Byggahus.se

Köp av braskamin: plåt, gjutjärn eller täljsten?

1. A
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Installation av kamin och skorsten ligger framför oss, men jag kan inte riktigt begripa de praktiska skillnaderna mellan de alternativ som finns. Kaminen är tänkt för myspys och värmetillskott vid köldknäppar och elavbrott.

Huset är ett sutteränghus byggt 1989 med FTX ventilation (som uppgraderas till nytt om någon månad) och Legalett värmegrund (luftburen golvvärme) på nedervåningen där också kaminen ska stå.

Det är ingen stor pjäs vi talar om, så eventuella täljstenskaminer handlar nog om en klädd plåtis, men är det värt pengarna? Vad med gjutjärn, hur står det sig mot plåtkaminer eller en braskamin med täljsten?

Tacksam för tips i detta ämne!

mvh

Anders

Redigerat 29 jan 2016 09:37
    • Laddar…
  2. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Värmelagringen lär inte vara en stor skillnad, så låt andra parametrar styra (kvalitet/effektivitet/utseende/pris)

• Laddar…
  3. K
    Medlem Nivå 6
    Du bör installera kaminen med uteluftsanslutning. FTX och kamin som tar sin förbränningsluft inomhus konkurrerar om samma luftflöde.

4. F
    Medlem · Nivå 8
    En gjutjärn står sig bra länge, ger relativt snabbt bra och jämn värme. Vi använder främst kaminen i villan vid hastiga temperaturkast, typ från 0 ner till -10 eftersom golvvärmen tar tid på sig att beta ikapp.

I villan har vi en sådan här Nordpeis Vega https://www.youtube.com/watch?v=DfXVCBvcwrc ,fram till för nåt år sedan var det ofta längre strömavbrott vid snöoväder och då fick den jobba en del. Ger lagom värme och man kan värma mat (inte direkt koka) ovanpå kaminen. Installerade den själv , väger runt 90 kg. Gav runt 6000kr för den.

Den Jötul 602 vi har i sommarstugan är från 1969, har en bra kokplatta som kan användas vid strömavbrott, så här ser modellen ut https://www.youtube.com/watch?v=qHZJYXvE91U

Enda nackdelen jag kan se med gjutjärnskaminer är att de ofta består av delar som har fogar mot varandra. Rörelser kan orsaka läckage i fogarna, vilket skedde i Jötul kaminen (efter c 45 år ) , men det gick bra att fixa med pannkitt.

Jag röstar för en gjutjärnskamin.

• Laddar…
  5. A
    Medlem Nivå 2
    Tackar för svar allesammans!

Jag sneglar faktiskt lite på en gjutjärnskamin som jag fastnat för, Keddy k700. Den verkar vara smidig men modern och väldesignad: http://eldabutiken.se/produkter/keddy-k700/

Ett par frågor till:
    - Kan man lite förenklat säga så att vikten på kaminen står i direkt relation till värmelagringskapaciteten? (om man jämför samma material, dvs).
    - Om någon kan namedroppa några repektabla märken så vore jag tacksam, jag kommer in helt blank in i detta. Det är svårt att finna tester på kaminer, antagligen för att det är svårt och dyrt att genomföra.

Danke!

//Anders

6. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Glöm värmelagringen helt, det lär inte bli många timmar efter avslutad eldning i alla fall

7. A
    Medlem Nivå 2
    Ok, tackar för det!

8. F
    Medlem · Nivå 8
    Med tanke på prislappen för Keddyn kanske det är lika bra att lägga på några tusen för en Contura med täljsten ?

9. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Bara om man gillar täljsten. Det behövs rätt så mycket för att få en användbar värmelagring

10. A
    Medlem Nivå 2
    Keddyn finns på kampanj där jag bor för 15000, det var så jag fick upp ögonen för den. Men gudarna ska veta att det finns alternativ, det är en djungel det här!

11. E
    Medlem · Nivå 12
    En bra parameter är att se på kaminens redovisade effektspann. Står det tex 9-6 kw så köp den inte om du inte hela tiden har behov av minst 6 kw. Står det däremot 9-3 kw har kaminen en mycket bra förbränning ända ner till de 3 kw:en. På full fart har de flesta av de nyare kaminerna bra verkningsgrad men det är på låg fart som det kan skilja. Sedan spelar det mindre roll om en kamin väger 500 kg om inte dessa kg befinner sig ovanför eldstaden. Det är bara där som det blir varmt. Det är annorlunda med sk täljstensugnar tex tulikivi där oftast rökgångarna värmer ugnen ända ner till golvnivå, men då talar vi inte längre om kaminer.

12. P-plats
    Medlem · Nivå 15
    Vi valde en kakelkamin med extra sten i för en jämnare värme och som håller värmen längre efter avslutad eldning.

13. P
    Medlem Nivå 9
    Kedddy eller liknande modell ger relativt snabbt värme kan eldas "kontinuerligt" en täljstenskamin bör svalna mellan
    annars är det risk att stenen spricker,större massa ger längre avsvalning.
    Vill man ha en kamin för mys /nödvärme är en gjutjärnare ett bra val(y)
    Har en Kedddy g-järn som används när det blir neråt 25-30 minus högt till tak 3.8m så mesta värmen lägger sig där
    öppen planlösning ca 70kvm eldar man mer än 2 inlägg börjar det kännas för varmt
    men svalnar ganska fort efter sista brasan:)

14. A
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar allesammans! Bilden börjar klarna.

Anders

15. Tokslut
    Medlem Nivå 12