gräs förvisso, men...)
Där kan det kanske till och med vara fördelaktigt om ni motiverar det med planer på att odla för självhushållning etc.
(Planer behöver ju inte slutföras)

Enklast blir kanske att ta ett samtal med kommunen och höra hur de skulle ställa sig till en sån fråga.
Ser de inte något problem med det så är det ju bara att köra på och vara beredd på att det kan kosta 50-100' från lantmäteriet (och potentiellt mer om det finns gamla oklarheter etc)
Plus kostnaden för marken. Och här bör det ju vara tillräckligt mycket för att ägaren ska tycka att det är värt besväret att gå igenom processen.

Säger kommunen nej, eller blir kostnaden högre än ni anser vara rimligt kan det ju vara en mer överkomlig väg att teckna ett arrende-avtal med ägaren av åkern.
Denne behåller ägandeskapet av marken och får en löpande intäkt utan att behöva bruka den delen av marken.

Resultatet blir förvisso en lite knöligare hantering vid försäljning av huset i och med att den delen inte kommer vara del av fastigheten och det inte finns någon garanti att de nya ägarna får förnya arrendet.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.