Byggahus.se

Köksstomme på under- eller över- golv?

1. J
    Medlem · 2 inlägg

jlse

Medlem
    Hejsan,

Jag kommer renovera köket inom kort och ska byta ut stommar, luckor och vitvaror men planerar att spara golvet för att eventuellt slipa eller byta ut det om ett år som tidigast. I renoveringsprocessen kommer jag också byta plats på diskmaskinen och diskhon så diskmaskinen kommer längst ut från mitten av köksbänken.

I mitt kök idag står köksstommarna på ett parkettgolv som i sin tur ligger på ett undergolv i betong.
    För att det ska gå smidigt att ev. slipa/byta golvet senare så tänkte jag ta bort den del av parkettgolvet som kökstommen står på innan jag sätter upp nya köket som istället får stå direkt på betongen (med undantag för diskmaskin som står på ett läckageskydd).

Finns det några eventuella problem (eller regler/lagar mot) med att ställa köksstommar direkt på det fasta undergolvet?
    (Kökstillverkare verkar avråda från det medans golvtillverkare rekommenderar att man inte stället köket på övergolvet)

Jag har också hört att det finns byggregler som kräver att diskmaskin och kyl/frys står på övergolvet stämmer det?

2. J
    Bannad · 1 216 inlägg
    Under alla skåp så brukar det vara justerbara ben och en regel i bakkant som skåpen står på benen går att skruva upp om du ska byta golv , man brukar fuska och bara lägga golv en liten bit in underskåpen , Det med att DM kyl/frys ska stå på golvet , är för att det plastunderlag som ska där , inte är lägre än normalgolvet , golvet ska gå in under hela maskinerna , det ska synas om det blir en läcka samt bli lite blött om fötterna

• Laddar…
  3. T
    Medlem · 2 352 inlägg

tergo

Medlem
    även botten i diskbänksskåpet skall vara vattentätt så att ev vatten rinner ut på golvet och inte under skåpen
    t

4. J
    Bannad · 1 216 inlägg
    Något nytt i detta , det blir lite problem med alla genomförningar baktill på skåpen , det är ju helt öppet ner till golv där .rördragning .

5. T
    Medlem · 2 352 inlägg

tergo

Medlem
    man kan fälla i en liggande bit melaminskiva tex , och även använd en ca 100 mm bit 110 mm avloppsrör som du drar upp
    slangarna från diskmaskinen igenom
    några andra varianter
    https://www.stosett.se/vara-produkter/tatningsset-for-diskbanksskap/

https://shop.anticimex.com/vatten-och-fukt/diskbanksinsats

https://www.elgiganten.se/product/e...06/epoq-bottenskydd-diskbankskap-e11000726006
    t

6. L
    Medlem · Västra Götaland · 202 inlägg

LimpTheGimp

Medlem
    Tänkte samma sak. Ikeas kök har en list i lårhöjd som skåpen sedan hängs på (vilket nog många kök idag har) och sedan stöttas dessa av små plastben som man kan skruva upp och ner för justering osv. Så, om du får dit ett sånt kök (och i synnerhet när du skruvat ihop skåpen) så är det inga problem att skruva bort ett eller ett par stödben åt gången för att byta golv eller om du vill slipa under det sen.

Vi la parkett på befintlig klinker i köket - detta var ett ganska spontant beslut när vi renoverade köket. Dels för att klinkern var lagd runt en vägg vi rev ner och skulle synas och dels för att detta gav samma golv och höjd på golvet mot vardagsrummet. Att lägga nytt golv är gjort på en halvdag till en dag med lite jävlaranamma och om det inte är någon hiskelig yta, och kostar faktiskt inte så mycket om man inte skall ha nått herrejössesgolv. Sett till en köksrenovering så är det en billig investering. Tanken med denna fotnot är alltså att du kanske kan tänka över beslutet att vänta med golvet, och faktiskt ta det direkt när du ändå är igång. Trist med ett nytt kök som står på ett golv man inte gillar också, tänker jag. :)

7. B
    Medlem · Stockholms län · 20 510 inlägg

BirgitS

Medlem
    Man kan även ha skydd på golvet under hela diskbänksskåpet. Man kan läsa om vad som gäller i Säkert vattens information om kök. Det lär nu vara vanligare med vattenskador i kök än i badrum så försäkringsbolagen trycker på mycket om att kök ska skyddas ordentligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.