Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Köpa 3d-skrivare.

1. dof
    Verktygstokig · västernorrland · 1 410 inlägg

dof

Verktygstokig
    Suget börjar bli stort efter en 3d-skrivare att pyssla med. Antar att utvecklingen går framåt skapligt snabbt på dessa. Vad ska man tänka på när man ska köpa en skrivare för hobbybruk? Finns det något man bara måste ha?
    Hur mycket bör man betala för en bra skrivare.
    Tips på någon lämplig skrivare,gärna byggsats då jag ser det som en del i projektet.
    Något annat att tänka på för någon som är totalt oinsatt?

2. peternicklas
    Bannad · halland · 4 469 inlägg

peternicklas

Bannad
    Välkommen till ett mycket komplext område. Det finns hur mycket som helst. Vilket material vill du använda? ABS, PLA eller mjua och flexibla material? Vilken storlek ska du kunna skriva ut i? Kan du programmera? Ska den skriva ut enligt cartesiskt koordinatsystem eller ska det vara en Delta skrivare.
    LÄS allt du kan finna på Internet. Jag har själv beställt en TIKO, men det går inte just nu.
    https://www.kickstarter.com/projects/tiko3d/tiko-the-unibody-3d-printer/description
    Ebay.com finns många bra satser, Kossel är en av dem. Makerbot är en annan som säljs färdig men vi har mycket problem med dem.
    Jag håller själv på att bygga en Deltaskrivare med 350 mm. i diameter samt 540 mm. i bygghöjd. Klarar både ABS och PLA.
    Du kan få en sats från 3000:- och uppåt. färdig börjar på runt 6000:-

3. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · 2 307 inlägg
    Ok my2cents.

De flesta skrivarna idag är fina och rejäla. Det börjar vara en mogen marknad. För 4000kr eller däromkring får man en färdigbyggd maskin (och det rekommenderar jag verkligen). Jag skulle ta den säkra vägen och köpa från en etablerad butik som första maskin. Gärna en svensk butik tex. Creative tools.

Om man skulle kika på en feature som är riktigt användbar så skulle det vara auto bed leveling. Men det får man nog inte för 4000kr i en färdig maskin.

4. peternicklas
    Bannad · halland · 4 469 inlägg

peternicklas

Bannad
  5. norrbottenssnickaren
    Oj den var billig som tusan :)

6. Masses
    Medlem · Skåne · 1 670 inlägg

Masses

Medlem
    Jag har en Makerbot Replicator 2 till salu.
    En Replicator 2 med sidofönster, aluminiumarmar, HBP i aluminium och en custom glasplatta med magneter (köpt från Bottleworks i USA) samt ett bättre nätaggregat som klarar uppvärmingen bättre än originalet. Klarar att printa det mesta på marknaden, ABS, PLA, Nylon, Ninjaflex osv

7. norrbottenssnickaren
    Vad ska du ha för din replicator2?

8. M
    Medlem · Dalarna · 62 inlägg

Micke_81

Medlem
    Har en vän som har en 3d skrivare, och man blir avundsjuk när man ser vilka grejer man kan göra med den.
    Önskar att man var lite bättre själv på CAD så man kunde skaffa en.

9. S
    Medlem · Skåne · 277 inlägg

Sister ray

Medlem
    Alltså, jag känner mig hopplöst stenålders, men VAD är det man faktiskt använder den till hemma? Förutom att printa ut batteriluckorna till alla fjärrkontroller :)

10. C
    Medlem · Stockholm · 163 inlägg

caroline2014

Medlem
    Hej,
    gör ett försök att återuppväcka denna tråd:)
    Om jag vill ha en hygglig 3D printer som är användarvänlig (med detta menar jag att jag vill inte ha en massa teknik att mecka med/sätta oss in i gällande själva printern utan det är det kreativa som är mitt fokus;) Vad ska jag titta efter, verkar vara en djungel... (prisklass helst under 20 000 om det går att få vettigt format/storlek o ska funka mot Mac).
    Tacksam för tips!

/Caroline

11. norrbottenssnickaren
    Hmm, för 20.000kr finns det ju ganska många olika alternativ. Har du funderat på en SLA-skrivare? de börjar på strax under 20.000kr.

Annars verkar Ultimaker göra bra maskiner.

Jag har själv en duplicator i3 som jag köpte tillsammans med min bror, kostade runt 4000kr. Skulle väl inte precis säga att det är en maskin utan handpåläggning.

• Laddar…
  12. xerbee
    Medlem · - · 69 inlägg

xerbee

Medlem
    SLA är omständigt, mycket slabb med kemikalier och efterarbete.

Jag hade nog inte lagt 20k på första skrivaren. Köp en billig och om den används mycket så uppgradera.
    Att börja med en Malyan M200 (Monoprice Select Mini i USA) är ett billigt sätt att få reda på om man är intresserad av 3d printing.

Vill du ändå gå på en rejäl skrivare direkt så är ett par märken att kolla på Ultimaker, Lulzbot, Raise N1 eller en färdigbyggd Prusa i3. Sen kommer man ju inte ifrån att det alltid är lite pill, aldrig så enkelt som att bara trycka på en knapp och så fungerar allt perfekt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.