Byggahus.se

Köp av lägenhet [Rökdoft] [Installation av tvättmaskin] [Skvallermattor]

1. J
    Medlem · 49 inlägg

Jompa94

Medlem
    Hej, jag står precis i begrepp att köpa min första lägenhet (brf) och har några frågor som jag hoppas att någon vänlig själ kanske skulle kunna svara på:

1. Enligt annons framgår att det ska vara "förberett för tvättmaskin". När jag dock tittade i "skåpet" för där det var anvisat att tvättmaskinen ska stå såg jag dels ingen självklar brunn eller avloppsanlsutning för en eventuell tvättmaskin (se gärna bifogade bilder) - är det något jag missar här? Är det förberett och klart för att installera tvättmaskin? Jag har även mätt utrymmet och är lite fundersam om det kommer att gå att få in en tvättmaskin i detta utrymme (öppningsmåttet 60x80cm) iom att rören ju tar upp en ansenlig del av höjden - det känns eventuellt som att man skulle behöva ställa maskinen "ovan rören"? "Öppningsmåttet" ner till det vita hyllplanet ovanför rören mätte jag till 56cm - finns det någon maskin som går in här? Tyvärr glömde jag bort att mäta djupet på utrymmet. Är förresten rörens skick något jag bör oroa mig för, iom att de är ärgiga?

2. Det fanns eventuellt en lätt doft av cigarettrök i lägenheten (det finns inglasad balkong, men vet ej om det är där doften sitter/kommer ifrån). Jag har hört att man kan använda en s.k. "ozonmaskin" för att ta bort dofter ur lägenhet. Fungerar detta? Hur effektivt är det? Har någon testat?

3. I köket är det diskmaskin inbyggd i köksinredningen - hur fungerar det med skvallermatta (som man väl bör ha?) när det är på detta sätt? Ska man ha skvallermatta eller inte, och om man ska ha - hur löser man detta när diskmaskinen är inbyggd i skåpinredningen? Bör det finnas skvallermatta även under diskho i kök?

2. Krille-72
    Medlem · 2 443 inlägg
    Det där badrummet är inte godkänt. Verkar inte finnas något tätskikt alls runt rören.
    Får du en vattenskada så riskerar du stora problem med försäkringsbolaget. Jag skulle rekommendera en besiktning av Lgh. Du har ett väldigt stor undersökningsplikt när du köper en Brf.
    Om diskmaskinen är inbyggt i ett skåp ska baljan sitta inne i skåpet. Beroende på hur gammalt köket är ska det också vara tätt i diskbänkskåpet.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · 49 inlägg

Jompa94

Medlem
    Hej och tack för svar! Anser du att detta går att åtgärda, dvs genom att applicera någon typ av tätskikt kring rören? Hur gör man?

4. I
    Medlem · Bromma · 699 inlägg

ikeo

Medlem
    hyffsat enkelt att åtgärda, man river helt enkelt ut allt och bygger upp det igen.
    borde ta nån månad eller nåt om du hittar en bra firma som kan göra det åt dig.
    Tätskiktet ska sättas dit innan man börjar sätta kakel och klinker så det är inget man gör efteråt.

5. J
    Medlem · 49 inlägg

Jompa94

Medlem
    Iom att det redan är satt kakel överallt i våtutrymmet förutom just i den här "skrubben" - vad skulle det isf innebära? Att man behöver göra om hela våtutrymmet? Dvs riva upp allt kakel i hela badrummet?

6. G
    Medlem · Västra Götaland · 851 inlägg

gusvo085

Medlem
    Passa dig för röklukten! ett helvete att få bort...

• Laddar…
  7. I

ikeo

Medlem
    Röklukt går nog att få bort med en ozon generator, men det badrummet skulle jag nog klassa som helt slut.
    Om du verkligen gillar läget så ta dit en besiktningsman som kollar upp lägenheten innna du börjar funderar på att ens lägga ett bud.

