Byggahus.se

Kökspannor

1. Repaterion
    Medlem Nivå 1
    Tja!

Gissar att denna fråga varit upp 100ggr förut...

Detta med pannor och kökspannor är en djungel, men vi håller på att renovera ett 30tals med befintlig vedspis och tanken är att byta ut denne mot en kökspanna 20-30Kw klassen för att köra mot ackumulatortankar, har plats i källaren till 2X500liter där jag vill ställa dom.

Det enda kravet vi har är att det skall vara en panna som ser ut som en vedspis i och med att den skall stå i köket, drag i skorstenen skall inte vara något problem enligt sotaren, det är ca 7-7,5m till köket där pannan kommer att stå ;)

Sedan är tanken på sikt att montera solfångare på taket för varmvatten men det är en senare historia..

Det tankarna och pannan skall försörja i första steget är golvvärme i ett utbygge(24m2 yttermått) och varmvatten till hela huset.

Det jag undrar är vad ni har för erfarenheter i detta ämne?
    Den panna jag har tittat på är en Wamsler K148 tror jag den heter, och den verkar ha fått bra kritik, men vad har ni för förslag och idéer annat märke etc.

2. T
    Medlem Nivå 2
    Jag är på väg att skaffa mig en kökspanna och har kollat marknaden pratat med folk och kommit fram till att inget slår Lohberger. Det räcker med att titta, känna på och kolla finnish och passform m.m. mellan Wamsler och Lohberger så förstår du vad jag menar. Dessutom är Lohberger bäst i test.

3. Repaterion
    Medlem Nivå 1
    Mkay, har läst lite om Lohberger, men jag gillar inte designen på dom tyvärr, men skall sanningen fram så har jag bara sett den modellen som skall efterlikna någon italiensk gammal spis.

Men du vill säga att det är värt ca 10-15papp att lägga emellan ? för att få en Lohberger.

Redigerat 19 jul 2009 12:35
  4. T
    Medlem Nivå 2
    Du tar nog fel - antar att du menar Classicum eller vad den heter - en svart emaljerad pjäs med mässingsbeslag. Det är inte Lohberger. Kolla lohberger.se och sedan kökspannor. Samma stil som Wamsler men en helt annan kvalitet. Ja det är värt pengarna.

5. K
    Medlem Nivå 1
  6. Repaterion
    Medlem Nivå 1
    @Tompa & Katharina
    Jo det stämmer nog, nej det är "wamsler designen" vi är ute efter dock.

Nej blir till att kolla upp Lohberger som nämndes ovan.
    Men tack endå.

7. Repaterion
    Medlem Nivå 1
    Ja då har man mer eller mindre bestämt sig för en Lohberger nu är det bara modellen då ZEH90 eller 110 vad nu den största skillnaden är förutom att den ena är 200mm bredare ;)

Det är inte så att någon har en prislapp på dessa? har kollat en del men hittar inget....

Men nu till en annan fråga och det är så att jag jagar en ack.tank helst i modellen strömnäspannan då jag redan har en, har fått svar på en köpes annons men där sitter det ett kamrörsbatteri i toppen antar att detta inte är att föredra att koppla solfångare till eller?

Den andra tanken har redan vv och uttag för elpatron och cirkpumpar.

EDIT:1
    Kom på en liten sak till vad är bra pris för en ovan nämnd tank? 2-3000 om det är en från -90 +/-5år eller är man snål då?

Redigerat 8 sep 2009 18:20