Byggahus.se

Köp kvalité

4k läst  31 svar

1. fransfredrik
    Medlem Nivå 2
    Vill bara inflika efter lång ågren över om jag ska kosta på mig en bättre maskin eller köra på vad Coop, Rusta, Biltema, ÖB med flera har att erbjuda fann jag sanningen .

När man går runt så där i ambivalensens töcken finns det hela tiden en känsla som jag försöker lura med att låta mig övertalas av någon som säger "Alltså! Den där maskinen på ÖB funkade bra för mig, jag behöver inget värre. Det är bara dyrare och förmodligen samma innehåll som de dyrare ändå!".
    Den där känslan som lurat i dessa samtal är den som säger mig att man ska ha bra grejer och inte låta sig falla för kit med vinkelslipar, cirkelsågar, skruvdragare, sticksågar, tigersågar som även inkluderar 15kg krokig trallskruv om man köper en för liten keps till.

Jag har provat och äger maskiner från de flesta lågprismärkena på marknaden och har lyckats skruva i skruvar och såga raka snitt mm. Men...här kommer min uppenbarelse min oas efter att ha varit vilse i öknen...Det finns inget som kan mäta sig med den känsla som spred sig i min kropp efter att jag arbetat med de Makitamaskiner jag idag äger.

FY F-N vad jag lyckats med att lura mig in i skräpträsket och gjort av med pengar på skit. Jag kan inte hålla i mina gamla verktyg längre. Det känns som de har svikit mig med 5-8 timmars laddningstid och max 45 min effektiv användning, rassel och oroande biljud.

Att få skruva i en rejäl skruv med den kraft och exakthet som min slagskruvdrage gör har vänt upp och ner på min värld. Den trygghet jag känner inför att kapa virke i min Dewalt kap/gersåg gör mig tårögd (det blir så sjukt rakt och snygga snitt).
    Detta låter som en kärleksförklaring! Och det är det! Jag kommer ALDRIG att svika behovet av ha verktyg som gör jobbet smidigare och roligare.
    Puss på er alla verktyglovers!

/ En som aldrig kommer att låta sig luras igen;)

2. ikeahantverkaren
    Medlem Nivå 7
    Jag säger bara AKTA DIG ,

för det kommer en dag då du står framför en vägg full med festoolmaskiner
    och dreglar,kanske struntar du att betala hyran denna månaden eller glömmer bort din flickväns födelsedag bara för att få äga en.....och historien slutar inte där...det blir en slags besatthet som aldrig går ur.
    Första gången jag provade en festoolmaskin sa jag till min flickvän
    - Du kommer inte tro mig men faktum är att jag träffade Jesus idag.
    - Han såg på mig och sade ....
    -Jag skall vägleda dig när livet känns svårt .Jag finns där för dig även när livet går dig emot ty mitt namn är FESTOOL .Guds son.

3. CCPusher
    Medlem Nivå 7
    Och så börjar de vildögda sektmedlemmarna predika igen... :cool:

4. fransfredrik
    Medlem Nivå 2
    Ha ha ha! Tackar för de visa orden och nickar instämmande.

5. G
    Medlem · Nivå 7
    Jo, mycket märkligt, Trådstartaren nämner en massa "onämnbara" och sen Makita och DeWalt...och första trådsvaret blir ett panikragg från Festoolsekten...Misery Loves Company eller hur de nu säger ;-)

6. G
    Medlem Nivå 5
    Vi tillhör dom som har gått ett steg längre än makita och dewalt stadiet, det var en fas som allt annat i livet, Inget man som man är särskilt stolt över men den går över och man kommer på bättre tankar, svartgröna tankar...

7. G
    Medlem · Nivå 7
    Oj, det är nog värre än jag trodde att hamna i klorna hos Festoolsekten, vid en djupare analys så visar det sig att det verkligen är en sekt!:eek:

Bevis A är följande definition på en sekt av den danske psykoanalytikern Cyril Malka:
    de har ett mål, en idealbild, uppförelsekodex (handbok), en fiende, samt ofta en kamp.
    Mål och idealbild ter sig ganska självskrivet, handböcker finns i mängd, till och med i hemsnickrade varianter som sprids på elektronisk väg bland sektmedlemmarna. Fienden är lite mer abstrakt men torde vara alla som har och sprider en avvikande åsikt, inom de grönsvartas skrå så kallade "falska profeter", och kampen är väl att kväsa dessa samt omvända deras anhängare tillsammans med övriga ignoranter.

