Byggahus.se

Köksö på bekostnad av köksbord.

1. arneri68
    Medlem · Nivå 9
    Förstås en smaksak, men jag tycker att det är trevligt att ha maskiner undanstuvade där de inte samlar damm. I ett kök med stora kökslådor får det mesta plats.

2. A
    Medlem Nivå 6
    Både bu och bä. Vi har haft köksbord och köksö invid varandra och köksön var där alla satt vid frukost, fika eller om man åt lunch ensam. Vi hade fyra platser men var fem i familjen så vid middagar blev det middagsbordet bredvid vi satt vid istället. Så jag tycker nog att man klarar sig ganska bra med bara köksö i köket.
    Däremot kan jag hålla med föregående talare, jag skulle bli galen på att ha alla köksmaskiner och annat stående framme då det blir dammigt och flottigt direkt i ett kök tycker jag. Försök bygga förvaring och ha några enstaka saker framme.

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 8
    Vi slängde ut köksbordet när vi renoverande köket. Främsta anledningen var att vi behövde mer förvaring, och mer arbetsyta. Nu har vi en köksö med 60+60+40 skåp och en stor bänkyta med tre barstolar på andra sidan. Fungerar perfekt för baka, laga mat och att sitta och äta frukost. All annan mat tar vi i matsalen/vardagsrummet, som ligger 10 raska steg från köket. Bästa kompromiss som gick att göra. Vid större bjudningar ställer vi upp allt på köksön så får folk ta sin mat/dricka där och cirkulera.

Enda problemet vi har nu är att vardagsrummet är för litet för att få plats med gästerna, vi har bara ett litet matsalsbord med 6 (extremt trångt) stolar.

Det är stor skillnad mot att vara 2 personer i ett hus mot att sen när man får barn ska få plats med barnens kompisar och andra barnfamiljer som man tenderar att börja umgås med. Jag lovar.

/S

• Laddar…
  4. V
    Medlem Nivå 8
    • Laddar…
  5. K
    Medlem · Nivå 9
    Vilket trevligt kök, med fin öppen planlösning!

Om jag haft liknande förutsättningar skulle jag också allamgånger valt att göra någon form av köksö! MEn TS har ett mycket mindre kök, utan öppen planlösning, alltså väldigt olika förutsättningar.
    Däremot är köket till form och storlek mycket likt vårt kök - jag hade samma funderingar, men kom fram till att det såg mer "proportionellt" ut med ett köksbord. En köksö skulle gjort att köket såg klaustrofobiskt ut, och verkat mindre än det är....
    Bara hur vi resonerade, vi är ju alla olika ;)

6. V
    Medlem Nivå 8
    Så sant. Jag tror däremot att just med ett köksbord så måste det vara minimalt med typ två sittplatser för annars kommer det bli för trångt. Med den köksön de har ritat in så kan de även ta en extra stol och sitta mittemot de stolar som i dag är inritade så de får faktiskt plats fler där om de vill.... Men alla är vi olika :-D

• Laddar…
  7. B
    Medlem · Nivå 10
    Jo vi har en jätteskön. Förut hade vi rätt obekväma stolar till matbordet och då åt vi alla måltider vid köksön och använde bara matbordet när vi hade gäster. Men vi har också byggt vår köksö som ett bord med sittplatser mittemot varandra. Själva ön är 180x120 där 120x120 har ett överhäng på 30 cm åt båda hållen. Och valt riktigt sköna stolar. Men vi har också en öppen planlösning och då blir det ju mer naturligt med en köksö, tycker det blir lite dumt med två matbord på knappt 10 meters avstånd.

Om ni väljer att köra med köksö så tycker jag absolut att ni ska se till att det blir mer likt ett bord än en arbetsbänk med stolar på ena sidan. Med er planlösning i köket så skulle jag (om jag gjorde en köksö) göra en utan skåp under, bara ben på kanten så att det mer blev ett lite högre bord bara.

• Laddar…
  8. C
    Medlem · Nivå 11
    När jag växte upp hade vi ett utdragsbord i köket, som fick lite av funktionen av en köksö. Där kunde barn sitta och äta (om det var bara ett eller två) och det fungerade också som extra arbetsyta, även om det var ca 10 cm lägre än övriga köksbänkar. För oss funkade det toppen (det går att dra ut så att det blir 110 cm långt och det är något smalare än en skåpsbredd).

https://www.hafele.co.uk/shop/p/kitchens/presto-pull-out-table-with-legs/22604/5760

presto2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    presto.jpg

Redigerat 23 okt 2015 09:39
    • Laddar…