Byggahus.se

Köksrenovering

1. D
    Medlem · 1 175 inlägg
    River köket och ser att väggen är ganska ojämn där de nya skåpen skall upp (Ikea). Tänker att man sätter upp en skiva. Vad tror ni om byggplaywood 12 mm, finns i behändigt format 900 mm bred, falsad. Den tål väl även att hålla skenan för bänkskåpen? Ovanpå en 6 mm renoveringsgips så man får en bra yta och kan måla där det inte sitter skåp.
    Bättre förslag? Här finns väl en del erfarenhet av köksrenovering?

2. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 187 inlägg

ricebridge

Husägare
    Allt beror ju på hur du fäster plywooden mot väggen. Bäst blir det naturligtvis om skruvarna som ska hålla skenan går rakt genom plywooden och in i väggen bakom. Annars tål 12mm plywood rätt mycket. Men i vilken fall skulle jag fästa den enligt samma princip som en gipsplatta, dvs med skruv med max 60 cm emellan på bredden och 30 på höjden. Givetvis duger inte gipsskruv, utan ta det kraftigaste du kan få i väggen bakom, så sover du gott om natten sen.

Vad är väggen i för material?

Jag skulle inte slösa renoveringsgips på väggen bakom skåp, men annars funkar sånt utmärkt (även om det av någon anledning är ett illa omtyckt material här på forumet).

3. D
    Medlem · 1 175 inlägg
    Det är egentligen en yttervägg där man satt på en ca 7 mm tjock spånskiveliknande skiva på liggande fjällpanel som sitter på klena 70 mm stående reglar. Klart jag skall försöka träffa reglarna men inte helt lätt. Min claes olsson regeldetektor klarar inte det. Du menar playwood sen skåpen och sist fylla på med gips? Kanske skall nämna att det är en sommarstuga

4. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 187 inlägg

ricebridge

Husägare
    Ja, ungefär så, men av det du skriver känns det väldigt viktigt att du får fäste i reglarna.

Hittar du en regel, och gärna två, kan du med en kvalificerad gissning räkna ut var de andra är. Vanligt mellanrum (c/c) är ju 60 cm, så då borde det bara vara att mäta. Med lite provborrningar eller snarare provskruvningar borde du kunna avgöra var skruven plötsligt går väldigt lätt igen, och var det går trögt att skruva i den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.