Nu till bevis B som vi hittar i Roy Wallis 7-punkts religionssociologiska minimidefinition på en sekt, där jag valt ut tre punkter som på ett lysande sätt kompletterar Bevis A:
    3. Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
    Kommentarer egentligen överflödiga, men jag kan ju passa på att peka upp mot det citerade inlägget :eek:
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
    Återigen är kommentarer överflödiga, vi har alla sett prislistorna....
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.
    Än en gång är kommentarer överflödiga, vi har alla sett vilket engagemang som läggs ner på att bäst sprida den "rätta" tron...

Nu när alla, vars sinnen inte är förmörkade av grönsvarta moln, insett vilken farlig organisation vi har att göra med så måste man ställa sig frågan, vad kan vi göra? Jag själv har beslutat mig för att starta ett hjälpcenter för de drabbade i denna specifika sekt: Jag tar på stående fot på mig att samla in och förvara alla Festoolmaskiner ni kan slita lös ur de drabbades händer, och med tanke på att ju dyrare de är, desto farligare är det så kan jag även ta på mig att stå för frakten till hjälpcentret för de maskiner som anses betinga ett relativt högt värde, som tex kapex precisio MFT3 med flera. Kontaktuppgifter fås via PM :D

• Laddar…
  8. CCPusher
    Medlem Nivå 7
    Hahaha!
    Det skrämmande är att där ligger en liiiiten liiiten gnutta veklighet i Gilberts inlägg :eek:

/D

*som har märkt att om förutsättningarna är lång ifrån optimala så är det snorsvårt att såga HELT vinkelrätt med TS55an och nu undrar om han måste skaffa sig en kapex...* ;oP

9. G
    Medlem · Nivå 7
    Nä nu blir jag lite orolig, inte ett PM:eek: Åjo, jag är inte den som ger upp så lätt, om jag så ska hänga släpen bak bilen och åka på sverigeturne så ska jag göra mitt bästa för att befria de drabbade, upphämtningsadresser emottages för er egen skull via PM:D

10. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Nej, jag tror du måste köpa en dewalt.

Jo det är helt sant, jag skojar inte.

En Dewalt DWS5027 Tool TrackSaw T-square passa på festools skenor, ger 90 graders snitt och löser dessutom problemet vi talar om i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/74186-makita-saenksag-nan-som-testat-3.html på sidan 3 o frammåt.

11. ikeahantverkaren
    Medlem Nivå 7
    Helt korrekt.

Jag förstår mej särskilt inte på den blåbosch sekten.skruvdragarna av kraftigare modell känns ju som stenåldern.
    Ungefär som att hålla i en gammal tegelsten.sticksågen likaså.

Dewalts sticksåg sågar aldrig rakt i en ekskiva.Deras skruvdragare vill jag inte ens kommentera.
    Folk i allmänhet verkar tro att Dewalt är det bästa man kan köpa. Tänk vad reklamen kan påverka folk till masspsykoser.

Vissa drar sig inte heller för att stoltsera med sin nya black o decker.Usch jag mår snart illa.

Makita får godkänt men jag blir inte lyrisk.Körde nyss slut på en skruvdragare från makita.den höll i tre år daglig användning.Det är väl ok.

Har även använt en gammal hilti 121 som hållt 5 år daglig användning.Helt ok.

Men min nya festool är helt outstanding.Jag har snart bara festoolmaskiner kvar då de andra märkena fallit ur en efter en.Hilti håller måttet och jag ska medge att min blåa bosch borrhammare är helt ok.

12. CCPusher
    Medlem Nivå 7
    Hur löser du problemet (som jag har) med att få till *exakt* 90gradiga snitt Daniel_N?
    Mina har en tendens att landa kring 90,25-90,5...
    Ingen stor diff egentligen men det ger ändå knappt en millimeters fel på bitar över en halvmeter.

13. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Tja, är denna inte tillräckligt exakt så är det nog en stor vinkelhake som gäller är jag rädd. Alternativt ett mft. Eller så kanske den nya FS-PA och sedan använda en stor vinkelhake från båda håll.

14. CCPusher
    Medlem Nivå 7
    Ah, du kör alltså DeWalt.. :)

15. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    det stämmer:) den är väldigt smidig, fast själva anläggningsytan mot skivan är lite kort, för långa snitt måste man kontrollera med en stor vinkelhake också.