Byggahus.se
Nja....lite overkill för oss, men fin var den! Förstår att du är nöjd.

F ö står den i stort sett på betong, det är bara ett trägolv mellan. Några förstärkningar lär inte behövas oavsett kamin.

Mvh
Anders

Appropå djungel:
Har du tittat på murspis/betongkamin typ Keddy Carat/Carismas?
Vi har en Carat och är mycket nöjda. Den har inbyggd fläkt som standard och det går fort att få upp värmen i ett utkylt hus.

Vi har kikat på den och tycker de är superfina, men fel är de lite dyra och lite för stora för det rum vi ska ha kaminen i. I nästa hus...

F ö ska vi ha en utvändig skorsten, och för Carat och carisma ser den ut att gå rätt upp. Vi behöver anslutning bak.

Men tack för tips!
Anders

Jag har en Morsö gjutjärn i stugan. Det blir fort varmt, konvektionsplåtar på utsidan ger snabbare uppvärmning.

Om man "bara" ska få det litet varmare i ett redan uppvärmt rum är kanske snabbheten inte så viktig. Men när man kommer till en utkyld stuga är det värt mycket att det går fort att få upp värmen.

Förbränningsluft utifrån är väl nödvändigt om man ska få ett värmetillskott, annars drar kaminen ut den redan uppvärmda inneluften.

Jag är också inne i samma djungel och letar och funderade lite på märkesvalet. Rent generellt föreslår folk att det är Contura som gäller, men är det verkligen så enkelt? De flesta privatpersoner föreslår just Contura men stans enda återförsäljare tycker att Jøtul är bättre. Är det patrioten som vaknar hos folk eller är det svenska företag bäst så att säga?

Att Contura är det som föreslås mest beror enligt min åsikt att det är det märket som varit bäst på att synas. Jag har sett väldigt mycket reklam om Contura. Sedan var det nån i en annan tråd som sade att Contura tillverkades i Tjeckien och att du kunde köpa samma kamin utan märket för en bråkdel av priset. På Conturas hemsida står det att de tillverkas i Markaryd av NIBE.

Anyway, Made in Sweden är fortfarande en kvalitetsstämpel, men det finns väl så många bra tillverkare i Europa, Lohberger, Brunner, Ortner, Lotus, Wamlser, Spartherm, osv. Idealo har en hyfsat bra lista:
http://www.idealo.de/preisvergleich/ProductCategoryFilters/11294.html#Hersteller

• Gilla
exerg
  • Laddar…
Tja, de flesta kaminer (många iallafal) som säljs på marknaden görs av en av Europas största tillverkare av kaminer, Thorma.länk:
http://www.thorma.sk/en/
Jag tycker det är ingen ide att betala mera för att det är ett Svenskt varumärke som säljer kaminen, Thorma säljes i Sverige av Bl a Kaminexperten, välj en med bra verkningsgrad, helst över 80%. Ska man lagra värme så får man gå upp flera hundra kilo, helst över tusen om det ska bli nåt.
Själv valde vi en Falun från Thorma helt av rekomendationer av just Kaminexperten, har haft den i sexår nu, går varm varje dag under kalla årstiden.

Ett ex cont-adurojmf.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här ses "effektspannet" åxå. Dvs mellan de effekter som kaminen brinner "rent"

Bjoern Abelsson skrev:
Förbränningsluft utifrån är väl nödvändigt om man ska få ett värmetillskott, annars drar kaminen ut den redan uppvärmda inneluften.
Det är ett vanligt missförstånd. Förbränningsluft utifrån kan vara är en fördel om huset har mekanisk ventilation, men det har liten eller ingen inverkan på effektiviteten.

• Gilla
exerg
  • Laddar…
Just en mycket vanligt missförstånd, en braskamin drar ca 10 kbm luft per timme, kan jämföras med köksfläkt som drar 1000 kbm per timme på full sula. m a o det kvittar hur man tar luften till braskaminen. Missförståndet baseras på de gamla öppna spisarna som kan under vissa omständigheter ha negativ verkningsgrad när förbränningsluften tas innifrån.

Hade det varit en äldre kamin så hade inverkan på effektiviteten varit riktigt stor, men till då den uteluftsanslutnas rejäla nackdel. För att ge förbränningsresultatet en rimlig möjlighet att utvinna mest möjliga värme ur veden måste vedgaserna uppnå ca 800 grader för att kumma antändas. Utan denna slutförbränning missas 60% av vedens "energiinnehåll". Om vi tex tänker oss en contura 350 från sent -90tal och ansluter uteluft, som anmodades på den tiden, så kommer vedgaserna inte ens i närheten av de 800 grader som är den första förutsättningen . En normal trivselbrasa i en kamin behöver 7-10 kubikmeter luft/tim , dvs ca 1/5-del av den mängd luft som sugs ut i ventilationen från en toalett och/eller jämför det med de 500- 900 kbm/tim som de flesta köksfläktar suger ut.

He nlev lite dubbelt där herbert sorry. Många har dessutom en föreställning om att det skulle vara lättare att tända kaminen om den har friskluft utifrån och har ett onödigt högt undertryck i huset. De som tänder i kaminen låter oftast/alltid luckan stå lite på glänt tills brasan tänds ordentligt vilket kan få lite rök att komma in i rummet innan skorstemen hunnit bli varm. Husets övriga ventilation strävar efter att ersätta den utsugna luften med luft utifrån, kanske genom de oftast snålt tilltagna friskluftsventiler som ev kan sitta ovan fönster el genom andra otätheter i huset. En uteluftanslutning till en kamin är även detta ett luftintag vars luft strävar vidare mot utsugningsställena bad/kök/tvätt mm .och tar på vägen med sig rök från kaminen. Mao inget blir bättre med luftintaget till kaminen.

exerg skrev:
Många har dessutom en föreställning om att det skulle vara lättare att tända kaminen om den har friskluft utifrån och har ett onödigt högt undertryck i huset.
Jag har aldrig använt en kamin med förbränningsluft ansluten utifrån, men jag kan tänka mig följande:
Undertrycket som den mekaniska ventilationen skapar i huset gör att luft drar in ner genom skorstenen. När man väl lyckas vända detta skapar draget i skorstenen ett mycket större undertryck och det brinner utan problem. Men det är svårt att tända och vända draget utan att det ryker in. Stänger man luckan och har kaminens tilluft utifrån borde draget vända lättare.

Min förutfattade mening är att förbränningsluften är till övervägande delen ett försäljningsargument som biter på dem som inte vet bättre, men att det ändå finns situationer där det gör nytta. Menar du att det är ännu värre, nämligen alla kategorier meningslöst?

Har huset för mycket undertryck för att få fart på brasan så är det enklaste att glänta en stund på altandörren el likn.

• Gilla
andersmossing
  • Laddar…
Har en keddy(insattsakamin) på övervåningen och en gammal plåt insatts på nedervåningen , som dag och natt. Keddy strålar mer värme, håller sig varm ett bra tag efter eldning. Och i källare eldar jag för kråkorna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.