Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Köksspis Parca - rökgasspjäll

1. C
    Medlem · 13 inlägg

Casita

Medlem
    När vi flyttade in i huset stod en köksvedspis av märket Parca. Den har fungerat bra men i somras renoverades skorstenen och sotare provtryckte och godkände allt. MEN nu har det börjat ryka in som bara den så jag kollade ritningarna på hur den är konstruerad och jag inså att det sitter en "vev" på ovandelen som skall reglera rökgasspjället. Den har aldrig fungerat och var loss när vi flyttade in men det har gått och elda bra iaf men det kan ju vara så att det har flyttats ur position när skorstenen renoverades. Kan man på något sätt koppla ihop veven med spjället? Vet inte hur det ser ut där inne. Sista bilden punkt 13 är regleringen till spjället.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2022-11-24_13-20-4.png

2. D
    Medlem · 70 inlägg

DanMicke

Medlem
    Kan inte svara på den saken men för vad det kan vara värt ger jag dig lite input grundat på egen erfarenhet. Det kan vara så att ditt spjäll funkar helt ok i det läge det nu är och att det snarare är en s.k. kylpropp i skorstenen som orsaka att det ryker in. Det fick jag verkligen lära ig då jag tog min spis i bruk för 20 år sedan. Första gångerna gick det jättebra att elda men en vacker dag fylldes hela köket med kompakt rök och man fick ju lätt panik. Men jag fick ett råd som jag sedan följt och som fungerar utmärkt:

Strax under min ugnslucka sitter en liten lucka som går att ta bort och som är en fri kanal mot skorstenen. Beroende på temperaturer ute kan luften i skorstenen effektivt stoppa upp alla rökgas som då kommer ut i köket istället. Lösningen är att, innan man tänder spisen, löser upp köldproppen. Det gör man genom att riva remsor av tidningspapper, vika dem en gång i längdriktning så får de lättare att lyfta, sedan skjuta in en sådan remsa i kanalen och antända den i 'din' ända. Sedan kikar man. Den brinner mot 'draget' och då köldproppen ger med sig ser man att hela remsan tar fyr och försvinner upp i kanalen. DÅ det är gjort kan man tända sin lilla brasa utan fara. Ett tips du kan prova i alla fall.

3. D
    Medlem · E · 25 398 inlägg
    Det här är dock inte en spis även om TS skriver det. Det är en kökspanna. Så de tipsen är inte någon nytta med.

• Laddar…
  4. D
    Medlem · 70 inlägg

DanMicke

Medlem
    Nej. Ser det nu då jag tittar närmare.

5. V
    Medlem · 212 inlägg
    I understa luckan, ta ut asklådan, längst in i det utrymmet har du en liten lucka, lyfter du bort den så ser du spjället där inne. Så kan du se om det händer något när det vrids på regleringen. Är säkert inte trivialt att komma åt att laga men du kan iaf peta upp spjället ifall det åkt igen.

• Laddar…
  6. K
    Husägare · 48 inlägg

Kling 1

Husägare
    Det tipset är ju till nytta även om det ena är en vedspis och den andra en Kökspanna.
    Tipset går ju ut på att elda papper direkt innanför sotluckan, vilket är ett bra tips.
    Om ts läser Vinylskivans inlägg så framgår det var sotluckan till kökspannan sitter.

7. C
    Medlem · 13 inlägg

Casita

Medlem
    Tack för alla tips och råd, problemet är löst! Gick upp på taket och kikade, det satt ett nät, antagligen för att fåglar inte skall flytta in. Nätet var igenproppat från sot och flagnor vilket gjorde att det var som ett lock som täppte till hela skorstenen. Tog bort nätet och nu fungerar allt som det ska :)

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.