Byggahus.se

Köksö mellan kök & vardagsrum

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag har en tvåa på ca 53 kvadrat och för att få lägenheten att se lite mer rymligare ut planerar jag att riva ner väggen mellan kök & vardagsrum och bygga en köksö som ska användas först och främst till matplats. När man har tittat en del på köksöar får jag ofta känslan att de ser lite "frukost aktiga" ut, ni vet ta några mackor och snabbt iväg. Om jag ska bygga en köksö vill jag att den ska se ut lite som ett finbord som man stolt kan bjuda hem personer och sätta sig där, utan att få känslan att det ser lite "b" ut.

Hur tycker ni jag ska bygga min köksö så det blir så rymligt som möjligt
    Hur ska man bygga en köksö som ser lite mer ut än vanligt?
    Vet ni hemsidor där man kan få lite inspiration om just köksöar - öppnat upp mellan kök/vardagsrum ect?

Mvh!

2. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Jag skulle starkt rekommendera att prata med föreningen först innan du ens börjar fundera på hur lösningen skall se ut. Inte sällan sådana åtgärder totalt förbjudna. I min gamla föreningen fick man inte ens växla sovrum och vardagsrum p.g.a. störningsrisken.

3. E
    Medlem Nivå 1
    I dessa lägenheter är det tillåtet, jag har pratat med föreningen och jag vet flera andra som gjort detta! :)

4. B
    Medlem · Nivå 10
    Vi har vår köksö som ordentligt köksbord. Den har måtten 180x120 där de yttersta 120x120 har överhäng på 30 cm på sidorna mittemot varandra så att man kan sitta 4 personer med plats för benen. Sedan är det 20 cm överhäng på kortsidan och där kan man få in 3 lite mindre hopfällbara stolar om det skulle behövas.

Mitt råd är i alla fall minst 30 cm överhäng där det är tänkt att man ska kunna sitta och äta (den sidan med 20 cm används bara vid fika eller om vi har frukostgäster, vi har ett matbord också). Minst 90 cm djup men 120 är guld. Gör den så stor som möjligt och med möjlighet att sitta mittemot varandra. Ha bänkskiva i trä, det är trevligast att sitta och äta vid. Gå till köksaffärer och inspireras.

• Laddar…
  5. E
    Medlem Nivå 1

Tack så mycket för svaret! Får man vara jobbig och fråga om du hade kunnat posta en bild på din köksö så man får se den på bild? :)
    Min favorit köksö jag har hittat en så länge ser ut såhär:
    http://www.houzz.com/photos/66108/Remue ... her-metros
    Vad tycker ni om detta, kan det bli någon hit?

6. K
    Medlem · Nivå 8
    Vi fick inte ta bort väggen, så "köksön" finns i matrummet bredvid, men vi har tagit bort dörren och lagt samma klinkergolv utan tröskel så de hänger ihop.
    Ön består av 2 IKEA-skåp 60 bredd, mellan dem en vinkyl 50 bredd, och på allt en ek-skiva 90*200. Ena kortsidan står mot en vägg, så vi har alltså ca 30 cm överhäng på ena långsidan och en kortsida.

7. raveper
    Hobbysnickare · Nivå 11
    Hittade några gamla bilder på hur det kan se ut.

8. raveper
    Hobbysnickare · Nivå 11
  9. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Helt OT men måste fråga. Fanns dessa regler i stadgarna eller på vilket sätt var det förbjudet. Jag tvivlar på att ett sådant förbud skulle hålla rättsligt. Låter fullständigt absurt att man inte skulle få sova vart man vill i sin egen lägenhet. Jag har somnat i badkaret. Undrar om man kunde bli vräkt för det i din gamla förening.;)

10. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Det var ordningsregler som alla ombads hålla sig till för att störa så lite som möjligt. Gammalt landshövdingehus, 3 vån och 2or med sovrum i fil. Flyttar en vardagsrummet störs fem andra. Sunt förnuft alltså. Skulle säkert inte hålla i rätten, men en grov störning hade säkert gjort det.

11. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    OK ett lite speciellt hus då antar jag. Då låter det begripligare. Tack.