Köksgolv i sädesmagasin

2k läst  2 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Vi har renoverat ett sädesmagasin, där golvet på bottenvåningen består av tegel lagt på stampad jord. Jag tyckte det var rustikt och inredde gladeligen ett kök på detta golv. Det visar sig dock att det varje vår "fjällar" massor med vitt ludd som är salter. Eftersom teglet hela tiden vitrar och sakta men säkert vittrar sönder, så måste något göras. Jag undrar om någon kan bidra med tips om nytt golv?
    Hur gör jag underarbete, för att minska fukten och samtidigt få det stabilt för att kunna lägga nytt golvtegel eller klinker eller annat förslag??

2. snuttjulle
    Medlem Nivå 11
    Vitrar verkligen teglet sönder så att du ser att det blir mindre??
    Gissar att luddet med salter är från fukten som dras ur det stamapade jordgolvet.
    Är teglet fräsht borde det gå att lyfta ur det och gräva ur jordgolvet så att du kan lägga någon typ av isolering och ev dränering eller kanske isodrän så får du båda. På detta borde det gå att lägga geoduk och tbx med teglet på sättsand eller liknande så att teglet kan ligga still.
    Detta är helt mina egna tankar och har inte belägg för nått men kanske nått att ta vidare som tankar iaf.

3. P
    Medlem Nivå 1
    Ja, teglet vitrar faktiskt sönder, så det kommer inte gå att återanvända. Tack för inlägg!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: