Byggahus.se

Köp inte sättsand, stenmjöl eller sopsand.

1. Alltgår
    Medlem · Skåne · 1 151 inlägg

Alltgår

Medlem
    Hur är stenarna i stegen staplade på varann? Med stenlim eller något bruk, eller ligger de bara där helt enkelt?

2. H
    Medlem · Dalarna · 1 085 inlägg

Hammarfall

Medlem
    Just nu ligger de helt enkelt på varandra, och fogat på sidorna. Inte optimalt, men ville torrlägga det först, och nu orkar jag inte riva ner det :confused:

3. Alltgår

Alltgår

Medlem
    Hmm. Om stenarna vilar på något stadigt packat underlag så kan du kanske prova att limma dem med stenlim i förband (50% överlapp) dikt ann mot varandra, blir en starkare konstruktion. Så slipper du fogarna också. Men det finns kanske proffsigare förslag från någon annan?
    Avseende bruk till stensättning har jag ingen jätteerfarenhet. De stenar (granit) jag satt i bruk har jag använt olika grovlek på betong till, och även fyllt i en och annan fog med det också. Funkar kanon. Se bara till att stenen är blöt ordentligt så att betongen brinner fast i den ordentligt, inbillar jag mig.

PS. Ursäkta sjukt sent svar.

4. FG
    Medlem · Göteborg · 798 inlägg

FG

Medlem
    Vad är det bästa att använda i fogarna mellan gatsten på en bilparkering? Tänkte rensa bort ogräs och behöver fylla igen med något.

5. R
    Medlem · 314 inlägg

Robban_C

Medlem
    Fråga tio personer så får du tio olika svar. :)
    Men jag ska ge min åsikt och motivera varför:
    På bilparkering och bilvägar skulle jag välja att foga med stenmjöl och det beror på att stenjöl är det som blir hårdast. Det "håller i" stenarna bäst.

En nackdel är att om du måste lägga om stenarna så får du ner stenmjöl i sättsanden och hårt under vill man nog egentligen inte ha just när det är gatsten eftersom dessa inte är helt lika i höjd etc. Men den dan går det ju att ta bort dom översta fem centimetrarna av sanden så försvinner mjölet också.

• Laddar…
  6. K
    Medlem · Västra götaland · 336 inlägg

Kaboff

Medlem
    Stenmjöl 0-4 / 0-8
    Eller flis 2-4
    Mjölet binder stenen bra, flisen funkar bra med.

Helt enligt ovan talare :)

• Laddar…
  7. I
    Medlem · Österlän · 474 inlägg

Izvek

Medlem
    När sommarrn nu snart kommer hit till norrland så ska det byggas upp ett växthus åt min mor. Hon ville ha betongplattor i botten. Vet inte någon storlek men antar det är någe standard som inte kostar skjortan. Till min fråga. Där hon bor så är det en sandås . D vill säga kanske 10 till 15 cm jord. Och sedan 40 meter sand under. Om man skulle gräva ur det tunna jordlagret och sedan fylla upp me likartad sand. Och sedan sätta platorna ... kan det fungera eller blir det problem i framtiden tro?

• Laddar…
  8. R
    Medlem · 314 inlägg

Robban_C

Medlem
    Gräv ur jorden, fyll med kross (0-18 eller 0-30) till några cm från undersida plattor, vattna, packa med MINST 100 kg padda per dm lagertjocklek, lägg ut stenmjöl 0-4 eller 0-8, lägg plattorna, foga med 0-4 mjöl.

• Laddar…
  9. P
    Medlem · Bosarp · 1 169 inlägg

Prodigys

Medlem
    Vill du ha det riktigt stadigt så bör du ha cirka 20cm bärlager, då klarar det av lättare trafik också om det finns behov för det.
    Brukar lägga bärlagret 5cm under plattans botten så man får 5cm mjöl mellan bärlager och platta, då blir det enkelt att lägga ner rören och ingen risk att du drar i bärlagret.

Redigerat 25 apr 2018 21:15
    • Laddar…
  10. I
    Medlem · Österlän · 474 inlägg

Izvek

Medlem
    Det ska endast tåla att gå på. Ingen mer vikt .

11. B
    Medlem · västerbotten · 144 inlägg

b50gud

Medlem

en av fördelarna med sättsand är att den är behandlad så lite mindre ogräs än om man använder stenmjöl som iofs är billigt min rekomendation är att använda flexibel hårdfog den sopar du ner och när du är färdig med det kör gärna en padda över pattora så att du fylt ordentligt seda sopar man ren eller blåser med en lövblåsare, sedan är det dags att vattna med en finfördelad vatten stråle när fögen är genomblöt härdar den så efter 1-3 dygn har du en stenhård fog ungefär som på en murad vägg inga myror eller ogräs kan växa upp mellan plattorna. vid framtida rengöring är det bara attköra med högtrych eller vattenslangen så är det som nytt.

12. T
    Husägare · Åland · 29 inlägg

Talltomt

Husägare
    Håller själv på med en 3x3 meter stenlagd uteplats nu och grubblar över om jag behöver vibrera. Har ungefär 200 mm 0-32 kross i botten (tar ur befintliga högar för ett byggprojekt som vi håller på med på gården) och ska sen ha på 40 mm 0-8 innan plattorna. Kanske jag skippar vibreringen. Det enda uteplatsen ska användas till är äta frukost på.

13. Alltgår

Alltgår

Medlem
    Jag gjorde en ungefär lika stor uteplats en gång, där jag hade bärlager under. 0-18 var det. Jag packade det för hand med en stötta jag gjorde av en bred regel. Det känns som att man vill packa bärlager. Makadammen packar sig själv på ett annat vis liksom, utan att förklara det bättre eller mer intelligent än så ☺️

14. T
    Husägare · Åland · 29 inlägg

Talltomt

Husägare
    Låter som en bra idé, tack!

15. jea72
    Medlem · 1 inlägg

jea72

Medlem
    jaaha ja jag har köpt jävla stenmjöl (pga myror) o fogsand, har ingenstans att hämta någon sand - till kolonin, men vad göra - Hellre köpa än vara utan o jag vet inte som sagt alternativ, vart hämta kan man ju skratta åt andra, som inte har alternativ bara hämta någonstans.!! dyrt ja... o ännu dyrare på säckar där de skrivit ogräshämmande 20 kr 139 kr jag köpte annat 15 kg 37/42 kr men det blir ju ett gäng säckar!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.