Byggahus.se

Kökssocklar i linje?

1. TorpAnders
    Medlem · Nivå 9
    I äldre kök och i vissa nyrenoverade ser man golvsocklar i linje med skåpen och taklister runt överskåpen vilket ger en gedigen och "gammelrommantisk" stil.

Men hur är det med dessa socklar i praktiken?
    Hade folk kortare tår förr...eller är det inget praktiskt problem?

Vi behöver input till detaljplaneringen av vårt "nya" bonnkök!

Jag är för och min sambo är emot tills hon är motbevisad..

2. Angelven
    Medlem Nivå 6
    Ställ sambon att skala potatis och se om hon har fötterna under skåpet - det har inte jag iaf ;-)

Jag gick nämligen just och kollade.

Men sambon säger att det är ett problem - mest för att man inte är van och därför tar in fötterna för nära. Jag är inte säker på att jag köper det argumentet...

3. S
    Medlem Nivå 1
    Tänker göra som du beskriver när vi kommer till köket, kan inte se att det skulle bli något problem med sockel och list. Lägenheten vi bor i under renoveringen har även den platsbyggt kök (från 60-talet, inte så vackert men ändock med sockel) och det är absolut inget man tänker eller stör sig på. Så setill att sambon blir övertalad, det är mycket vackrare! Och kanske det viktigare argumentet av dem alla - mycket lättstädat utan damm och fett överallt :surprised:

Prova med det argumentet så kanske sambon blir medgörligare :D

4. K
    Medlem Nivå 4
    Gård och Torp skriver om kök i senaste nummer. Kolla där!

5. W
    Medlem Nivå 7
    Vi har list utanpå sockeln (som livar med skåpen) och det är absolut inga problem, har aldrig soppat i tårna själv och inte heller någon som harvarit på besök. Blev varnade för det innan vi gjorde köket men det stämmde inte när det var klart. Klart snyggare än med inskjuten sockel som kan se riktigt illa ut.

6. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Att sockeln sitter än bit in gör väl att köket ser lättare ut och mer svävande. Det funkar ju bra i strama moderna kök. Folk verkar ju i många fall vilja skippa ben och sockel helt. Men det kanske inte är det uttrycket man vill ha i ett klassiskt kök. Där vill man kanske hellre att köket ska se tungt och gediget ut.

Tror inte det ska vara nåt problem med tårna. Möjligtvis för dem med ryggont som vill stå väldigt nära vasken för att slippa kröka ryggen vid potatisskalningen.

7. AstaS
    Medlem Nivå 8
    Jag tror att vi kommer att ha socklar i linje som ni skriver -jag blir alltid så irriterad på allt skräp som lyckas samla sig i den där gömman som blir under skåpet intill sockeln. Blir lättare att städa tycker praktikern i mig.

8. TorpAnders
    Medlem · Nivå 9
    Tack för input!

Jag får göra som jag vill, "det blir ju ändå alltid bra till sist" är kommentaren , så nu är det upp till bevis!

9. G
    Medlem Nivå 2

Ser att du har panel över bänkskivan...

På bilden syns att du har panel över bänkskivan....fungerar det bra? Vilken sorts färg? Hur har du gjort i "skarven" mellan panel o bänkskiva? Snälla berätta! Vi ska precis till att bestämma om kakel eller panel...

10. W
    Medlem Nivå 7
    Fungerar kanon. Är målat med linoljefärg (som allt annat). Vi har en stensockel med ett infräst spår baktill på bänkskivan i denna hade vi tänkt ställa en glasskiva som skydd (sedan lista in denna på de ställen list finns). Detta har vi dock skitit i då det är superlätt att hålla rnt ändå så nu e det bara en kvartslist mellan stensockeln på bänkskivan och pärlsponten. Funkar klockrent.
    Endast lite kakel vi spisen har vi.