Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Köp av tomt med utgånget förhandsbesked ?

1. K
    Medlem · 1 inlägg

Koffekvarn

Medlem
    Hej!

Jag och min sambo är intresserade av en avstyckad tomt som ligger ute till försäljning.

Det finns ett utgånget förhandsbesked som medger max 200kvm byggnadsarea, dock endast som tvåbostadshus.
    Jag har fått till mig att det var ett önskemål om just tvåbostadshus från ägaren vid ansökan, samt att dom inte har någon avsikt att söka nytt tillstånd.

Känns riskabelt att köpa tomten och hoppas på att kommunen går med på ett enbostadshus 200kvm i nästa ansökan?
    Alternativet är att söka förhandsbesked innan man köper tomten men det kan ju innebära pengar i sjön dels om ansökan inte går igenom eller om någon annan köper tomten.

Hur skulle ni göra i detta fallet?

2. T
    Medlem · 42 inlägg

Tinototem

Medlem
    Ni kan köpa tomten men med villkor att ni först tillträder tomten när ni har fått godkänt bygglovsansökan och ni har i åtanke att ansöka för exempelvis 2-plans hus på 200 kvm eller liknande.

Om bygglov inte går igenom så går affären tillbaka och ni får tillbaka kontantinsatsen.
    Så gjorde vi när vi köpte tomt som dock hade förhandsbesked men för en mindre 1,5 plan när vi ville bygga större 1-plans hus

Vi kollade sedan på detaljplanen för området över gatan och såg till att vårt hus höll sig inom den detaljplanen. Vi kände då att det borde bli svårt att neka vårt bygglov.

Vi fick igenom bygglovet och tillträde tomten efter det vann lagakraft

3. H
    Moderator · Stockholm · 46 144 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Du "måste" ha ett villkor om antingen godkänt förhandsbesked eller godkänt bygglov, om du skall köpa tomten. Det är omöjligt att veta om kommunen kommer att införa totalt byggförbud i området, typ imorgon. I så fall blir tomten värdelös. Sådant har hänt. Du behöver också ha koll på vilka krav som gäller för vatten och avlopp. Det har förekommit i vissa kommuner att du iofs. får bygglov, men kommunen kommer på att de inte kan ansluta dig till komunala avloppet under överskådlig framtid. Men det ingår i en plan (som inte följs), och därför nekar kommunen alla former av enskilt avlopp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.