Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Köp av arrendetomt - krånglig ägarstruktur

1. Carljohan.d
    Medlem · 2 inlägg

Carljohan.d

Medlem
    Hej!

Jag äger ett hus på ofri grund till 50%. Den andra halvan ”ägs” av ett oskiftat dödsbo till 50% som i sin tur ägs av min mor till 50% och mammas tre kusiner på tillsammans 50%.

Då arrendet gått i arv till bara mig så är jag nu ensam arrendator och är erbjuden att köpa tomten, men är osäker vad ett köp skulle innebära m a p husets ägarstruktur.

Vad händer med huset och de andra ”ägarnas” eventuella rätt att få ut något av det?

för 8 år sedan var vi nära att skifta dödsboet, som äger andra halvan av huset, men en av de tre kusinerna ville ha pengar under bordet för att skriva på och allt rann ut i sanden. Till saken hör att jag och min mor stått för allt underhåll, alla räkningar och allt nyttjande sedan det tillföll oss från gammelmormor 1990.

2. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 13 026 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Avsluta dödsboet med tingsrättens hjälp. Därefter tvångsförsälj huset genom samägandelagen (och köp själva, ni äger ju redan 75 %, så det är nog en måttlig kostnad).

Klart.

Eller så kommer ni överens med de andra delägarna, men det verkar ju inte lättare.

3. K
    Medlem · Malmö · 1 699 inlägg

kindvall

Medlem
    Att du köper tomten ska inte innebära något för husets ägarstruktur.

Tvångsförsäljningen kommer att kosta en del, och då ni äger 75% får ni betala 75% av kostnaden.
    Det finns ju en möjlighet att försäljningen inte inbringar mer än för att täcka försäljningskostnaden. Vem bjuder mot fastighetsägaren för ett hus på ofri grund? Det innebär att kusinerna får 0 kr.

Om någon (företrädesvis inte du) förklarar det på ett bra sätt för kusinerna inser de kanske att bästa alternativet är att göra upp i godo.

4. H
    Moderator · Stockholm · 46 888 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Om huset har en annan ägarstruktur än fastigheten, så kommer det att förbli ett hus på ofri grund även om du som fastighetsägare äger 75% av huset.

Jag förstår inte riktigt varför delägare i dödsboet skulle vilja ha "pengar under bordet". Vid ett arvskifte utår det ingen reavinstskatt.

Däremot så kan det ju vara svårt att sätta ett rimligt värde på ett hus på ofri grund. Marknaden för sådana är ju rätt begränsad. Jag kan tänka mig att dina delägare kanske vill ha någon andel av den värdeökning det blir för din fastighet om huset blir en "riktig" del av fgastigheten.

Man kan se det som att huset är värt mer för dig som fastighetsägare än för någon annan.

5. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 3 046 inlägg
    Vem betalar försäkring på huset?
    Vem betalar elen och alla reparationer på huset.
    Finns möjligheten att det redan är ditt hus till 100%?

6. Carljohan.d
    Medlem · 2 inlägg

Carljohan.d

Medlem
    Jag. Ingen annan än jag och min mamma har betalat el, försäkring, skatt etc

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.