Hej!

Ni som har koll: Skiljer det mellan olika skåpfabrikat hur långt in under underskåpen man sätter sockeln?

Vi har idag inget golv under skåpen längs ena sidan av köket och funderar på om det kan bli glapp mellan golv och sockel om man först lägger om golvet och senare byter till andra stommar.

Bakgrunden till frågan är att vi ska ta bort en bärande vägg för att göra köket större och skulle föredra att känna in det nya rummet innan vi bestämmer köksinredningen. Vi har inte heller bestämt om vi ska riva ut alla skåp och sätta nya eller om vi ska behålla de stommar som inte måste bort p.g.a väggen, sätta nya där det behövs och specialbeställa luckor så allt matchar.

T
Vår erfarenhet när vi byggde om köker var att de levarantörer vi tittade på har underskåpen på ben och sen snäpper man fast sockelbrädan på den med plastclips.

Jag kollade inte specifikt på hur djupt in på skåpen de satt men min uppfattning var att det var snarlika avstånd på de olika fabrikaten. De vi kollade på var Epoq, Marbodal, IKEA, Kvik och någon mer som jag inte minns nu... kan ha varit Puustelli eller Ballingslöv...

Min gissning är att om du mailar de du är intresserad av kan de ge dig ett exakt mått.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.