Byggahus.se

Köp av tomt under avstyckning

1. Pytt
    Besserwisser Nivå 6
    Jag och min sambo har precis skrivit köpekontrakt för en enligt oss mycket trevlig tomt. Denna tillhör dock en mycket större fastighet, som just nu är under avstyckning och ska förvandlas till ca 20 tomter. Vi har betalat handpenning, och när allting är avstyckat och klart betalar vi resten och tillträder marken. Enligt lantmäteriet kommer detta troligtvis att ske inom 3-6 månader. Nu läste jag dock på Lantmäteriets hemsida att man måste ansöka om lagfart för en fastighet man köpt inom tre månader efter det att köpet gjorts, vilket gjorde mig lite osäker; räknas detta från att köpekontrakt skrivits eller från tillträde utav tomten? Det känns ju något knäppt att man skulle behöva ansöka om lagfart innan fastigheten har bildats, men jag vill vara på den säkra sidan såhär vid första hus-/tomtköpet..

2. P
    Medlem · Nivå 8
    Enligt JB 20 kap 2 § ska lagfart sökas inom tre månader från det att den handling på vilken förvärvet grundas (fångeshandlingen) upprättades. Ni har ju, som jag tolkar det, avtalat om att ni ska ha tillträde ett antal månader efter att köpehandlingen upprättats, då köpebrev utvisandes att full likvid har erlagts kommer att utväxlas. Det är båda dessa handlingar som ska skickas in till till inskr.mynd. Om ni kommer att belåna fastigheten brukar banken kräva att få sköta den handläggningen åt er.

Om man inte söker lagfart i rätt tid betyder det dock inte att förvärvet är ogiltigt utan då kommer inskr.mynd. förelägga vite för lagfartsskyldighetens fullgörande.

Mer viktigt för er att hålla koll på än tidpunkt för lagfartsansökan är enligt min mening JB 4:7. Eftersom ni köper en del av en fastighet måste ansökan om förrättning sökas senast sex månader efter att er köpehandling upprättades, annars är ert köp ogiltigt. Jag antar och hoppas att det står något om detta i er köpehandling för den som köper andel i fastighet utan villkor att andelens skal brytas ut genom fastighetsbildning innehar fastigheten med samäganderätt med de andra delägarna.

• Laddar…
  3. Pytt
    Besserwisser Nivå 6
    Tack för svaret! Vad bra, då löser vi det senare. :) Tycker att det är tillräckligt höga kostnader med bygglov och grejer, så vill helst inte få några "slarvkostnader" utöver det.. ;)

Ja själva avstyckningen kommer att ske, de handlingarna lämnades in i December och vi har fått inskrivet i köpekontraktet att vi har rätt att hoppa av köpet och få tillbaks handpenningen om ingen fastighetsbildning sker inom rimlig tid. Dessutom har säljaren ordnat så att området numera är detaljplanerat (tog tydligen 11 år att få till det), så att avstyckningen inte skulle gå igenom känns otroligt vid det här laget. Men vi krävde ändå att få med klausulen om avstyckning.

4. O
    Medlem Nivå 12

Om man då inte krånglar till saker och ting så har ju inte TS köpt en fastighet och kommer inte heller att köpa en del av en fastighet.

Det TS har gjort är att teckna sig för en tomt som är under avstyckning från en större fastighet och har lämnat en handpeng för detta.

Således kommer det att den dagen när ett köpebrev skall skrivas vara en klar avstyckad fastighet som TS köper.

Det är också 3 månader efter den dagen då köpebrevet upprättas som TS senast måste söka lagfarten.

• Laddar…
  5. P
    Medlem · Nivå 8
    Krångla till det? Det framgick ju inte av ursprungsinlägget att avstyckningsprocessen var påbörjad.

6. O
    Medlem Nivå 12
    Vi är kanske inte är på samma forum och läser men där jag är står det så här:

"...........som just nu är under avstyckning.............."

"Vi har betalat handpenning, och när allting är avstyckat och klart betalar vi resten och tillträder marken."

Det innebär att inget köpebrev är upprättat ännu och ingen affär är avslutad.

Ganska enkelt att tolka om man inte krånglar till saker och ting i livet ;)

7. P
    Medlem · Nivå 8
    Jag är kanske yrkesskadad, men "jag ville inte krångla till saker och ting" är inte en ursäkt man kommer undan med när ansvar ska avkrävas för felaktig rådgivning.

Efter att bara ha läst ursprungsinlägget hade det ju inte varit omöjligt att FS:s motpart muntligen lovat både det ena och det andra vad gäller "framtida avstyckning" utan att ha någon som helst koll på formalia, eller hur? Jag ville bara säkerställa att FS inte trampade på några onödiga minor - så skjut mig ;)

• Laddar…
  8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Välkommen till Bygga Hus-forumet Pytt!

Köper ni tomten genom en mäklare?
    Om han/hon kan sina saker så hjälper han/hon till med dessa detaljer.

Även jag har köpt tomt under avstyckning, och gjorde inget annat själv än skrev på papper hos mäklaren och förde över pengar.
    Resten gick "automatiskt" :)

Cirka 7 månader mellan kontrakt/handpenning och köpebrev/resterande betalning.

Det är väl en viss sannolikhet att det skall bildas en samfällighet också, om inte annat så för väg.
    Det sköter LMV, och det tar tid!
    Pass på så du inte blir ordförande bara ;)

PS
    Det är väl inte helt otroligt att säljaren håller igen lite i fastighetbildningsprocessen / avstyckningen tills ett visst antal tomter är tecknade. Det är ju en hel del pengar som skall ut i sammanhanget.

Redigerat 19 feb 2015 11:05
  9. Pytt
    Besserwisser Nivå 6
    Tack!

Vi köpte tomten direkt utav säljaren (som förvisso även är mäklare, men agerade inte som sådan vid försäljning av sin egen mark). Han har varit hjälpsam, och vi är med på vilka samfälligheter/servitut osv som ska bildas. Det ska bli en samfällighet för vägen, men måste den bildas innan avstyckningen av tomterna blir gällande? Det låter som en omväg tycker jag... :/
    Var er tomt inom detaljplanerat område? Kan det göra skillnad för avstyckning, eller bara för bygglov?

10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    I vårt fall skapades en ny detaljplan med sex fastigheter.

Planen gjordes klar i september 2006.
    Den antogs och vann laga kraft april 2007.
    Vi köpte vår tomt och betalade handpenning augusti 2007.
    Avstyckning inkl. gemensamhetsanläggningar var klart november 2007.
    Köpet fullföljdes någon av de sista dagarna december 2007.
    Inskrivningsbevis lagfart mitten av januari 2008.

Markarbeten, ledningsdragning, avlopp mm start oktober 2009.
    Bygglov december 2009.
    Byggstart april 2010.
    Inflyttning oktober 2010.

Kul "tidslinje" :)

11. Pytt
    Besserwisser Nivå 6
    Spännande och bra med en tidslinje, tack! Inget husbygge är väl det andra likt, och vi hoppas att det inte ska dröja alltför länge innan bygget börjar, vi har dock inga illusioner och förstår att vissa grejer kommer man inte undan helt enkelt.. Hoppas får man dock alltid! ;)