Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Köksventilation omdragning

1. J
    Medlem · Västra Götaland · 31 inlägg

johamarc

Medlem
    Hej, 125mm röret går för långt ned (225 cm från golv) och skulle vilja ha det 5 cm högre upp, alternativt ett tunnare rör? Hur gör jag detta rätt så jag får plats med mina köksstommar. Vad har jag för alternativ (förutom åverkan i stomme...) Gå över till rektangulärt rör. Är det ok?
    Går till köksfläkt med inbyggd motor. Villa.

2. JA”Snabbe”
    Husägare · Skåne · 1 675 inlägg

JA”Snabbe”

Husägare
    Jag hade inte bytt till mindre dimension. Dra om röret på vinden istället, om det går.

3. oskar.valta
    Renoverare · Umeå · 346 inlägg

oskar.valta

Renoverare
    Hur ser det ut ovan innertaket som ligger ovan ventilationskanalen? I vilket riktning ligger bjälkarna i mellanbjälklaget där? Det går inte att flytta upp ventilationskanalen dit om de ligger i rätt riktning?

4. J

johamarc

Medlem
    Nu har jag höjt upp röret i taket och behöver nu förlänga det 10 cm. Och diametern på röret är ca 132 mm. Hur löser jag detta bäst? Verkar inte finnas övergångar till 125 att köpa. Röret ska gå ned i en köksfläkt efter 90 graders böj.

5. oskar.valta
    Renoverare · Umeå · 346 inlägg

oskar.valta

Renoverare
    Byt dem gamla 90-böjen mot en ny med nippelanslutningar, därefter en muff och anslut sedan ventilationsslangen från spiskåpan på den.

6. FrittDrag_II
    Husägare · Halland · 1 700 inlägg

FrittDrag_II

Husägare
    Menar du att du haft fläkt på taket innan?
    Jag tänker så att du inte har ett "Alliance" system där takfläkt till köket även sköter resten av ventilationen, för då måste du har rätt typ av ny köksfläkt för att det skall fungerar tillsammans.

7. J

johamarc

Medlem
    Hej, yes det är alliance både på gammal och nyinköpt fläkt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.