Byggahus.se

Köp/överlåtelse av kommunal mark mellan väg och fastighet.

1. D
    Medlem Nivå 1
    Jag står i begrepp att köpa marken mellan min fastighet och vägen som går framför huset.
    Det är en 10 meter bred och 40 meter lång remsa.
    Marken är i realiteten redan en del av trädgården och har varit det sedan huset byggdes, cirka 1915.
    Samma sak gäller min granne och de är också intresserade av att införliva den "kommunala remsan" i fastigheten. Priset är 40:-/kvm. så det är inga jättebelopp som det handlar om.
    Dock nämnde min granne som är pensionär utan allt för mycket pengar att röra sig med att hon hört någon stans att det skulle kunna finnas något lagrum för att slippa betala en enda krona för marken, utan bara kostnaden för lantmätaren.
    Området är inte stadsplanerat.
    Finns det något sådant lagrum? Är det någon som vet?
    MVH Dargoball

2. B
    Allvetare · Nivå 15
    Har jag tyvärr inte hört talas om. Och kostnaden för lantmätaren kan nog gå på mer än markpriset...

3. C
    Medlem · Nivå 18
    Lagrum vet jag inte, men i vår BRF har det varit aktuellt med en marköverföring av kommunal parkmark som i praktiken upplevs som en del av tomten. Gubben från kommunen nämnde att det måste tas ett beslut i exploateringsnämnden och att överföringen var villkorad med att markanvändningen inte kunde ändras, dvs. det skulle inte gå att bygga på marken. I slutänden hände inget och vi låg inte på heller eftersom det netto skulle bli en dålig affär för oss pga höjt taxeringsvärde och underhållsansvar för ett stort träd på marken.

4. H
    Medlem · Nivå 19
    Tror din granna har blandat ihop lite saker. När man köper en fastighet betalar man lagfarten som är baserad på köpeskilling eller taxeringsvärdet beroende på vad som är högst. Denna avgift kan man däremot komma undan genom att göra en fastighetsreglering. Då läggs fastigheten direkt ihop med din nuvarande fastighet och då tas ingen lagfartsavgift ut.

5. C
    Medlem · Nivå 18
    Fast man får väl utgå från att det i detta fall handlar om en fastighetsreglering? Marken måste rimligtvis ändå styckas av och det vore meningslöst(?) att göra den till en egen fastighet, då får ju TS och hans granne två fastigheter.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt, det dyra i det här fallet lär ju bli Lantmäteriets avgifter.

• Laddar…
  7. M
    Medlem Nivå 17
    Lantmäteriets kostnad rör sig nog om 20-30.000:-

8. D
    Medlem Nivå 1
    Enligt uppgift blir den kostnaden bara marginellt högre för varje tillkommande angränsande fastighet som regleras samtidigt. Det är därför som vi går ihop och köper samtidigt.