Byggahus.se

Köksplanering - U-kök

1. Y
    Medlem · 208 inlägg
    Hej! Jag har håller på att rita ett nytt kök i vårat radhus.
    Har ni några tips?

Några småfunderingar som jag själv är osäker på.
    * Kommer det att ha diskmaskinen där den står framför fönstret? Några luckor kanske blockeras?
    * Inget högskåp som skafferi? Fungerar lådor för skafferi?
    * U-kök? Bra eller opraktiskt?
    * Vart bör man placera en extra ugn eller micro? Jag var inne på en ångugn och/eller en pyrolysugn/micro ?
    * Vinkyl som är 60x75cm djupx140cm kommer få stå i anslutningen till kylochfrys, svårplacerad pga av stora djupet.

Lite baktankar med planeringen

* Längst ner på bilden är det idag en vägg mot matsalsrummet, den kommer rivas, och köksön ställs det istället, matbordet framför fönstret försvinner bort.
    * 70cm djupa bänkar, behöver dra avlopp bakom lådorna från "kylen" till framför fönstret.
    * Stor arbetsyta bredvid diskhon och runt spisen. På bilden är en 60cm spis placerad, kanske ska bytas mot en med 5 hällar.

Alla tips ideér är välkomna.

Mvh Magnus

2. S
    Medlem · 47 inlägg
    mina tankar:
    - u-kök är opraktisk:) svårt att uttnyttja hörnen... kan du ta bort den sista vinkeln mot utgången så det blir vinkelkök istället?
    - gillar att du inte har så mycket överskåp, lådor funkar säkert som skafferi.
    - svårt att hitta vettig plassering för extra ugn/micro.... i köksön kanske?

3. Y
    Medlem · 208 inlägg
    Har försökt att få bort U-et, och göra ingången till köket direkt, och flytta ner garderoberna, men då försvinner en del av garderobsytan. Blir enligt mig bara sämre, så har lagt ner de förslagen hittils.

Gjorde en liten flytt av diskmaskinen mera mot högra hörnet, på så sätt blockar man den "högra" delen helt, men man kommer åt vänsterkanten medans diskmaskinen är öppen och lådorna fullt utdragna. Likaså fick la jag till väggskåp för micron och ett jalusiskåp (för vattenkokare, brödrost, osv).

Synpunkter?

Mvh Magnus

Redigerat 4 mar 2009 22:21
  4. E
    Medlem · 21 inlägg
    Svårt att säga när man inte sett köket "live" men behöver ni ha K/F där du satt dem? plocka bort dem och ha vask och spis i samma rad 70 djupt (super bra). Ta väck framför fönster och ha skåp till höger om. Välj skåp som när du drar ut kommer korgarna med ut ett sådant skåp(50cm) rymmer alla skafferi varor. Det kan dock inte stå närmast väggen då har ni igen nytta av det. Där du har Ö sätt K/F. Det går även att göra liten vinkel/bardel där du idag placerat K/F. En fråga till vad är det där bakom du idag placerat Ö:n? Ser ut som hall eller transport sträcka?
    Ni är i alra roligaste skedet men ack vad hjärnan får jobba ;-)

5. E
    Medlem · 21 inlägg
    Kan tilllägga att ni ångrar inte valet av Ångugn den är underbar.....Vi valde en sådan och en vanlig med "pyro" valde istället bort micro. Ångugnen fixar värmning av rester på ca10 min och då är den som nylagad igen. Gratänger, grönsaker ja ALLT blir super. Våra är av märket Seimens och vi är helnöjda:D

6. F
    Medlem · 1 970 inlägg
    Angående den nya skissen - se upp så att du inte får krock mellan diskmaskinsluckan och handtagen på luckorna till höger om den!

Lådor funkar jättebra för skafferi, tycker vi. Mycket bättre överblick än i skåp. Vi använder två 80 cm och en 60 cm låda till det, fast kryddor, oljor, vinäger o dyl har vi i ett överskåp.

7. Y
    Medlem · 208 inlägg
    Ny design, det blir ett L-kök istället. Kyl och frys är bortklippta på bilderna, men hamnar "längst" ner på bilden, "bakom garderoben".

Min stora fundering är om jag ska ha hällen eller vasken i "köksön" ?
    Det som talar för spisen är att det blir en central plats att jobba runt, och ett barhäng på andra sidan från matrummet, och att man får upp snygga överskåp.
    Det som talar mot hällen är att man får en stor och skrymmande frihängd fläkt i taket, plus att risken för os sprider sig. Takfläkt fungerar inte, pga att jag måste ha en bärande balk ovanför "köksön".

Kommenterar?

8. peoe
    Medlem · 233 inlägg
    Hej, har själv precis färdigställt ett kök med sådana liggande skåp blev fräckt och rätt praktiskt faktiskt. Det som inte är så bra är ju att det är en glasskiva som hylla och att höjden på den är fixerad, så man blir lite låst. Å andra sidan känns det som att någon har tänkt till - höjden är perfekt för att man skall få in sina ikea-vinglas, eller tre i höjd av dricksglasen osv, så så länge man håller sig till ikea-pryttlar så passar de perfekt! :) Det sämsta med glasskivan är kanske att det blir en hel del putsande om det skall vara snyggt. Kombinationen med högblanka luckor var inte speciellt praktisk heller, alla fingeravtryck syns direkt, så inget mer högblankt för mig.

Jag ogillar spisar på öar, det osar och håller på. Spisar skall vara mot vägg tycker jag. Eftersom det inte finns liggande fläktskåp sågade jag i ett vanligt skåp. Jag hade tre skåp på höjden och för att slippa dra fläkttrumman genom dessa vinklade jag ut den i första skåpet och satte ett öppet 20-skåp vid sidan. Det kapades i bakkant och där fick fläktröret precis plats bakom min lilla öppna krydd- och pryttelhylla. På så sätt försvann minimalt med utrymme.

Dock kommer jag inte välja en sådan fläktkonstruktion igen - den skall vara utdragbar för att inte osa ner hela huset...

Ska ta lite bilder och ladda upp...

9. peoe
    Medlem · 233 inlägg
    Oj, hade inte kollat så noga... Så jag röstar på 2*3 skåp, men spisen under dessa. Jag stoppade in min micro i ett av skåpen, blev precis lagom och så slipper den synas när den inte används. I fläktsskåpet finns det plats för vattenkokaren och perkulatorn, dock får man ha luckan öppen när det kokar förstås... (Gillar inte att ha skit framme på bänken, vill ha undan de där prylarna...)