Byggahus.se

Köp inte sättsand, stenmjöl eller sopsand.

1. Z
    Medlem · södermanland · 1 inlägg

zaggwar

Medlem
    Då har du inte gjort rätt underarbete. Vi har körplattor vid vårat hus som las i början på 90-talet och har inte sjunkit än idag. Betongplattor behöver visst skarvar, annars spricker betongen vid markrörelser.

2. S
    Medlem · Stockholm · 34 inlägg

Sail IC

Medlem
    Jag tror huvudtemat i den här tråden är att man ska inte köpa onödigt dyra produkter från "special" butikerna, men många produkter går bra och köp dem från det lokala grustaget.

Själv köpte jag 0/8 stenmjöl till sättsand för 135kr/ton. Fogsand går det inte åt så mycket (4kg/m2) så att beställa ett flak är inget alternativ. Jehander säljer "minisäckar" för alla material, 30 liter (runt 40kg skulle jag uppskatta) för 31kr eller fem för 125kr. Behöver 400kg, så det blir 10 säckar för 250kr totalt. Planerar att använda 0/2 stenmjöl som fogsand.

• Laddar…
  3. Huntelaar
    Medlem · Halland · 106 inlägg

Huntelaar

Medlem
    Om ni ska ha stenmjöl att sopa i tex och inte behöver så mycket. Hitta något bygge, där finns garanterat vad ni söker och frågar man hygglo får man ta lite om man vill.

• Laddar…
  4. F
    Medlem · stockholms · 2 inlägg

Fix-Lasse

Medlem

Var tusan köper man 0-8 kross i mindre kvantiteter.

Hej
    hittar ingenstans på nätet där man säljer 0-8 kross i småkvantiteter. Endast storsäck eller skopa/släpkärra.
    Är förstås villig att betal lite mer per kg än vad som anges i "tråden" om jag får den kvantitet jag vill ha.
    Lasse

5. R
    Medlem · 314 inlägg

Robban_C

Medlem
    TS skriver att man inte ska använda stenmjöl. Man ska tydligen använda 0-8 kross istället.
    TS har nog goda intentioner men 0-8 kross är just stenmjöl. Det är den grövsta fraktionen som kallas stenmjöl. Det finns även finare såsom ex vis 0-4 eller 0-2.
    Däremot kan jag hålla med om att det är högst tveksamt att köpa på säck om det börjar bli lite större kvantiteter. Men det är oslagbart om man bara behöver lite grann, typ nån enstaka säck.
    Man ska ju dessutom inte glömma smidigheten i att kunna bära fram säcken dit man ska ha den, sprätta och hälla ut så är man klar sen.

Nån började med uttrycket sopsand. Sopsand hör definitivt inte hemma i stenläggningar. Den är den sanden som sopas upp från gator främst på våren efter vinterns sandande. Det är sopsand!
    Den består främst av 2-6 eller 4-8 men även andra fraktioner kan förekomma. Men vem vill ha fogsand som innehåller kapsyler, cigarettpaket, kondomer och allsköns annan gammal bråte?
    Det man vill ha är alltså fogsand, dvs mjöl 0-2 eller grövre. Vi har ibland använt ända upp till 0-18 men det blir mycket grovt att ta hand om. Men ibland är det enklare att ta det man har och göra det man kan. :)

Angående mjöl eller natursand:
    Mjölet blir betydligt hårdare än natursanden och ger alltså inte alls lika mycket hjulspår i garageuppfarter.
    Jag har läst att myror inte gillar mjölet eftersom det sätter igen deras trakéer (andningsorgan) men alla gamla stenläggningar som jag har plockat upp bevisar att i alla fall just dessa myror inte har läst samma artikel som jag läste. :)

6. Alltgår
    Medlem · Skåne · 1 119 inlägg

Alltgår

Medlem
    Detta är helt rätt. Jag använder 2-4 makadam. Lättarbetat. Myrorna bär inte runt på det i samma utsträckning heller. Okänsligt för regn. Stenmjöl är ett fullkomligt överskattat helvete i min mening, och jag kommer aldrig köpa det igen. 2-4 packar sig hur bra som helst mer eller mindre automatiskt. Nu senast lade jag 60x30 granithällar på 2-4 och fogade med det också. Blev sjukt bra. Köp det och glöm allt vad stenmjöl heter.

• Laddar…
  7. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 703 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Dessutom är stenmjölet en restprodukt från krossen. På "min" kross har de detta i extremt överskott, vilket jag brukar påpeka lite fintnär jag hämtar så de vet hur se ska avrunda fakturan :D.

8. R
    Medlem · 314 inlägg

Robban_C

Medlem
    Det där verkar vara olika från ställe till ställe. Här i stan är det överskott på ett ställe och mer normalt förekommande i en av dom andra täkterna. Det syns också på priserna (tillgång och efterfrågan).
    Jag vet inte varför det är på det här viset men jag kan gissa att det dels kan variera med vad det är för berg (tro inte att allt berg beter sig likadant). Dels kan det nog variera med hur dom har borrat och sprängt och slutligen kanske olika krossar ger olika mycket av dom olika fraktionerna.

Hursom, bra material under sten är det i alla fall. (y)

• Laddar…
  9. H
    Medlem · Dalarna · 1 060 inlägg

Hammarfall

Medlem
    Så att vad ska jag foga min trapp, av marksten med, till stödmuren? Stenmjöl var ingen höjdare direkt.

10. R
    Medlem · 314 inlägg

Robban_C

Medlem
    Varför gick det inte att foga med stenmjöl? Det gör vi och det fungerar utmärkt, både på privat och offentlig mark.

11. H

Hammarfall

Medlem
    Det fylls inte helt i fogarna, och efter ett år har en del lossat, speciellt intill kortsidorna. Så här såg det ut förra året, nu har mycket mer lossat. Första gången jag använt stenmjöl, kanske var så att det var för grova partiklar? Det var inte en homogen blandning av mjöl.

12. Alltgår

Alltgår

Medlem
    Där ser det ut som att fogsand oavsett typ kanske inte är så lämpligt. Det kommer ju regna bort iom att de vertikala fogarna ytterst på stegen är öppna. En sådan trappa hade jag satt i, och fogat, med bruk tror jag.

13. Alltgår

Alltgår

Medlem
    Det går väl så klart bra. Men ogräset kommer nog lite snabbare där än i en 2-4, och myrorna verkar trivas bättre. Sen återigen det där att stenmjöl, tycker jag, är ett elände att arbeta med jämfört med 2-4.

14. H

Hammarfall

Medlem
    Precis, de vertikala fogarna regnar bort. Nu är det stenmjöl under. Hela trappen är urgrävd och ersatt med 0-8 och paddat. Bör jag kanske plocka ur stenarna det och sätta bruk under? Eller bara foga? Vilken typ av bruk? Sorry för trådkap.

15. Alltgår

Alltgår

Medlem
    En annan lite överskattad grej tycker jag är bärlager, dvs grövre 0-X fraktioner, som man ska hålla på och packa och greja med när man gör uteplatser och plattsatta gångar etc. Givetvis kör man duktigt med packat bärlager när man gör en parkering/infart. Men i övriga fall där det ska ligga plattor vill jag påstå att en makadam är lika bra och lättare att jobba med.
    Här är en bild på mitt senaste stenprojekt. En upphöjd uteplats och gång av RV6 kantstöd och 60x40 hällar i granit. Under plattorna ligger ca 50 mm 2-4 makadam och under det ca 400-500 mm 8-11 makadam. 8-11 (samma som jag lade ut under grundplattan på bygget) fick bara stå och sätta sig lite med hjälp av regnet ett tag. Sen lade jag plattorna. Ligger stabilt som f*n.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.