Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Köpa 2 nya hus, hur värma?

1. messijah
    Medlem · Västra Götalands · 549 inlägg

messijah

Medlem
    Nu är det så här mina vänner att jag ska köpa ett hus inom någon månad.
    Ingår gör även en gäststuga byggd 00 men denna kommer jag att hyra ut.
    Nu är det dock så att gäststugan är på 47 kvm och värms enbart upp på el-element.
    Det finns även en braskamin i gäststugan men skulle gärna ha tips på vad jag ska byta till istället för att köra enbart eluppvärmda element så man kan spara lite pengar då det kommer att bo en person här året runt.

Det vanliga huset ligger på mellan 110-120 kvm och är uppvärmt via el samt luftvärme. Finns även draget för vattenvärme om jag förstått allt rätt då elementen verkar vara vattenelement.
    Nu är det en sak jag undrar, elementen var varma när jag kände på dem i vintras.
    Kan det vara så att elementen går på både el och vatten?
    För som jag fattade det så var inte vattenvärmen inkopplad men kan ha misstolkat detta.
    Men iallafall, detta huset är uppvärmt med luftvärme och när det blir kallt så går elementen igång med el. Det är iallafall vad jag fått höra och nu undrar jag naturligtvis om det finns något bättre alternativ?
    För driftkostnaderna för bägge husen ligger på 60k om året, tycker det verkar jävligt dyrt?

Och om det funkar, går det att kombinera uppvärmningen så att man har samma till bägge husen så att man kör ett system på 2 hus? Husen ligger ungefär 15-20 meter ifrån varandra.
    Kommer även en besiktningsman nu imorgon och ska kontrollera husen så ska försöka få pratat lite med honom imorgon.

Tack för att ni tog er tid att läsa detta!

• Laddar…
  2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 251 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Du måste nog ta reda på hur ditt värmesystem fungerar, att du verkligen har vattenburen värme !

Om du nu har det så skulle jag rekommendera luft-luft värmepump i gäststugan, och berg/jordvärmepump i bostadshuset,

Med nuvarande elpris är troligen luft-luft billigaste värmen men den har något sämre komfort än andra värmesystem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.