Byggahus.se

Köksö med skiva i ek, använda som stor skärbräda?

1. ludbig
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Går i planer att fixa en köksö i lite mer rustikt slag.
    Där en av tankarna var att hela arbetsytan på ön ska fungera som en stor skärbräda.
    Har tillgång till ekvirke, att planen är att såga upp ett par riktigt grova ekplankor som bas, som jag sedan slipar upp och behandlar med olja/vax.

Tror ni det är hållbart ur ett rent hygienmässigt perspektiv?
    Alltså, med förutsättningarna att man rengör och underhåller den, såklart, och man behöver ju inte slabba med blodigt kött eller rå kyckling dygnet runt, men där man inte ska dra sig från att hacka grönsaker osv, och inte vara rädd att bänken får märken, då det egentligen bara, enligt mig, ger den en mer rustik känsla.

Invändningar mot själva tanken med en köksö undanbedes, frågan gäller själva tanken med att använda ön som arbetsyta/skärbräda.

Tack på förhand!

2. S
    Allvetare · Nivå 11
    Med det gamla talesättet "lite skit rensar magen" så fungerar det ;)
    Seriöst tror jag inte det är en bra idé.
    Alltför mycket/svår rengöring/underhåll för att bakteriatillväxten inte skall bli för stor.

3. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    När jag jobbade på konsum i forntiden så hade de ett bord av trästavar ca en meter tjockt för att stycka kött på. Den slipade jag ner med hjälp av en stor stålborste då och då.

4. S
    Anonym
    funkar om du hade som snailman en yta som du använder till "samma" produkt.
    men hemma kan det bli kyckling, kött, bröd och grönsaker på samma yta vilket är sämre

5. L
    Medlem Nivå 9
    Hur gör ni allihop med era träskärbrädor? Själv använder jag samma bräda till olika produkter utan eftertanke.
    Jag har svårt att förstå varför det skulle bli så mycket värre för att den står framme jämt?

Möjligtvis skulle man behöva torka av den även före man skär mat - så man slipper trycksvärtan från frukosttidningen i lunch-gulaschen..

Att den så smningom kommer bli så sliten att man vill byta hela skivan är ju ett ytterligare problem, men det borde ligga ett antal år i framtiden även det..

6. G
    Medlem Nivå 7
    Jag byter ut mina skärbrädor betydligt oftare än mina bänkskivor ;)

7. L
    Medlem Nivå 9
    Min skärbräda ärvde jag när flyttade hemifrån för 8 år sedan. Köket i nya huset är 6 år och står högt upp på priolistan att byta ut!
    :p

8. G
    Medlem Nivå 7
    Själv byter jag skärbrädor minst en gång om året, gärna oftare än så också. Av den anledningen köper jag sällan särskilt dyra skärbrädor heller.

För att de ska bli riktigt rena diskar jag först lätt för hand med diskborste och sen går de i maskinen.

• Laddar…
  9. ludbig
    Medlem Nivå 2
    Jo, makes sense.
    Om jag kör grönsaker osv. på ön, men har separata brädor för det råa, så antar jag att det blir lättare att hålla undan?

Sen ska man ju såklart våga faktiskt kunna sitta vid ön utan att dö såklart, är ju en fördel :)

10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Om jag får vara lite otrevlig (som ett undantag :surprised: ), så tycker jag det låter
    ganska snuskig och ohygieniskt att använda bänkskivan så.
    Och även om ek är hårt blir det ju oundvikligen hack och jack efter köksknivarna,
    som gör ytan ännu svårare att göra ren.

Då kanske man kan sluta använda tallrikar, och äta direkt från bordet också :p

Nej, använd skärbrädor, och diska dem direkt efter användning innan köttsaft,
    grönssaksgegga och fruktsaft hunnit torka in.

• Laddar…
  11. A
    Medlem Nivå 4
    Brukar folk bli sjuka av skärbrädor? Själv byter jag mina träskärbrädor ungefär aldrig. Har inte heller någon speciell procedur för rengöring förutom vanlig disk efter användning. Jag frågar inte för att va dryg utan för jag undrar ifall det är en vanlig smittohärd.

12. ludbig
    Medlem Nivå 2

Haha, det är därför jag undrar!
    Vi har en skärbräda vi använt i seriöst hela mitt 28:åriga liv, som varit med om allt och lite till, som vi fortfarande använder, och vi är, så vitt jag vet, friska fortfarande.

Intressant att höra lite olika vinklar!

13. S
    Allvetare · Nivå 11
    Både ja och nej. Skärbrädor är en av många smitthärdor i ett kök.
    Med tiden blir det hack/repor i skärbrädan och i dessa får bakterier bättre fäste.
    Om du diskar din skärbräda efter användande, så behöver du ej oroa dig.
    Det är dock lite omständigt att diska en bänkskiva.

• Laddar…
  14. arneri68
    Medlem · Nivå 9
    Finns frukt och grönsaker som färgar av sig ganska rejält, men TS kanske vill ha patina och dofter/lukt från sin bänk.

För mig är skärbrädor en förbrukningsvara oavsett om de är gjorda av plast eller trä. Vissa håller längre än andra. För stunden verkar skärbrädor av bambu vara modernt och riktigt funktionellt.

• Laddar…
  15. S
    Anonym
    diskar du aldrig skärbrädorna?