Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Köldbrygga och kondens - balkong som är utstick från gjutet mellanbjälklag

  1. R
    Medlem · 123 inlägg
    Hej

    Har en balkong som sträcker sig längs kortsidan på huset (ca 10meter). Balkongen är i betong och är ett utstick (sitter ihop med) från det gjutna mellanbjälklaget i huset. Balkongen blir med andra ord en köldbrygga.
    Nu i somras renoverades balkongen med nytt tätskikt, fotplåtar och ytskikt. Det fanns några sprickor i betongen från rostangrepp på armering som "sprängt" betongen, men dessa sprickor bedömdes inte påverka konstruktionen.
    I samband med renoveringen målades även balkongen undersida med silikonhartsfärg.

    Efter renoveringen noterade jag att det bildades vattendroppar på undersidan av balkongen kring de områden där de tidigare sprickorna fanns i betongen. Jag misstänkte att det nya tätskiktet läckte men byggaren menade på att det var väldigt osannolikt. Nästan uteslutande som jag noterade var dessa vattendroppar på undersidan i samband med nederbörd, men jag kunde inte se att det rann via fotplåten (dvs från utvändigt från "ovansidan") utan att vattnet bara verkade uppstå på undersidan kring dessa sprickor.

    Nu i januari har jag noterat att all färg släpper (silikonhartsfärg) från undersidan av balkongen. Jag tolkar det som att det inte är utvändig fukt som kondenserat på undersidan av balkong, för då borde väl det endast bli just utvändiga vattendroppar som inte gör att färgen släpper.
    Min tolkning är att det är fukt/vatten som kommer genom/innefrån balkongen som gör att färgen släpper på undersidan.

    Kan detta vara ett "naturligt" kondensfenomen som yttrar sig på detta sätt eller är det troligt att det kan vara ett problem med tätskiktet?
     
  2. J
    Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg

    justusanderssonPremiumikon: Hand

    Medlem
    Jag vet inget om silikonhartsfärg men spontant undrar jag om den inte är väl ångtät? Betong är ett väldigt hygroskopiskt material som kan suga åt sig fukt från alla kanter, så det måste väl inte vara ett problem med tätskiktet även om det är mest troligt. Det finns väl en stålbalk (U-profil) som omger balkongplattan?
     
    • Laddar…
  3. R
    Medlem · 123 inlägg
    Silikonhartsfärg används bland annat som fasadfärg och då ofta på sockeln. I dokumentationen står det att den andas bra och har släpper igenom ånga väl.
    Nej, ingen stålbalk/profil utan det är ett "självbärande" utstick (armerad betong) från fasaden.

    Då utsticket/balkongen och det gjutna mellanbjälklaget är samma enhet undrar jag om inte denna typ av köldbrygga kan få en del kondensfenomen när det uppvärmda mellanbjälklaget möter det kallare utsticket/balkongen.
     
  4. J
    Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg

    justusanderssonPremiumikon: Hand

    Medlem
    Klart att det utgör en väldig köldbrygga. Så kan man inte bygga idag. Om silikonhartsfärgen andas har jag ingen vettig förklaring till varför det ser ut som det gör.
     
    • Laddar…
  5. R
    Medlem · 123 inlägg
    Så här i efterhand hade det nog varit billigare och bättre/enklare om jag hade sågat av balkongen, proppat en ny bärlina i mellanbjälklaget och sedan kompletterat med en I-balk med typ 3-4 stolpar och skruvreglar.

    Angående färgen ska jag snart skrapa bort den gamla och testa med silikatfärg istället som är mer diffusionsöppen. Tycker ändå det känns sådär att det blir så mycket fukt i en balkong som nu skall vara "tät" iom det nya tätskiktet. Har svårt att se att det skulle vara kondens från inomhus som vandrar genom betongen ut i balkongen.
     
  6. J
    Medlem · Uppsala · 369 inlägg

    jawen

    Medlem
    Ja en sån där konstruktion är "katastrof" totalt sett, och kommer ge dig problem så länge den finns kvar.
    Och silikatfärg är ju en bra färg, men jag misstänker att du har mycket kalksläpp från betongen på balkongen, och den vittrar bort precis allt!.
    Kalksläpp kan du se på nästan alla torkade bruk så som betong, puts, tegel mm, och det kommer fram pga av att fukten vandrar genom materialet & tar på så sätt med sig kalk inifrån betongen.

    Antigen får du brassa på med en värmeslinga direkt innanför husets yttervägg på betongen , som konstant håller betongen/balkongen varm & med det leder fukten inifrån och utåt.

    Kommer gå många kw/h, men du slipper få in fukt i husets övriga konstruktion och färgen kommer sitta kvar.

    Jag skulle starkt fundera på att helt "göra om balkongen", & ta bort den betongdelen som går in i husets konstruktion.
    Bygga en ny konstruktions-smart balkong behöver inte bli särskilt dyrt, och heller inte att såga bort den gamla & åtgärda det du behöver för att få ett "tätt" hus utan en enorm köldbrygga.

    Mvh jawen
     
    • Laddar…
  7. R
    Medlem · 123 inlägg
    @jawen ,
    finns det någon behandling man kan göra för att minska/stoppa "kalksläppet"? Placering av värmeslinga inte praktisk möjlig i mitt fall. Då är det nästan lika enkelt/jobbigt att riva och bygga om balkongen.
    Trots nytt tätskikt i balkongen funderar jag på om jag skall behandla ovansidan med typ "betongförsegling" som Betsil eller motsvarande ( https://betsilwebbshop.se/produkt-kategori/betsil-betong ). Vet inte om det är någon idé att även göra motsvarande på undersidan (där kalkproblemet är stort...)
     
  8. J
    Medlem · Stockholm · 259 inlägg

    JockeHX

    Medlem
    Om det bildas droppar på undersidan balkongen när det regnar letar sig vattnet på ngt sätt in i betongen. Vi har nog en liknande konstruktion men färgen sitter kvar på undersidan. Lutar balkong och tätskikt korrekt?
     
  9. J
    Medlem · Uppsala · 369 inlägg

    jawen

    Medlem
    Det blir ju lite problematiskt när man vill få "balkongen/betongen" tät, men ändå att den ska släppa igenom fukt-vandring.
    Ett sätt är att vänta in en längre torr period på ca 3-4 veckor( och kanske skydda ovansidan betong mot ev nederbörd, men inte plast direkt på för den måste kunna lufta ur/torka)

    När sedan betongen har kommit ned i en låg fuktkvot, så skulle du kunna kontrollera att balkongen lutar utåt ( gärna 1 cm per meter) & spackla om du behöver öka fallet.

    Och när du sedan har slipat av ytan och är nöjd, så kan du behandla ytan med Betongglas i 3 lager, första utspädd med vatten 1:5 sedan 2 vändor med blandningen 1:3.

    Detta täpper igen porerna på betongen & gör ytan starkare, och den blir i stort sett tät samt mer stabil till ett djup av några mm ( som räcker bra)

    Måla sedan i någon trevlig epoxifärg som ni gillar, och blanda i sand i färgen om du vill ha "halk-fritt" ( rolla blir bäst)
    Och när nu ovansidan är tät & betongen torr, så kan du skrapa och måla undersidan i just silikatfärg.

    Mvh Jawen
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.