Byggahus.se
Hej,

Vi har ett originalkök från 70-talet i hyfsat skick som vi är rätt nöjda med. Men nu när vi åt middag så ramlade plötsligt en av köksluckorna i golvet. Skruvarna som höll upp den har helt enkelt gått av.

Vet någon hur man skulle kunna rädda detta? Skruvarna är ju lite speciella (se bild), men de kanske går att hitta? Det största problemet blir väl dock att få ut stumparna från de båda skruvarna som ser ut att sitta kvar inne i luckan, har någon en idé på hur man kan få ut dem? De sitter inte särskilt långt in men jag skulle gärna hitta ett sätt att skruva ut dem så att man inte riskerar att skada luckan mer.

Det kanske egentligen är bäst att lämna över det här åt proffs, så om någon har tips på en snickare eller liknande i Stockholmsområdet som skulle kunna fixa detta skulle det uppskattas.

• Ett grått skåp med halvöppen dörr som visar vita tallrikar och skålar inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två skåpdörrslås på ett öppet köksskåp, med vita och blåa element och en synlig skruv.
    Skapa konto
Skruven kan du väl återanvända den har väl inte gått av utan lossnat ur hålet i trät?

Sityer dom i luckan så kan du kan borra hål i dem och få ut dem med skruvutdragare.

A Andy78 skrev:
Skruven kan du väl återanvända den har väl inte gått av utan lossnat ur hålet i trät?
Nej, den ser ut att ha gått av och jag tycker mig kunna se stumparna inne i hålen i luckan.

Hur ser det ut i hålet knacka med en liten mejsel så hör å känner du kanske om det är metall.

Lägg upp lite fler bilder även gångjärnen.

A Andy78 skrev:
Sityer dom i luckan så kan du kan borra hål i dem och få ut dem med skruvutdragare.
Aha, skruvutdragare minsann. Har jag nog sett någon gång men glömt bort att de finns. Smart, borde fungera. Då är det bara till att hitta likadana skruvar om det går så jag kan få upp den igen. Någon idé om var det kan finnas?

A Andy78 skrev:
Hur ser det ut i hålet knacka med en liten mejsel så hör å känner du kanske om det är metall.

Lägg upp lite fler bilder även gångjärnen.
Så här ser det ut, tycker absolut att skruven ser ut att ha gått av med den där ytan på änden och det låter som metall när jag knackar i hålet.

• Avbruten skruv med platt yta på änden ligger bredvid ett skåps gångjärn på vitmålad yta, med tallrikar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Avbruten skruv på en skåpluckas kant bredvid vita tallrikar.
    Skapa konto
useless useless skrev:
Modellen heter pinngångjärn och finns t ex här:
[länk]
Lysande! Det ser nästan ut som att jag kan klara det här själv efter er hjälp. Tack!

E EJW skrev:
Så här ser det ut, tycker absolut att skruven ser ut att ha gått av med den där ytan på änden och det låter som metall när jag knackar i hålet.
Skumt, har båda gått sönder på samma dörr?
Det kanske skulle gå att fylla hålet med kemisk metall och stoppa i stumparna och fixera tills det härdat.
Och sen be till högre makter att det håller!

Dan1891 Dan1891 skrev:
Skumt, har båda gått sönder på samma dörr?
Det kanske skulle gå att fylla hålet med kemisk metall och stoppa i stumparna och fixera tills det härdat.
Och sen be till högre makter att det håller!
Jepp, på ungefär samma djup också. Vet inte hur gamla gångjärnen är men de kanske har hängt där i 50 år nu. Tror jag satsar på nya gångjärn istället och ser till att byta på alla luckorna. Vår ettåring satt precis under luckan som ramlade ner och lekte bara 20 minuter tidigare...

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Soecialbeslag verkar ha exakt likadana.
[länk]

Får du inte ut den spackla igen måla och fäst ett nytt på annat ställe i stommen.
Dom kommer inte sitta i samma höjd som gamla med det kan man nog leva med.
Bra tips, hoppas jag slipper det men får bli så annars.

E EJW skrev:
Jepp, på ungefär samma djup också. Vet inte hur gamla gångjärnen är men de kanske har hängt där i 50 år nu. Tror jag satsar på nya gångjärn istället och ser till att byta på alla luckorna. Vår ettåring satt precis under luckan som ramlade ner och lekte bara 20 minuter tidigare...
Ja, det är nog en klok ide!

E EJW skrev:
Bra tips, hoppas jag slipper det men får bli så annars.
Kolla upp dimension på den du har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.