Byggahus.se

Köp inte sättsand, stenmjöl eller sopsand.

1. Fisch
    Medlem · 194 inlägg

Fisch

Medlem
    Kanel ska ju inte ersätta fogsand på något sätt. Det bästa är förstås att ha en redig hårdpackad grusbädd under plattorna i kombination med välfyllda fogar.

Skulle myror trots detta ta sig fram så håll över kanel och fördela. Luktar gott också. Brukar köpa storpack på city gross. Myrorna försvinner på nolltid.

2. catherineb
    Husägare · Västerbottens län · 776 inlägg

catherineb

Husägare
    För er som har hund- kom ihåg att kanel är giftigt för hundar innan ni använder det!

3. J
    Medlem · Västra Götaland · 19 inlägg

Joxaren

Medlem
    Jag tycker det är bra med infoN eftersom jag ska lägga om plattor. Så slapp jag fundera.

4. E
    Medlem · 81 inlägg

Exkroken

Medlem
    Jag snubblade över tråden av en slump, ungefär som över en uppstickande sten
    Eftersom jag är på väg att sätta, eller rättare sätta om en bit, där hela havet stormar, tackar jag och bugar för bra info - och formulerad så att man begriper

• Laddar…
  5. Liza Utterström
    Medlem · 2 inlägg

Liza Utterström

Medlem
    Nåt bra är att sopa emellan stenarna är att blanda i lite cement utan vatten å sen vattna när man har sopat så slipper man rensa ogräs som kommer upp emellan efteråt.

6. K
    Medlem · 62 inlägg

Kempa_swe

Medlem
    Funkar ett tag sen spricker det och ogräset börjar växa

7. F
    Medlem · 281 inlägg

FGLIN

Medlem
    Jag har länge misstänkt att färgföretagen tar ut överpriser (jämför t.ex. priset på en hink med vad en scanner eller billig laptop kostar!) och tyckte jag fick det bekräftat när jag på en färghandel såg en burk med friktionstillsats för golvfärg som väl skulle strös i våt färg vid första strykningen och sedan målas över i den andra. 69 kr för en liten burk med 250 gram sand! Möjligen med vissa specifikationer om kornens storlek och form men i varje fall en bekräftelse.

Stenkross typ 0-X borde ju vara det som kommer ur krossen när den är inställd på X, men förmodligen skickar de med fraktioner som de har dålig avsättning för, jag tycker ofta att det verkar innehålla väldigt mycket finmaterial, mer än vad som är lämpligt för många ändamål.

8. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 724 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Det finns något som kallas siktkurva som beskriver proportionerna mellan olika fraktioner i en grus-/krossprodukt och den påverkar egenskaperna. Efterfråga denna och jämför med egen en egen siktanalys annars är det bara ett subjektivt tyckande.

För till exempel ett slitlager på en grusväg finns det framtaget en idealgruskurva som när vägen håller detta innebär ett minskat behov av underhåll.

I övrigt finns det gott om produkter som har sjuka överpriser där man bara paketerar om något.

9. Jahe
    Husägare · Finland - Sverige - Thailand · 25 inlägg

Jahe

Husägare
    (y)

10. ÅkeSun
    Medlem · 218 inlägg

ÅkeSun

Medlem
    Hutlöst? Köper Du hellre hem 8 ton sand för 25 öre kilot eller en påse för en hundring när Du behöver ett par kilo?
    Tycker Du att den som packar om i småpåsar sak göra det gratis för att Du inte vill betala?
    Affären har också kostnader som behöver täckas för att hantera småpåsarna. Vill Du inte betala det, köp hem ett lastbilslass så håller Du ner kilopriset!
    En vara kostar aldrig mer än kunden betalar

11. L
    Medlem · UPPSALA · 45 inlägg

LarsDaniel

Medlem
    Kostnaden är kanske inte det allvarligaste med alla specialprodukter men instämmer helt i trådskaparens budskap. Vi behöver skapa ett samhälle som sparar på resurser och ett effektivt sätt är att använda standardprodukter med bredare användningsområden istället för en mängd olika produkter med tveksam eller ingen nytta. På återvinningscentralerna ser man ofta oöppnade säckar, nya plattor etc.. Detta återvinns inte utan läggs på deponi. Spara istället gruset som blir kvar till framtida projekt.
    Lärde mig läxan när jag köpte svindyr flytspackel till duschgolvet. Blev inte bra eftersom det stelnade innan jag hunnit göra rätt fall. Nästa gång köpte jag cement och blandade med 0-6-grus och fick ett bra underlag till våtrumsmattan. Proffsen använder flytspackel för att spara några minuter men för fritidshantverkaren tar det längre tid att läsa in sig på specialprodukter istället för etablerade standardprodukter som använts i århundraden.

12. R
    Renoverare · Stockholm · 64 inlägg

RSRC

Renoverare
    agreed

13. T
    Medlem · 27 inlägg

Tommynorskens

Medlem
    Nej det kostade inget förutom tiden då, och antagligen transporten till och från skogen. Plus jag antar att du ägde skogen? Eller kände den som äger skogen?

14. T
    Medlem · 27 inlägg

Tommynorskens

Medlem
    Mitt bästa tips är att leta upp närmaste Grushåla. De brukar sälja löst i princip vilken fraktion du än vill ha.

15. T
    Medlem · 27 inlägg

Tommynorskens

Medlem
    Jag tycker att Benders Lithomex Mediumhård fog är kanon till de flesta plattor. Lite dryg till sten som har väldigt tajta fogar. Den sopas ner i fogarna som vanlig fogsand och vattnas sedan för att hårdna. Nu är den inte som "betong" utan den är rörlig och genomsläpplig av vatten. Fördelen är inga kryp kan bygga i den och det växer inget igenom!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.