Byggahus.se

köp utan mäklare

1. H
    Medlem · 2 inlägg

halmstad

Medlem
    nu har vi strulat runt med en enormt dum mäklare i två månader. dels ville han inte skriva ett kontrakt direkt utan tyckte att vi kunde vänta tills efter besiktningen, sen skulle det inte finnas några förbehåll. det var bara onödigt arbete!!! mäklaren har lännar tillbaka objektet till säljaren, de var inte heller nöjda. budet låg på 1.4 milj.
    nu funderar säljaren och jag att göra upp privat. mäklaren har inte kvar objektet. vad säger juridiken om det?
    Torsten

2. M
    Medlem · 1 555 inlägg

M@ZE

Medlem

Re: köp utan mäklare

Om säljaren och mäklaren kommit överrens om att han ifrånsagt sig försäljningen så är det nog fritt fram för er att göra upp affären privat. Be säljaren att kolla så det är grönt mellan han och mäklaren.

3. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 052 inlägg

Immobil

Medlem

Be säljaren att kontrollera det uppdragsavtal han hade med mäklaren. I det bör det framgå vad som gäller.
    Rent generellt är det som så att mäklaren har visat er huset, därmed är han provisionsberättigad även efter avtalets slut. Rätten till provision brukar vara 3 månader efter avtalets slut. Försiktighet anbefalles!! ::)

4. H
    Medlem · 2 inlägg

halmstad

Medlem

ok, jag hörde något om att rätten till provisionen gällde bara om huset verkligen såldes för 1,4 milj, det bud som jag gett. om huset skulle säljas för mer så har mäklaren ingen rätt till provisionen. Det var ju så att säljarna var inte nöjda med mäklaren eftersom de ville ha mer 1,7 milj som utgångsbud. Och jag var inte nöjd eftersom han betedde sig skumt m.m. kanske lägger jag ett nytt bud till säljaren på 1.5 milj. det kan ju inte vara mäklarens förtjänst nu när han inte längre har objektet? eller?

5. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 052 inlägg

Immobil

Medlem

Be säljaren kolla vad det står i uppdragsavtalet! Det är av största vikt i dethär fallet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.