8. J
    Medlem · 49 inlägg

Jompa94

Medlem
    Men att badrummet är "helt slut" baserar du alltså på att det saknas tätskikt på den yta som syns på bilden? Frågar för att förstå resonemanget, inte för att låta spydig!

9. ullet
    Hobbyelektriker · Västerbotten · 320 inlägg

ullet

Hobbyelektriker
    När det gäller badrum finns det inga lagar på hur saker och ting ska göras - däremot finns det regler som ska följas om försäkringen ska gälla vid en vattenskada.

Den skrubben som du visat är ett tydligt tecken på att man valt att inte följa reglerna (som beskriver hur tätskiktet och rörgenomföringar utföras), därför är badrummet "värdelöst" ur ett försäkringsperspektiv. Det kan fungera utan problem, men det kan också vara så att du kommer behöva göra om det helt och hållet pga vattenskada imorgon utan att ha någon som helst möjlighet att få ut pengar från säljaren eller försäkringen.

När man får en så tydlig indikation om att ägaren inte följt reglerna, bör man även kontrollera övriga delar av lägenheten extra noga.

Om du ändå vill köpa lägenheten, se till att du har pengar kvar till att renovera badrummet och övriga saker som kan komma fram vid en djupare undersökning.

10. Z
    Husspekulant · Uppland · 1 292 inlägg

ZipLock

Husspekulant
    Någon rör-kunnig som kan förklara varför man byggt ett sådant råttbo av rör? Finns det fler badrum i lägenheten eller är det rör som går in till grannen?

11. Krille-72
    Medlem · 2 443 inlägg
    Så är det tyvärr. Gör om och gör rätt. Jag misstänker att utrymmet där rören kommer upp är en gammal slits (trumma) som någon har rivit bort för att skapa mer utrymme.
    Det är flera saker jag reagerar på utifrån din bild. Därför misstänker jag att det är flera saker som byggts utan att följa branschregler. Det är därför jag föreslår en besiktningsman så du får lite bättre koll på bitarna. Det är egentligen helt galet idag hur många Brf affärer som genomförs utan besiktning.

12. J
    Medlem · 49 inlägg

Jompa94

Medlem
    Hur går man egentligen bäst till väga om man ska få en lägenhet besiktigad innan köp? Vad är praxis? Ber man att få komma dit efter visning med en besiktningsman eller tar man med denna på visningen? Får säljaren krüpp om man propsar på att få lägenheten besiktigad? Hur mycket kostar det i regel (2021)?

Går det att avtala om att säljaren ska stå för renovering av badrummet eller dylikt? Om jag berättar för mäklaren att jag har upptäckt detta fel - är mäklaren då skyldig att underrätta de andra eventuella intressenterna?

13. I

ikeo

Medlem
    allt beror på säljare och mäklare vad dom går med på, I Stockholms området kan du nog glömma att du får komma in med en besiktningsman alls innan du redan köpt.
    Sen om du får med dig en besiktningsman in och tittar på det och räknar renoverings kostnader etc skulle jag pressa priset nedåt istället för att få nuvarande ägare att göra nåt av den enkla anledningen att säljaren vill bara sälja och du vet inte om firman som fixar badrummet gör rätt eller inte och då sitter du där med svarte petter iallafall.

14. J
    Medlem · 49 inlägg

Jompa94

Medlem
    Kan man/går det/är det brukligt/normalt att gå in i budgivningen med förbehållet gentemot säljaren att man kommer vilja genomföra en besiktning av lägenheten innan kontraktsskrivning och att man kommer vilja justera ned priset beroende på vad besiktningsmannen säger? Vilken säljare går med på detta?

15. I

ikeo

Medlem
    så gör man ju när man köper ett hus, ska jag vara ärlig har jag bara köpt en lägenhet en gång och då var den nytillverkad.
    men det är ju inte en orimlig begäran kan man tycka sen beror ju allt på vad säljaren säger, Det kostar inget att fråga. Fanns det inte en pinnad tråd nånstans med checklista på vad man ska kolla när man köper en lägenhet?

Edit: den här tänkte jag på
    Köpa bostadsrätt i 12 steg | Byggahus.se

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.